از برند «کوير مرنجاب» کاشان تا بي رونقي «کوير مزينان» سبزوار

* علي نورآبادي/ مجله اینترنتی اسرارنامه 

کوير مرنجاب کاشان کم کم دارد به پايگاه اصلي و برند کويرنوردي کشور تبديل مي شود. کم و کيف کوير مرنجاب را مي توانيد از جستجو کنيد و همه اطلاعات آن را بخوانيد و نياز به تکرار آن نيست. 

به طور ميانگين هفته اي چند هزار نفر به اين منطقه سفر مي کنند. همچنين کساني که به سفر جنوب (اصفهان، شيراز و بندر)‌ مي روند سر راه به مرنجاب هم سري مي زنند. 

سبزوار (غرب خراسان رضوی) هم چنين ظرفيتي دارد، از جمله کوير مزينان*؛ اما متاسفانه نتوانسته است از اين ظرفيت استفاده کند. چرا ما نتوانستيم کوير مزينان را مانند کوير مرنجاب به يک پايگاه اصلي و برند ملي در زمينه کوير نوردي تبديل کنيم؟ اين در حالي است که به نظر مي رسد کوير مزينان و به طور کل کویرهای غرب خراسان رضوی از چند جهت بر کوير مرنجاب مزيت دارند.

کوير مرنجاب تنها از لحاظ کوير نوردي، نجوم و رصد ستارگان براي گردشگران جذابيت دارد اما کويرهای غرب خراسان رضوی و مزینان نه تنها اين دو مورد بلکه چند مزيت ويژه ديگر هم دارند. 

1- موقعيت ويژه کوير مزينان که در نزديکي جاده تهران - مشهد، راه آهن سراسري و در آينده آزاد راه حرم تا حرم قرار دارد. تعداد مسافري که از اين مسيرها مي گذرد بسيار بسيار بيشتر از مسير مرنجاب است. چرا نبايد مسافراني که از اين مسير مي گذرند سر راه از کوير مزينان هم بازديد کنند؟ براي همين موقعيت کوير مزينان بسيار مناسب تر از کوير مرنجاب است. 

2- خانه دکتر شريعتي . هر کس که "کوير" دکتر شريعتي را خوانده است بايد آن را در مزينان ببيند و در کاريزهاي اين منطقه احساسش کند. علاقه مندان دکتر بايد "هبوط" را در "کوير" بي انتها و تنهاي مزينان تجربه کند. زمزمه کردن جملات "کوير" با پاي برهنه بر روي ماسه هاي بي انتهاي کوير مزينان لذتي دارد که تکرار آن در اتاق ندارد. اين ماييم که بايد لذت قدم زدن در شب مهتابي و پر ستاره کوير را به "کوير" خوانده ها بچشانيم. چند سال پيش که خانه موزه دکتر شريعتي با همت شهرداري تهران در خيابان جمالزاده راه اندازي شد، خيلي افسوس خورديم که چرا چنين خانه اي در زادگاهش نبايد باشد. همه کتاب ها، اسناد و لوازم شخصي دکتر را به آن خانه موزه بردند. اما هنوز دير نشده است و مي شود خانه خانوادگي دکتر را در روستاي کهک به موزه اي تبديل کرد. هنوز هم خانه کودکي هاي دکتر شريعتي ديدني و جذاب است. هنوز هم مي شود با پيگيري و تلاش، برخي آثار او را با همکاري و هماهنگي خانواده محترمش به اين خانه منتقل کرد. به هر حال چقدر جاي چنين موزه اي در مزينان خالي است. در طول سال 20 ميليون مسافري از جاده تهران - مشهد عبور مي کنند و تابلوي از عکس دکتر شريعتي مي بينند؛ تصور کنيد از اين 20 ميليون نفر تنها اگر علاقه مندان دکتر شريعتي از اين خانه بازديد کنند چه اتفاقي نه تنها در مزينان که در کل منطقه مي افتد؟

وجود خانه دکتر، مزيت ويژه اي براي کوير مزينان است که مي تواند انبوهي از گردشگران را جذب کند. چرا از اين ظرفيت و فرصت استفاده نکنيم؟ 

3- قلعه سربداران . وجود قلعه و خاستگاه سربداران در باشتين مزيت ديگري براي کوير غرب خراسان است که کوير مرنجاب آن را ندارد. اگر دستي به سر و روي اين قلعه و روستاي باشتين بکشيم و سر و ساماني به آن بدهيم مي تواند يکي از ديدني ترين جاذبه ها براي مسافران و گردشگراني باشد که به کويرهای غرب خراسان رضوی از جمله کویر مي آيند.

4- نجوم و رصد ستارگان. کوير مزينان با شرايط ويژه کويري مي تواند به يکي از پايگاه هاي نجوم در کشور تبديل شود. از اين ظرفيت مي توان دو منظوره استفاده کرد هم براي گردشگري و جذب گردشگراني که به کوير مزينان مي آيند و هم براي کارهاي علمي و دانشگاهي در عرصه فيزيک و نجوم. کوير مزينان همچنين مي تواند پايگاه پژوهشي در زمينه کوير باشد. حتي مي توان نخستين اردوگاه دانش آموزي و دانشجويي کوير را در مزينان و در اطراف سبزوار اما با رويکرد کويرنوردي راه اندازي کرد. 

اداره آموزش و پرورش و دانشگاه هاي سبزوار بايد با همکاري همديگر به فکر احداث اين اردوگاه باشند.

5- کشاورزي و دامداري. کوير مزينان در منطقه اي واقع شده است که خوشبختانه کشاورزي و دامداري پر رونقي نيز دارد. از ظرفيت ها و جذابيت هاي کشاورزي هم مي توان براي گردشگري استفاده کرد.

مثلا بازديد از مزارع بسيار زيباي فلفل، کنجد، آفتابگردان و غيره در روستاهاي اطراف براي گردشگران بسيار ديدني خواهد بود. همچنين عرضه و فروش محصولات کشاورزي و دامي براي گردشگران هم جذاب است و هم موجب رونق و پيشرفت اين منطقه خواهد شد. در اين صورت ديگر نياز نيست جوانان مزيناني يا روستاهاي اطراف براي کارگري در تهران و مشهد آواره شوند. کوير مرنجاب چنين مزيتي ندارد.

6- نزديکي به روستاهاي ييلاقي. مزيت ويژه ديگر کوير مزينان نزديکي به روستاها و مناطق ييلاقي و خوش آب و هواست. چند کيلومتر آن طرف تر از کوير مزينان، روستاهاي ييلاقي و با آب و هوايي کاملا متفاوت وجود دارد و اين بسيار جذاب است. به طوري که گردشگران مي توانند روز را در اين روستاهاي ييلاقي بگذرانند و شب را مهمان کوير باشند.

7- دسترسي هاي آسان کوير مزينان از جهت هاي مختلف دسترسي هاي راحت و آساني براي گردشگران دارد. کوير مزينان به جاده،‌ راه آهن و فرودگاه نزديک است. کوير مزينان به شهر نزديک است.

چند نکته:

1- به خاطر همين ويژگي ها و مزيت هاست که به نظر مي رسد "کوير مزينان" بهترين -يا دست کم يکي از بهترين- منطقه کوير نوردي در کشور است. امتيازهايي که کوير مزينان دارد اگر به مهم ترين برند ملي و حتي بين المللي در زمينه کوير نوردي تبديل نشود ظلم است و نشان از بي هنري و غفلت ما دارد.

2- راه اندازي اقامتگاه بوم گردي. دو سالي است که بحث احداث اقامتگاه هاي بوم گردي در مناطق گردشگري خاص مطرح است و در برخي مناطق هم راه اندازي شده است و يا در حال احداث است. کوير مزينان يکي از مناطق بسيار مناسب براي راه اندازي اقامتگاه بوم گردي است. راه اندازي اين اقامتگاه موجب جذب گردشگران نيز خواهد شد. اخيرا خبرهايي درباره تمايل سرمايه گذاران خارجي براي سرمايه گذاري در پنج منطقه کويري ايران براي کوير نوردي داشتيم. با اين همه ظرفيت و اين موقعيت ويژه قطعا کوير مزينان بايد يکي از اين مناطق باشد. آيا مسئولان شهري ما اين ها را مي دانند و خبر دارند؟ و آيا براي جذب اين سرمايه گذاران کاري کردند؟ آيا مديريت شهري ما از اين همه فرصت استفاده خواهند کرد؟

3- سرمايه گذاري در کوير مزينان کوير مزينان هنوز هيچ زير ساختي براي پذيرش گردشگران ندارد. براي اين که اين منطقه براي گردشگري مناسب شود بايد سرمايه گذاري هايي براي احداث و آماده کردن زير ساخت ها در آن صورت گيرد و چه بهتر که اين سرمايه گذاران از مردم خود مزينان و يا سبزوار باشند.

4- آباداني منطقه. اگر بتوانيم از ظرفيت و فرصت کوير مزينان به درستي استفاده کنيم،‌ همين به تنهايي براي آباداني و پيشرفت کل منطقه و روستاهاي اطراف کافي است. 

*     *     *

توضیحات:

* کویر مزینان: کویر مزینان در شهرستان داورزن واقع شده است. شهرستان داورزن تا سال 91 یکی از بخش های شهرستان سبزوار بود. 

 

برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم علی نورآبادی روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
 

 

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی عسکری

باسلام و عرض ادب ضمن تشکر از جناب نور آبادی و قلم توانای شان دو قلعه قدیمی امین آباد و اسماعیل آباد در دل کویر و همچنین کاروانسرای عباسی و مسجد بلال که هریک بیش از 300 یا پانصد سال همچنین حدیره که بیش از 1000 سال قدمت دارد و متأسفانه به دلیل بی اهمیتی متولیان آثار باستانی رو به خرابی است و به زودی تصاویر آن در شاهدان کویر مزینان به معرض نمایش گذاشته می شود و همچنین خانه زادگاه اجداد بزرگوار فرزند شایسته کویر دکتر علی مزینانی شریعتی و باغستانش و مسجد جامع و مدرسه ی علمیه این دیار تاریخی و طراز آب به یغما رفته و توپخانه ی کلنل پسیانی و... پتانسیل نهفته ای برای گردشگری است که امیدواریم مورد توجه حضرات قرار بگیرد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما