ایستگاه صلواتی با طعم چای تاریخی!

هیچ کجای دنیا را مثل شهرستان ما، سبزوار بزرگ نمی‌توان پیدا کرد که از اماکن تاریخی استفادهٔ بهینه نموده و آنجا را تبدیل به هرمکانی کنند جز آنچه باید باشد! نمونه بارز آن همین چند روز پیش به چشمم خورد.
 
آرامگاه بقراط یکی از اماکن تاریخی شهرستان سبزوار است که به ‌تازگی شاهد خلق اتفاقات جالبی در آن هستیم. این آرامگاه روبروی موزه ی مردم‌شناسی سبزوار، سمت خیابان بیهق و نرسیده به میدان کارگر قرار دارد و بیشتر مواقع «در» ورودی آن بسته است و امکان بازدید وجود ندارد.
 
اما چند روز پیش که از جلوی این مکان تاریخی رد می‌شدم شاهد صحنه‌ای ابتکاری و شاید بتوان گفت شاهکاری فوق‌العاده بودم. سبزواری‌ها گل کاشتند و یکی از اماکن تاریخی شهر را مبدل به ایستگاه صلواتی کرده بودند و به درودیوارهای این آرامگاه پارچه‌های مشکی و پرچم‌های عزاداری کوبیده بودند. 
 
روی حرف ما این نیست که برگزاری ایستگاه صلواتی مشکل دارد ولی مگر نه آنکه ایستگاه صلواتی باید کنار خیابان،پیاده‌رو، کوچه و هر جای دیگری غیر از محوطهٔ یک مکان تاریخی برگزار شود. چرا که برپا کردن چنین برنامه هایی که مستلزم نصب یک سری تجهیزات و وسایل و از جمله کوبیدن میخ به در و دیوار یک بنای تاریخی است، باعث آسیب به در و دیوار آن بنا و نقوش برجسته می‌شود، بدین ترتیب  آرامگاهی را که می‌توان از آن بهره‌برداری تاریخی نمود، با تغییر کاربری مورد استفاده دیگری قرار می گیرد که هرجای دیگری می توانست انجام شود!
 
آیا ارزش اماکن تاریخی برای شهر به همین اندازه است؟ چندی پیش شاهد بودیم که در کنار این آرامگاه، چند اتاقک بی‌قواره بالا آمد که چهرهٔ طبیعی این بنا را بر هم زد. هیچ کجای دنیا با تاریخ این‌چنین برخورد نمی‌کنند که ما می‌کنیم. جای تعجب است که مبحث گردشگری و میراث فرهنگی در شهر ما با این پیشینهٔ تاریخی و با وجود اماکن متعددی که برای بهره‌برداری و ایجاد فرصت‌های گردشگری دارد، دائماً مورد بی‌مهری قرارگرفته است.
 
در سایر استان‌ها و سایر شهرهای کشور صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی راه‌اندازی می‌کنند و در شهر ما به هر شکل که ممکن است اماکن تاریخی را نادیده می‌گیرند، ایستگاه صلواتی می‌زنند و هر دم از این باغ بری به آن‌هامی‌رسانند. 
 
کاروانسراهای تاریخی خارج از شهر سبزوار، مبدل به طویله شده و گاه از بوی تعفن فضولات بعضی حیوانات نمی‌توان در آن قدم زد ولی هیچ اتفاق خاصی در این مورد نمی‌افتد و روزبه‌روزفرسوده‌تر شدن این اماکن را شاهد هستیم. اما جناب آقای مسئول کمیسیون گردشگری شورای شهر که قول دادید فلان کارها را در حق این بناهای تاریخی بی‌زبان انجام دهی، امکان دارد نام ببرید که تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌اید به خصوص در حق این کاروانسراهای مظلوم سرراهی؟
 
اگر بخواهیم از این اقدامات خارق‌العاده نام ببریم سخن بس طولانی می‌شود. چراکه یکی دو تا نیست، و می‌توان گفت کو گوش بدهکار!
 
 
 
نویسنده: شهناز دیواندری
 
برای مطالعه مطالب بیشتر به قلم این خبرنگار افتخاری اسرارنامه هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما