داستان حسنک وزیر ، میعادگاه دو نویسنده بزرگ خراسان


مجله اینترنتی سبزواری ها ، به عنوان جدیدترین رسانه محلی خطه سربداران است که اخیراً با مدیریت آقای امیر مسکنی یکی از جوانان فعال سبزوار در عرصه فعالیت های فرهنگی و یکی از اولین پیشگامان وبلاگ نویسی در غرب خراسان رضوی ، آغاز به کار کرده است.
"سبزواری ها" ، در حال حاضر دوران آزمایشی کار خود را می گذراند . اما در همین مدت چند مطلبی که دراین مجله منتشر شده ، نشان از آن دارد که این رسانه محلی با رویکردی جدید و اندیشه خاص خود در دیار سربداران پا به عرصه حیات گذاشته است.
به گزارش اسرارنامه ، یکی از مطالب با ارزشی که مجله سبزواری ها در روزهای اخیر منتشر کرده است ، یادداشتی خبری و تحلیلی در خصوص یکی از فعالیت های جدید استاد محموددولت آبادی نویسنده توانمند معاصر است که هرچند کارهای دولت آبادی از ارزش های ادبی بالایی برخوردار است ، اما متأسفانه این قله رفیع ادبیات فارسی در دهه های اخیر ، به شکل غیرقابل توجیهی در شهر زادگاه خود سبزوار مورد غفلت مردم ، مسوولان و حتی رسانه ها قرار گرفته است.
لیکن به نظر می رسد اینک با اوج گرفتن فعالیت های رسانه ای و ورود شمار زیادی از جوانان و فرهیختگان خطه سربداران به عرصه فعالیت های فرهنگی برخی مشاهیر بزرگ و مغفول مانده نظیر دولت آبادی ، شریعتی ، حکیم حاج ملاهادی سبزواری ، ابوالفضل بیهقی ، استاد حمید سبزواری ، ملاحسین واعظ کاشفی و ... فرصت بیشتری برای دیده شدن به دست آورده اند.
البته لازم به ذکر است برخی از این شخصیت های برجسته سبزواری ، نظیر استاد محمود دولت آبادی به دلیل انتخاب نوع خاصی از رویکردها ورفتارهای سیاسی در زندگی خود ، از جانب برخی افراد و  گروه های سیاسی مورد انتقاداتی شدید قرار گرفته اند.
لیکن از آنجایی که در جامعه ای با الگوی دموکراسی اسلامی هر فرد می تواند دیدگاه ها و علائق سیاسی خاص خود را داشته باشد و اصولاً هیچ فردی نمی بایست از حیث رفتارها و اندیشه های سیاسی خود مجرم شناخته شود ، استاد دولت آبادی نیز علی رغم برخی رویکردهای سیاسی انتقاد آمیز ، درنهایت یک نویسنده توانمند زبان فارسی محسوب می شود که ارزش واقعی آثار او نه در مقطع کنونی بلکه در آینده بیشتر و بیشتر مشهود خواهد شد.ضمن اینکه دولت آبادی تا همین حالا نیز بسیار مورد تقدیر و توجه محافل تخصصی ادبیات فارسی قرار گرفته و جایگاه منحصر به فرد خود را کسب کرده است.
مجله اینترنتی اسرارنامه نیز اخیراً مطلبی در خصوص استاد محمود دولت آبادی منتشر کرده است که این مطلب از جانب مخاطبان گرامی واکنش های مختلفی را برانگیخته و نظرات متعددی را به همراه آورده است که هنوز شماری از نظرات رسیده به اسرارنامه تأیید نشده و در روزهای آینده ان شاءالله به ترتیب مطالعه و بررسی و تأیید خواهند شد.برای مطالعه این مطلب به پیوند زیر مراجعه نمایید :
استاد محمود دولت آبادی را بشناسیم و بشناسانیم

.اینک  وقت آن است که نگاهی به جدیدترین مطلب منتشر شده در مجله اینترنتی سبزواری ها بیابندازیم :


مثلث خراسانی : حسنک وزیر، بیهقی، دولت آبادی
  

محمود دولت آبادی نویسنده بزرگ شهرمان این روزها سرگرم نوشتن کتابیست که به نظر می‌آید از همکنون در کانون توجهات قرار گرفته است.

بارها در رسانه‌های مختلف دیده ایم که محمود دولت آبادی را با بیهقی مقایسه کرده اند، و بیراه هم نیست اگر بگوییم نقشی که بیهقی در بالندگی نثر فارسی داشت را دولت آبادی در عصر حاضر ایفا کرده است.

و این روزها خبری به گوش می‌رسد که این دو نویسنده ی ،کهن دیارِ سبزوار در نقطه ای مشترک به هم رسیده اند.

خبرگزاری ایلنا یکشنبه (۱۵ بهمن ۹۱) طی یک مصاحبه کوتاه با دولت آبادی نوشت + :

«محمود دولت‌آبادی» (نویسنده) از تالیف کتابی درباره‌‌ی بیهقی خبر داد.
محمود دولت‌آبادی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در این مورد گفت: درحال حاضر مشغول نوشتن کتابی برای ارزیابی هنر نویسندگی بیهقی به بهانه‌ی داستان زندگی «حسنک وزیر» هستم. این کتاب درحال نگارش است و به همین دلیل نمی‌توانم بگویم چند صفحه دارد و در چه مرحله‌ای است.

امروز هم روزنامه بهار با این نویسنده گفتگویی کرده بود که موارد جدیدتری درباره این کتاب مطرح شده است.

در صفحه ۱۴ این روزنامه می‌خوانیم + :

محمود دولت‌آبادی نویسنده کتاب‌های ماندگاری همچون «کلیدر» و «جای خالی سلوچ» درحال نوشتن مقدمه‌ای تحلیلی برای ارزیابی هنر نویسندگی بیهقی به بهانه داستان زندگی «حسنک وزیر» است.
این نویسنده معاصر که پیش از این هم به ارزیابی شاهنامه فردوسی با محوریت رستم و سهراب پرداخته بود در این مورد به بهار گفت: «درحال حاضر مشغول نوشتن مقدمه‌ای برای ارزیابی هنر نویسندگی بیهقی به بهانه داستان زندگی «حسنک وزیر» هستم.
ابوالفضل بیهقی نویسنده داستان‌های مهمی‌است و کتاب «تاریخ بیهقی» او پر از داستان‌های هیجان انگیزی است که آن‌ها را می‌توان وارد داستان‌های امروزی کرد. نوع کار وی از جهت روش داستانی بسیار ظریف و اصیل است. من از همان ابتدا به ادبیات کلاسیک علاقه وافر داشتم و سال گذشته هم درباره حکیم ابوالقاسم فردوسی با محوریت رستم و سهراب این کار را انجام دادم.
امسال هم‌ولایتی‌های من به صرافت افتادند تا در مورد نویسنده هم‌شهری خودشان یک کار ویژه انجام بدهند. بیهقی اهل حارث آباد است، این روستای سبزوار با روستایی که من در آنجا به دنیا آمده‌ام تنها هشت کیلومتر فاصله دارد.»
نویسنده کتاب «نون نوشتن» درباره انگیزه نوشتن این کتاب گفت: «بیهقی از این جهت جزو مهم‌ترین نویسندگان مااست که ادبیات را وارد تاریخ کرده است. و این کار برای من ادای دینی است به نویسنده‌ای که برایم حائز اهمیت است. ادای دین به نویسندگان خراسانی برایم همیشه مهم بوده است و مدتی پیش هم مجموعه‌ای از داستان‌های کهن ایرانی مربوط به قرن سوم تا هفتم را گردآوری کردم. و جای خوشبختی برایم دارد که بگویم تهیه‌کنندگان این کتاب همشهری‌های من هستند.»
محمود دولت‌آبادی درباره دلیل انتخاب داستان «حسنک وزیر» از میان داستان‌های تاریخ بیهقی گفت: «در تاریخ بیهقی داستان‌های زیباتری از حسنک وزیر هم وجود داشت, اما چون در دانشگاه‌ها و مدرسه‌های ما این داستان تدریس می‌شود و عموم مردم آن را شنیده‌اند تصمیم گرفتم یک ارزیابی از داستان «حسنک وزیر» با محوریت اسم داستان انجام دهم و خود داستان را به همراه فایل صوتی خوانش «حسنک وزیر» با صدای خودم ارائه دهم.»

به نظر می‌رسد روزهای خوبی در انتظار دوستداران ادبیات فارسی، خصوصاً طرفداران دولت آبادی می‌باشد.

منبع :مجله اینترنتی سبزواری ها

گفتنی است اسرارنامه به مناسبت رونمایی از مجله اینترنتی سبزواری ها ، گفتگویی با مدیر این رسانه ی نوظهور محلی انجام داده است که در روزهای آینده به انتشار این گفتگو خواهد پرداخت.

نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر تأیید می گردد.

 

گالری تصاویر استاد محمود دولت آبادی



کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید :
دلنوشته ای برای استاد محمود دولت آبادی
نظرت را بنویس
comments

محمد ایثاری نیا

سلام و درود بر شما هویت یک سرزمین یعنی مفاخر علمی ،فرهنگی و تاریخی آن خوشحالم که رویکرد شما در پرداختن به این مهم بسیار جدی و باارزش است مگر کشور ما چند تا محمود دولت آبادی و یا مرحوم عزیزاله جوینی و یا حمید سبزواری ویا....دارد؟ لینها شخصیت های تکرار نشدنی هستند هرکدام در یک بعدی از فرهنگ غنی کشورما موفق باشید در معرفی بزرگان برخواسته از سرزمین با فرهنگ غرب خراسان رضوی و خطه سربداران

فرهاد

سلام به همه سلام به سبزوار چند وقتی که این مجله رو دنبال میکنم ومطالبی درباره استاد محمود دولت آبادی رو می خونم بسیار خوشحال میشم که وبسایت های خبری با این بزرگ مرد اهل قلم آشتی کردن و در وبسایت های خودشان مطالبی هرجند کوتاه ولی به رشته قلم در می آورندامیدوارم که کنگره ای در باحضوراستاد در زادگاهش برگذار گردد قبل از اینکه خیلی دیر شود

سبزواری ها

با سلام و سپاس بیکران از توجه شما امیدواریم قدردان الطاف شما باشیم پایدار باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما