سبزوار قطب علمی و دانشگاهی شرق کشور است.


یکی از خبرگزاری های رسمی کشور ، روز گذشته با انتشار خبری مفصل از جایگاه سبزوار به عنوان قطب علمی شرق ایران خبرداد.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، در این خبر علاوه بر اشاره به توانمندی های کلی سبزوار در زمینه دانشگاهی ، به صورت ویژه ای به مسائل دانشگاه جامع علمی کاربردی هلال احمر سبزوار پرداخته شده و عنوان گردیده است ، دانشگاه های جامع علمی کاربردی هلال احمر تنها در شهرهای مرکز استان راه اندازی می شوند و سبزوار در خراسان رضوی به همراه یکی دیگر از شهرهای کشور در استان فارس به دلیل اهمیت و توانمندی های منطقه ای تنها استثنائاتی از شهرهای غیرمرکز استان هستند ، که واحد دانشگاهی هلال احمر را در خود راه اندازی کرده اند.
گفتنی است توانمندی های دانشگاهی سبزوار با برخورداری از چند دانشگاه معتبر و با سابقه ملی و نیز سایر واحدهای دانشگاهی (آزاد ، پیام نور ، جامع علمی کاربردی ، غیرانتفاعی و ...) به حدی است که این شهر را در منطقه شمال شرق کشور ، حتی جلوتر از شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار داده است. و در واقع در استان خراسان رضوی و در شمال شرق کشور سبزوار تنها شهرستانی است که از سه دهه گذشته تا کنون صاحب دانشگاه های ملی و معتبری نظیر حکیم سبزواری (با نام سابق تربیت معلم سبزوار ، علوم پزشکی ، مرکز تربیت معلم علامه طباطبایی و ...) بوده است .
خوشبختانه دارالمومنین سبزوار در طول همه سال های گذشته ، به ویژه چند سال اخیر ، با همت مسوولان و مردم این شهر ، دائماً در مسیر رشد و گسترش کمی و کیفی ساختارهای دانشگاهی خود قرار داشته است.به طوری که در همین مدت بر شمار رشته ها و دانشگاه های سبزوار افزوده شده و ساختارهای جدیدی به وجود آمده است که طوری که هم اکنون دانشگاه حکیم سبزواری با برخورداری از 10 دانشکده در زمینه علوم مختلف ، آماده تجربه یک رشد سریع در پذیرش دانشجویان مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا است.
علاوه بر توسعه دانشگاه های قبلی ، چند واحد جدید دانشگاهی نیز در یک سال اخیر در سبزوار راه اندازی شده اند .
دانشگاه جامع علمی کاربردی هلال احمر، یکی از این دست آوردهای ارزشمند است که از بهمن ماه سال گذشته در سبزوار تحقق یافته و اکنون  به کار خود ادامه می دهد.
به جز این مرکز دانشگاهی ، دانشکده دولتی علوم قرآنی نیز از مهرماه سال گذشته در دارالمومنین سبزوار راه اندازی شد ، تا نقش علمی و دانشگاهی سبزوار در شرق کشور تقویت شود.
در راه اندازی و توسعه دانشگاه های نام برده همه مردم و مسوولان وقت تلاش قابل ستایشی انجام داده اند که به ویژه باید از زحمات دو نماینده وقت سبزار آقایان دکتر محمدرضا محسنی ثانی ، حاج علی بروغنی  و فرماندار ویژه شهرستان مهندس قاسم شعبانی عطار ، قدردانی کرد.
البته در سال گذشته به جز دو دانشگاه جامع علمی کاربردی هلال احمر و دانشکده دولتی علوم قرآنی ، دانشگاه های صنایع و معادن و واحد علوم تحقیقات سبزوار نیز به تصویب رسید ، اما متأسفانه به دلیل بروز مشکلات کلی که در سطح کشور در ساختار مدیریتی این دو دانشگاه ایجاد شد و دامنه آن به همه شهرهای کشور و استان رسید ، فعلاً هنوز استقرار واحدهای علوم تحقیقات و صنایع و معادن در سبزوار میّسر نشده است. که امید می رود با پیگیری مردم ، نمایندگان و مسوولان این موارد نیز به زودی تحقق یابد.
به جز شهر سبزوار سایر شهرهای منطقه سربداران نظیر نقاب ، جغتای ، داورزن و ... نیز از برخی واحدهای دانشگاهی نظیر آزاد و پیام نور برخوردار هستند که هرچند آمارهای دانشگاهی و دانشجویی آنها به صورت مستقلی محاسبه می شود ، اما در کل به توسعه پایدار منطقه سبزوار بزرگ خواهند انجامید.
دانشگاه ها یکی از زیرساخت های اساسی توسعه در هر منطقه محسوب می شوند.
اهمیت دانشگاه ها فقط به دلیل تولید علم ، یا اشتغال زایی برای شمار معدودی از کارمندان یک دانشگاه نیست. البته تولید علم و دانش در دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های دارای رتبه و بِرَند شناخته شده ملی نظیر دانشگاه حکیم سبزواری از ارزش های خاص خود برخوردار است. اما دانشگاه ها از منظر توسعه اجتماعی ، فرهنگی و حتی اقتصادی نیز اثرات شگرفی بر مردم شهرهای میزبان برجای می گذارند .
به عنوان مثال ، وجود دانشگاه های معتبر در سبزوار در وهله اول به میزان ظرفیتی که این دانشگاه ها دارند ، تا حد زیادی به جلوگیری از مهاجرت جوانان سبزواری به دیگر نقاط کشور برای تحصیلات دانشگاهی منجر شده و در مراحل بعدی با جذب جوانان سایر نقاط استان و کشور به دانشگاه های شهر سبزوار ، بازار مناسبی برای ارائه انواع خدمات و کالاهای موجود در این شهر به وجودآورده است و درآمد خانواده های سبزواری را از طریق اجاره منازل خود به دانشجویان و ارائه سایر خدمات شهروندی افزایش داده است.
این محاسن اقتصادی دانشگاه ها ، برخلاف برخی تأسیسات شهری دیگر نظیر صنایع ، هیچ گونه فشاری بر طبیعت وارد نکرده و در نهایت به تخریب محیط زیست و مصرف بی رویه منابع اولیه نمی انجامند.
دانشگاه ها همچنین با راه اندازی شمار زیادی از مراکز علمی ، پژوهشی و فرهنگی وابسته در سطح شهرهای میزبان و نیز با برگزاری جشنواره ها ، همایش ها و سمینارهای متعدد در زمینه های مختلف علمی ، هنری ، فرهنگی ، سیاسی و ... به ارتقاء فرهنگی و اجتماعی منطقه کمک می کنند.
اینک با توجه به اهمیت زیرساختی وجود دانشگاه ها  شهرهای مختلف ، جای خرسندی است که دارالمومنین سبزوار در سال های گذشته توانسته است به جایگاه تثبیت شده و قدرتمندی در زمینه دانشگاهی و علمی در شرق کشور دست پیدا کند.
چنان که گفته شد یکی از واحد های جدید دانشگاهی در سبزوار که از عمر افتتاح آن حدود یک سال می گذرد ، دانشگاه جامع علمی و کاربردی هلال احمر است.
مدیر این دانشگاه اخیراً در اظهاراتی که خبرگزاری فارس به انتشار آن پرداخته است ، به توضیحاتی در خصوص دانشگاه تحت مدیریتش پرداخته است.
در ادامه متن کامل این خبر را منتشر می کنیم :


سبزوارقطب علمی در شرق کشور است.


مدیر دانشگاه جامع علمی کاربردی جمعیت هلال احمر شهرستان سبزوار گفت: سبزوار دارای موقعیت ویژه‎ای است و تحصیل تعداد زیادی دانشجو در دانشگاه‌های این شهرستان نشان از سهم سبزوار در تولید علم و دانش است.
به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، مرضیه استاجی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخ تاسیس دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر در سبزوار اظهارداشت: جمعیت هلال احمر کشور در راستای تحقق شعار هر خانواده یک امدادگر و آموزش همگانی، تربیت نیروی‌های متخصص و کاردان و برای کاهش تلفات انسانی و خسارات اقتصادی ناشی از حوادث و بحران‌ها در سال 1382 اقدام به تاسیس دانشگاه علمی کاربردی در تهران کرد که در سال 1390 با توجه به نیاز مردم، سازمان‌ها و موقعیت خاص کشور در رویارویی با حوادث در مراکز استان‌ها این مراکز تاسیس شد.
وی ادامه داد: همزمان با سفر دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور به شهرستان سبزوار و پیگیری‌های مسئولین، با دستور وی این دانشگاه در سبزوار تاسیس شد.
وی یادآور شد: دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر در حال حاضر به غیر از مراکز استان‌ها، تنها در سبزوار و یکی از شهرستان‌های استان فارس دایر و مشغول به خدمات‌دهی است.
وی با بیان اینکه در این دانشگاه بیش از 120 دانشجو در رشته‎های امداد و سوانح، آتش‌نشانی، امداد و سوانح پیشرفته و... در حال تحصیل هستند، خاطر نشان کرد: هدف این دانشگاه از جذب دانشجو، آموزش افرادی توانمند در برخورد با حوادث است و تلاش داریم که با گسترش دانشگاه در شرق کشور از کشورهای همسایه هم دانشجو جذب کنیم.
استاجی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در ارتباط با ساختمان دانشگاه تصریح کرد: شایعه تعطیل شدن این مرکز صحت ندارد.
وی گفت: زمین دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر سبزوار متعلق به سازمان جهاد کشاورزی است و با هماهنگی‌هایی که با شهرداری و جهاد شده است، مقرر شد مکان‌های‌ جدیدی را که برخی از آنها را شهرداری و برخی را جهاد کشاورزی معرفی نموده‌اند بررسی کنیم.
وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که ساختمانی در شأن مرکز تهیه کنیم تا بتوانیم انتظارات دانشجویانمان را هم برطرف نماییم اضافه کرد: ساخت یک ساختمان برای دانشگاه در دستور کار قرار گرفته و تمامی مسئولین به دنبال حل این مشکل هستند و برای ارتقای مکان دانشگاه تلاش می‌کنند.
مدیر مرکز علمی کاربردی جمعیت هلال احمر سبزوار با اشاره به ارتقای رشته‌های موجود در این مرکز خاطر نشان کرد: رشته‌های کاردانی امداد و نجات شهری،کاردانی حرفه‌ای امور فرهنگی و کاردانی حرفه‌ای انبارداری به صورت ترمی و با آزمون ورودی تایید شده‌اند و با پیگیری‌های انجام شده، در ترم بهمن 1392 ثبت‌نام در مقطع کارشناسی را در این دانشگاه داریم.
وی در ارتباط با جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی هلال احمر در ادارات، نهادها و سازمان‌ها خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه دانشگاه جامع و تفاهم نامه‌ای که با دولت دارند، هر سازمان باید یک نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها را جذب کند تا سازمان مربوطه در رویارویی با حوادث بتواند با حضور یک فرد متخصص بهترین اقدام را انجام دهد.   
مدیر مرکز علمی کاربردی جمعیت هلال احمر سبزوار در ارتباط با روشن شدن تکلیف نیروهای شرکتی و قرارداد معین این دانشگاه یادآور شد: ما تابع قوانین کشوری هستیم و تمامی استخدام‌ها و قراردادها بر اساس مصوبات و قوانین دولت بسته می‌شود، اما برنامه‌ریزی‌های خوبی در راستای تبدیل نیروهای شرکتی به رسمی در حال وقوع است.


منبع : خبرگزاری فارس


توجه : نظرات مخاطبان برای این پست با چند روز تأخیر تأیید می گردد.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
مجتمع مراکز تحقیقاتی و معاونت تحقیقات و فن آوری در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تأسیس شد.

نظرت را بنویس
comments

ایمان

حضرت ایت الله امام خامنه ای فرمودند(30تیر1365) : شما مردم مومن و علاقه مند به دین، شما جوانان پر شور، شما فضلا، فرهنگیان، زبدگان علمی را از دوران های گذشته در سبزوار شناخته ام و محیط علم و فرهنگ و فضای دین و اخلاص را در شهر شما و در میان مردم شما آزموده ام. در صد سال اخیر سبزوار هم مرکز فقه بوده است و هم مرکز فلسفه و عرفان بوده است و هم مرکز ادبیات و هنر

ایمان

حضرت ایت الله امام خامنه ای در 30 تیرماه 1365فرمودند: سبزوار مرکز فرهنگ است در خراسان. بعد از مشهد پایگاه فرهنگی این شهر را هیچ جای دیگری ندارد.

ایمان

حوزه های علمیه سبزوار را هم فراموش کرده اید مانند حوزه فصیحیه و حوزه اهل البیت و مدرسه علمیه شریعتمداری که از قدیم الایام مشغول به اموزش دوستداران علم و دانش بوده اند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما