نقدی بر عملکرد اداره فرهنگ وارشاد اسلامی سبزوار


چندی است اهالی فرهنگ و هنر خطه سربداران نسبت به عملکرد ضعیف متولیان این عرصه در شهر و دیار خود گلایه مند هستند.
در واقع به نظر می رسد ، بعضی از ادارات نظیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی سبزوار در اکثر دوره های فعالیتشان از حضور مدیرانی خلاق ، هدفمند ، توانا و با پشتکارکافی بی بهره بوده و اکثراً مدیرانی در این ادارات حاضر شده اند که تقریباً تمام همت خود را به اجرای آرام و مطیعانه چند بخش نامه و دستورالعمل اجرایی دریافت شده از مرکز  استان برای مناسبت های مختلف سال ، صرف کرده  و کمتر نقش واقعی خود را در جایگاه زعیم فرهنگی دارالمومنین سبزوار مادرشهر فرهنگی خراسان ایفا نموده اند.
این در حالی است که اهمیت توجه به موضوعات فرهنگی و اعمال مدیریت صحیح در این زمینه در حدی است که مقام معظم رهبری (مُدَّ ظِلُّهُ عالی) در یکی از سخنرانی های خود فرموده اند : "فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جانم را در راهش فدا کنم."
اما متأسفانه به نظر می رسد برخی دستگاه های اجرایی شهرستان سبزوار در سال های اخیر در زمینه فرهنگی کارنامه قابل قبولی از خود به نمایش نگذاشته اند.
البته نهادهایی مانند دانشگاه حکیم سبزواری و اداره تازه تأسیس فرهنگی ورزشی شهرداری همواره توجه خوبی به موضوعات فرهنگی دارالمومنین سبزوار داشته اند که جای تقدیر و تشکر دارد. اما بسیاری از متولیان اصلی امور فرهنگی در شهر سبزوار در سال های اخیر گویی در خواب عمیقی فرو رفته بوده اند.
این موضوع در دو سال گذشته در زمان تصدی آقای مجید عسگری بر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر از هر زمان دیگری خود را نمایان کرده است.
لازم به ذکر است ، اسرارنامه در اینجا بنا ندارد که زحمات و تلاش های جناب عسگری که خود یکی از هنرمندان همشهری ما بود را در جایگاه مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نادیده بگیرد. به ویژه اینکه ایشان در زمان مدیریت ارتباط مستمری با اصحاب رسانه سبزوار داشت و در حد بضاعت تلاش های خود را انجام می داد.
 اما بعد از کنار گذاشتن تعارف ها ، واقعیت امر اینجاست که به نظر می رسد ، در مقابل توانمندی های فرهنگی و هنری بالای دارالمومنین سبزوار و شهر و بخش های تابعه آن ، فعالیت هایی که در زمان مدیریت جناب عسگری انجام شد ، بیشتر به همان اجرای آرام و مطیعانه بخش نامه های رسیده از مرکز و چند فعالیت روتین که همه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه شهرهای بزرگ و کوچک کشور می بایست انجام می دادند ، محدود شد.
چه بسا موضوعات مهمی نظیر توجه به ظرفیت هایی نظیر وجود مفاخر ارزشمند فرهنگی ، رویدادهای موثر تاریخی ، آداب و رسوم اصیل محلی ، لهجه شیرین سبزواری ، غذاهای و شیرینی جات سنتی ، شاخه های مختلف هنری و هنرمندان فعال در این شاخه ها و ... توانمندی های فوق العاده ای در منطقه سربداران ایجاد کرده است ، که متأسفانه تا کنون چنانکه باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته اند.
این تنها ادعایی نیست که از جانب مجله اینترنتی اسرارنامه مطرح شده باشد ، بلکه بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر شهر سبزوار نسبت به این موضوع گلایه مند بوده و خواستار آن هستند که اینک پس از خروج آقای مجید عسگری از سمت مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار ، رهبری امور فرهنگی و هنری دیار سربداران به دست مدیری توانمند و خلاق سپرده شود ، که برنامه های خلاقانه ، فرّ رهبری و قدرت اجرایی لازم را در این حوزه داشته باشد.
یکی از هنرمندانی که نسبت به عملکرد ضعیف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در دوسال اخیر به شدت انتقاد دارد ، آقای محمد علی آبادی دبیر انجمن هنرهای تجسمی سبزوار است.
وی اخیراً در همین راستا ، متنی انتقادی را به مجله اینترنتی اسرارنامه ارسال کرده است ، که در ادامه به انتشار متن کامل این هنرمند همشهری می پردازیم :

نقدی بر عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار
فعالیت های فرهنگی و اتفاقات هنری باعث رشد اجتماعی ، خود باوری ، پویایی و شور و هیجان و امید در بین مردم یک جامعه می شود و پرداختن به این مقوله در نظام اجتماعی یک شهر امری ضروری وحیاتی به حساب می آید .
سبزوار به عنوان شهری فرهنگی ، چهره ای پویا در بین شهرهای استان دارد ؛ که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی بخش فرهنگی و هنری شهرستان، عمل کردی ضعیف در طول سال جاری داشته است . شهرستان سبزوار در گذشته جایگاهی خوب و ویژه ای به لحاظ هنری وفعالیت های فرهنگی ، در استان دارا بوده که متاسفانه کم فروغی این فعالیتها در سبزوار ، بخصوص در حوزه ی هنری به دلیل ضعف اداره فرهنگ وارشاد اسلامی در هدایت ، تشویق و ایجاد انگیزه در هنرمندان بوده است .
هرچند در بخش فرهنگی سازمان ها و اداراتی چون : شهرداری ، دانشگاه حکیم ، اداره اوقاف و . . . ، فعالیت هایی انجام داده اند و این شهر فرهنگی را همچنان پویا و زنده نگه داشته اند . نکوداشتها ، همایش ها و جشنواره های و . . . ، غالبا از سوی این نهادها به اجرا در آمده است .در سال گذشته ودر سال جاری اداره ارشاد هیچ حرکت بزرگ فرهنگی در سطح شهرستان را مدیریت نکرده است . همچنین هیچ جشنواره هنری در سطح استان ، که باعث ارتباط بیشتر هنر مندان شهرستان با دیگر هنر مندان استان می شود ، را برگزار نکرده است . و این در حالی است که تنها جشنواره شهرستانی تاتر با عنوان تک بازیگر را هم از دست داد و دانشگاه حکیم این جشنواره را در سطح کشوری در سبزوار اجرا کرد .
فعالیتهای شهرداری در بحث زیبا سازی وطراحی شهری و بهسازی معابر که از سال گذشته شروع شده است ، توانسته شور و هیجانی در شهر سبزوار ایجاد کند . همچنین عمل کرد خوب تیم های ورزشی سبزوار در لیگهای برتر ورزشی در بخشهای آقایان و بانوان ، توانسته اند رشد اجتماعی ، نشاط و امید را در بین جوانان و مردم پر رنگ کنند . اما متاسفانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقایسه با دیگر سازمانها بسیار ضعیف و ناتوان عمل کرده است . به نظر می رسد که متولیان در این اداره سعی کرده اند تنها کلید دار اتاق هایشان باشند ، و از کنار وظایف خود به راحتی عبور کنند . که این در حد و لیاقت مردم بزرگ این شهر نیست ، وباید مسئولان پاسخگو باشند .

محمد علی آبادی
دبیر انجمن هنرهای تجسمی سبزوار


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نقدی بر مدیریت اجرایی سبزوار در عرصه مسائل فرهنگی ، تاریخی و گردشگری
نظرت را بنویس
comments

دوستدار سایت خوب شما

اسرار نامه .درود برشما وپاسخ های خوب شما.ازاینکه نظرات بیهوده رادرسایت خودتان ارایه نمی دهید بسیارعالیه.سایت وزین شما نظرات وزین می خواهد

آقای میم.میم در به در دنبال پست می گرده دریابیدش که پشیمون نشه البته که پشیمون نمیشه ولی همونیه که شما میخواید البته به بعضی ها منجمله آقای م.ع نویسنده محترم هم وعده های سر خرمنی داه بجنبید که این از نتایج سحر است......

آقای عسکری همه شما رو به خدای بزرگ سپرد هنوز تازه داغتون تازه شده ایشون که چند ماهی میشه زحمتو کم کردن چرا به فکر نیستید که آدمی رو بیارید که در راستای اهداف شما کار کنه بجنبید چند ماه گذشت چرا کسی مسئولیت بسیار خطیر وپر بار وسرشار از مسائل مادی ومعنوی ارشاد رو قبول نمی کنه کجاست مرد میدان شما بگوئید بیاید که فردا دیر می شود .....

آقای علی آبادی عسکری شما رو روی کار آورد پس عملکرد اگر ضعیف بوده مال شماست نامردی تا این حد آن چیز که باید بررسی شود خود شما هستید که بنده خدای عسکری بابت شما خون دلها خورد ولی....نگذار دیگران از تو سوء استفاده کنند اونی که بهت قولهایی داده مزاری نیست که ازش حاجت بگیری......

از همون اول نامرد بودید وخیلی از حرفها رو چاپ نمی کردید برید اول عملکرد علی آبادی وخودتون رو بررسی کنید وبعد جناب آقای عسکری رو ضمنا آقای عسکری خودش رفت چند ماهی هم میشه شما فقط خیلی بی خبرید متاسفم که خیلی خودتان را به روز می دانیدبهتره اگه نمی ترسید عملکرد وی که در نقطه در دایره به رای هنرمندان رسید را چاپ کنید ضمنا هنوز هم آب زیر کاهید چرا شما که رد پایتان مشخص است مانند دوستان دوره های قبلتان شفاف وارد نمی شوید به هر حال برادر ارجمند عسکری که رفت و لی شمائید در وانفسای بین خیر وشر آخرتتان را برای دنیای دیگران آباد نکنید.... ضمنا آقای ................... این دو دره بازی کرد نها از شما خیلی بعیده.....

مهدیه متین فر

با سلام و عرض ادب به نظر می رسد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در خواب فرو رفته اند تمام فعالیت های فرهنگی و هنری چندی است تعطیل شده و حتی در همین نزذیکی تئاتر فاخر پلکان که یکی از بزرگان تئاتر سبزوار بعد از مدتها شروع به کار نمو ده اند آنقدر دچار سنگ اندازی از سوی اداره ارشاد و کانون هنرمندان گردیده است که رو به تعطیلی است باید گفت ای دوستان ارشادی واین تذهبون...

اسرارنامه و نقد؟؟؟ خدایا درست می بینم؟ حالا که عسکری رفتنش قطعی شده می خواید نقدش کنید؟ به مرده لگد می زنید؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما