نخستین پروازهای خارجی فرودگاه بجنورد برقرار می شود / چالش های پیش روی تنها فرودگاه استان خراسان شمالی در پروازهای خارجی به ترکیه چیست؟

تنها فرودگاه استان خراسان شمالی قرار است از اواخر خردادماه سال جاری نخستین پرواز خارجی خود را درمسیر بجنورد - استانبول تجربه کند تا بدین ترتیب به جمع فرودگاه های بین المللی شمال شرق کشور بپیوندد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، تا پیش از این از مجموع 3 فرودگاه فعال مسافربری در منطقه شمال شرق کشور (خراسان رضوی و شمالی) که در شهرستان های مشهد، سبزوار و بجنورد قرار دارند تنها فرودگاه هاشمی نژاد مشهد و فرودگاه سبزوار تجربه پروازهای خارج از کشور را داشته اند.
 
مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور همواره مسیرهای  هوایی به نقاطی در خارج از کشور را در برنامه پروازهای روزانه فرودگاه شهید هاشمی نژاد دارد، اما برای فرودگاه سبزوار تجربه پروازهای خارجی فقط در بعضی مقاطع در قالب سفرهای زیارتی به دو کشور سوریه با دو پرواز رفت و برگشت در سال 85 و عراق با 38 پرواز رفت و برگشت در سال های 90 و 91 تحقق یافته است.
 
اینک اما بجنورد می خواهد انجام پروازهای خارجی را در مسیری غیرزیارتی به شهری در کشور ترکیه تجربه کند که معمولا هدف سفرهای گردشگری ایرانیان است.
 
البته انتخاب استانبول یا هر شهر دیگری در کشور ترکیه در حال حاضر جهت برقراری مسیر پرواز هوایی برای فرودگاه بجنورد که حدوداً جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد، چالش هایی نیز در پیش روی خواهد داشت، زیرا با توجه به اینکه در ماه های اخیر اوضاع کشور ترکیه به خاطر وقوع بعضی حملات تروریستی نا امن شده و بسیاری از کشورها به اتباع خود هشدار می دهند که از سفرهای غیر ضروری به این کشور خودداری کنند  و از طرفی دیگر در روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و ترکیه تنش های به وجود آمده است، ممکن است مردم استان خراسان شمالی چندان از این مسیر پروازی که قرار است به صورت چارتری برقرار شود، استقبال نکنند.
 
با این حال همین که بجنوردی ها به هرحال به فکر توسعه و رونق فعالیت های فرودگاه شهر خود هستند و برای این منظور دست به چنین ریسک هایی می زنند، خود نشان دهنده عزم جدی مردم و مسئولان این شهرستان است تا شهر و استان خود را از جنبه های مختلف به ویژه در حوزه زیرساختی و مهمی نظیر بهره مندی از امکانات حمل و نقل هوایی در در مسیرهای داخلی و خارجی به توسعه و استقلال کامل از استان های همجوار برسانند.
 
فرودگاه سبزوار نیز با توجه به اینکه یکی از دو فرودگاه فعال در استان بزرگ و پرجمعیت خراسان رضوی است، ظرفیت های بالایی برای گسترش فعالیت های در حوزه های مسافربری و باربری دارد، اما در حال حاضر متأسفانه تنها با 8 پرواز رفت و برگشت برنامه ای در هفته، استفاده ای که از این فرودگاه می شود، بسیار کمتر از ظرفیت اسمی و واقعی آن است.
 
اسرارنامه در ادامه متن کامل خبر برقراری پروازهای بجنورد - استانبول را منتشر می کند:
 
مدیر فرودگاه بجنورد از راه‌اندازی پرواز هوایی استانبول- بجنورد برای نخستین‌بار از اواخر خردادماه امسال در این فرودگاه خبر داد.
 
سیدمهدی رزاز در گفت‌وگو با روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره راه‌اندازی پرواز استانبول- بجنورد، توضیح داد: در این فرودگاه بسترها برای انجام این پرواز فراهم و هماهنگی‌ها با اداره گذرنامه، گمرک و نهاد ریاست جمهوری صورت گرفته است.
 
وی ادامه داد: همچنین نمایندگانی از شرکت بوراجت ترکیه به بجنورد آمدند و پیش‌قراردادی را با آژانس‌های هواپیمایی چارترکننده منعقد کردند. احتمالا هفته آینده(29 و 30 اردیبهشت‌ماه) این پیش‌قرارداد در قالب قرارداد تهیه و تدوین شود و در آن مباحثی مانند نحوه قرارداد، هتل و پروازها مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
مدیر فرودگاه بجنورد تصریح کرد: پرواز استانبول- بجنورد روزهای سه‌شنبه و جمعه انجام می‌شود و طی هر پرواز 110 نفر با هواپیمای امبرائر جابه‌جا خواهند شد.
 
وی یادآور شد: پرواز استانبول – بجنورد برای نخستین‌بار از اواخر خردادماه امسال به مسافران و متقاضیان در قالب پروازهای چارتری خدمات ارایه می‌دهد.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما