آخرین وضعیت بارندگی شهرستان های خراسان رضوی

آمارهای منتشر شده در وبسایت اداره هواشناسی خراسان رضوی در چهارمین روز فروردین 94 حکایت از وقوع بارندگی های مطلوب در نخستین روزهای سال جدید و کم شدن نسبی از وضعیت خشکسالی حاکم شده بر فضای جوی این استان در سه ماه گذشته دارد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه پس از بارندگی های مناسبی که در روزهای اخیر در اکثر شهرهای خراسان رضوی به وقوع پیوست، هر چند هنوز اکثر شهرستان های این استان به جز تایباد و تا حدودی سرخس و فریمان در وضعیت خشکسالی به سر می برند، اما از شدت خشکسالی ها نسبت به بارندگی های سال گذشتته و نیز نسبت به بارندگی های بلندمدت آماری در شهرستان های استان کاسته شده است.

به طور مثال شهرستان جغتای در غرب خراسان رضوی طبق آماری که 26 اسفند 94 توسط وبسایت اداره هواشناسی استان منتشر شده بود با بیش از 62 میلیمتر بارندگی به ترتیب نسبت به میزان بارندگی های سال گذشته خود تا همان تاریخ (26 اسفند) 57 درصد کاهش و نسبت به میانگین بارندگی ها در دوره طولانی مدت آماری 49 درصد کاهش را نشان می داد که این ارقام امروز با فاصله حدوداً یک هفته، به شکل قابل ملاحظه ای تغییر کرده است به گونه ای که مجموع بارندگی های جغتای تا تاریخ 4 فروردین 95 به 90 میلیمتر رسیده که این رقم نسبت به میزان بارندگی های سال گذشته این شهرستان تا همین تاریخ (4 فروردین) 47 درصد کاهش و نسبت به میانگین بارندگی ها در دوره طولانی مدت آماری 26 درصد کاهش را نشان می دهد.

میزان بارندگی های شهرستان سبزوار نیز تا تاریخ 4 فروردین 95 نیز 96 میلیمتر بوده است که نسبت به سال گذشته تا همین تاریخ 27 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت آماری 25 درصد کاهش را نشان می دهد.

میانگین بارندگی های شهرستان های خراسان رضوی در سال آبی جاری تا 4 فروردین 95 ، کمی بیش از 116 میلیمتر بوده است که در این بین شهرستان قوچان با 195 میلیمتر بارندگی بیشترین و شهرستان با 46 میلیمتر کمترین میزان بارندگی ها را داشته اند.

گفتنی است هر سال آبی یا زراعی در ایران از ابتدای مهر آغاز و تا پایان شهریور سال بعد ادامه می یابد.

هم اکنون در هفتمین ماه از سال آبی 95-94 به سر می بریم و انتظار بارندگی های عمده در استان خراسان رضوی معمولا تا اواخر اردیبهشت ماه وجود دارد.

 

منبع: پرتال هواشناسی خراسان رضوی

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما