شهرهای نیشابور، بوشهر و شیراز پایتخت های کتاب ایران در سال 95 شدند

در دومین دوره برگزاری طرح پایتخت کتاب ایران، شهرهای نیشابور ، بوشهر و یزد به ترتیب پایتخت های کتاب ایران شدند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه سال گذشته که اولین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران برگزار شد، تنها شهر اهواز موفق به کسب این عنوان شد، اما امسال ظاهرا ملاک ها و آیتم های بیشتری برای معرفی پایتخت های کتاب ایران در نظر گرفته شده به طوری که حداقل 3 شهر نیشابور(پایتخت اول)، بوشهر(پایتخت دوم) و شیراز(پایتخت سوم) به عنوان پایتخت کتاب و سه شهر دیگر شامل شهرکرد، شهرری و یزد شایسته دریافت لوح تقدیر کمیسیون یونسکو و لوح تقدیرمعاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخته شده اند.
 
بنابراین با اینکه امسال فراوانی بیشتری در انتخاب پایتخت های کتاب یا حداقل اهدای لوح تقدیر یونسکو به شهرهای مطرح در حوزه کتاب وجود داشته است، اما شهر سبزوار که تا مرحله 15 شهر نامزد دریافت عنوان پایتختی کتاب ایران پیش رفته بود، در نهایت در این دوره نیز از همه عناوینی که می توانست به دست بیاورد، بی نصیب ماند.
 
بیشترین شخصیت هایی که در هر شهرستان می توانند در طرح پایتختی کتاب ایران موثر باشند علاوه بر فرماندار به عنوان مدیریت عالی شهرستان مسئولان دیگری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار، رئیس شورای شهر، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، رئسای دانشگاه ها، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و ... هستند.
 
مسئولان شهرستان سبزوار برنامه های زیادی را در طول سال تدارک می بینند و به اجرا در می آورند. برنامه هایی نظیر نمایشگاه ها یا هماهیش های مختلف فرهنگی و هنری و ... که اکثر آن ها بازتابی در سطح محلی و تأثیرگذاری هایی کوتاه مدت دارند. اما هنگام حضور در رقابت هایی که توانمندی شهرها را در سطح ملی یا بین المللی به چالش می کشد در اکثر حوزه ها (به جز در حوزه ورزشی) و به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر مسئولان سبزوار چندان که باید و شاید قوی عمل نکرده اند به طوری که در همین چند سال اخیر سبزوار از دو امتیاز مهم ، یکی قرار گرفتن در زمره 14 شهر نمونه گردشگری ایران (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) و دیگری قرار گرفتن در زمره شهرهای پایتخت کتاب و یا حداقل شایسته تقدیر در حوزه کتاب محروم مانده است در حالی که شایستگی های تاریخی و فرهنگی لازم برای کسب این عناوین به طور ذاتی در سبزوار وجود دارد.
 
پیش از این یکی از مسئولان مرتبط با طرح پایتختی کتاب ایران در سبزوار طی مصاحبه ای با مجله اینترنتی اسرارنامه گفته بود، بعضی مسئولان سبزوار طرح پایتختی کتاب را جدی نمی گیرند. (کلیک کنید) 
 
اسرارنامه در ادامه متن گزارش خبرگزاری ایسنا درباره مراسم معرفی پایتخت های کتاب ایران در سال 95 را منتشر می کند:
 
دومین پایتخت کتاب ایران معرفی شد
 
به گزارش خبرنگار کتاب ایسنا، در دومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، شهر نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران، شهر بوشهر به عنوان شهر دوم پایتخت کتاب ایران و شهر شیراز به عنوان شهر سوم پایتخت کتاب ایران معرفی شدند.
 
شهرهای یزد، شهرکرد و شهرری دیگر نامزدهای پایتخت کتاب ایران بودند.
 
در بیانیه هیات داوران جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران آمده است:
 
«هیأت داوران دومین دوره معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران متشکل از محمدرضا توکل صدیقی (به نمایندگی از تحادیه ناشران و کتابفروشان تهران)، محسن حاجی زین‌العابدینی (به نمایندگی از انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی)، مسعود غلامپور راد، سیدرضا صالحی امیری، سیدعباس صالحی، علیرضا مختارپور، احمد مسجدجامعی و سعدالهس نصیری قیداری پس از بررسی پرونده شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی و دریافت گزارش‌های میدانی از شهرهای نامزد،‌ نتیجه داوری‌های خود را به شرح زیر اعلام می‌کند:
 
به دلیل ارائه برنامه‌های مشارکت‌جویانه و مردمی، استفاده از ظرفیت‌های بومی در تدوین برنامه‌های ویژه پایتخت کتاب ایران،‌لوح تقدیر کمیسیون یونسکو و لوح تقدیر معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و بانک ملت همراه با تسهیلات مناسب برای تأسیس، نوسازی و تجهیز کتابفروشی‌ها و مراکز توزیع کتاب و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتابخوانی توسط بانک و بنیاد ملت به مردم فرهیخته و کتاب‌دوست شهرهای یزد، شهرکرد و شهرری نامزدهای پایتخت کتاب ایران اهدا شده است.
 
به دلیل ارائه برنامه‌های نوآورانه، ‌مشارکت‌جویانه و مردمی و توجه به هویت فرهنگی از ظرفیت‌های محلی در تدوین برنامه‌های ویژه پایتخت کتاب ایران لوح تقدیر وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو همراه با تسهیلات مناسب برای تأسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها و مراکز توزیع کتاب و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتابخوانی توسط بانک و بنیاد ملت اهدا می‌شود به مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار به نمایندگی از مردم فرهیخته و کتاب‌دوست شیراز به عنوان شهر سوم پایتخت کتاب ایران.
 
به دلیل برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌ جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه‌های ویژه پایتخت کتاب ایران، لوح تقدیر وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو همراه با تسهیلات مناسب برای تأسیس،‌نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها و مراکز توزیع کتاب و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتابخوانی توسط بانک و بنیاد ملت اهدا می‌شود به مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار به نمایندگی از مردم فرهیخته و کتاب‌دوست شهر بوشهر به عنوان شهر دوم پایتخت کتاب ایران
 
پایتخت کتاب ایران:
 
به دلیل اجرای مناسب برنامه‌های سال گذشته، تدوین و ارائه برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه، موثر و منسجم توجه به پیشینه فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، تشکل‌های مردمی، صنایع و مراکز ورزشی و فرهنگی لوح افتخار وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو به همراه تأسیس یک باب کتابخانه تسهیلات مناسب برای تأسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها و مراکز توزیع و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتاب‌خوانی توسط بانک و بنیاد ملت و 20 میلیارد ریال اعتبار فرهنگی از سوی استانداری خراسان رضوی اهدا می‌شود به رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار، دبیر انجمن مردمی سیمرغ و شهردار به نمایندگی از مردم فرهیخته و کتاب‌دوست شهر تاریخی نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران.»
 
به گزارش ایسنا، سال گذشته در نخستین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، اهواز عنوان اولین پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داد.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

مبارکشون باشه ...

سلام مطرح شدن در سطح ملي، اعتبار ملي، اين همه حمايت و تسهيلات، اختصاص 2 ميليارد تومان اعبتار فرهنگي استان، ساخت کتابخانه و غيره. اين طوري شهري پيشرفت مي کند. اداره ارشاد ما کجاست و چه مي کند؟ آيا اصلا ما ارشادي داريم اگر هست پس چرا هيچ خبري و فعاليتي از او نمي بينيم؟ براي همين جشنواره رئيس اداره ارشاد نيشابور چقدر کار کرد و دوندگي کرده است اما ارشاد ما چه کرده است؟ مسئولان ارشاد سبزوار انگار اصلا در باغ اين جور چيزها نيستند و فقط فضاي محدود شهرستان را مي بينند. که در همان حد هم کاري از آنها ديده نمي شود. اما ان شا الله سال بعد...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما