استاد فلسفه دانشگاه زیتونیه: روشنفکران تونسی شریعتی می خوانند

دکتر علی شریعتی از فرزندان شایسته سبزوار و از بزرگترین مشاهیر معاصر ایران است که به شهرت و تأثیرگذاری بین المللی دارد و پیش از این مطالبی درباره تأثیر آثار و افکار وی در نسل جوان کشورهای مصر، ترکیه و کشورهای اروپایی حوزه بالکان در همین وبسایت منتشر شده بود (منبع1) ، (منبع2)، اما به تازگی یکی از اساتید دانشگاه و فعالان رسانه ای کشور تونس نیز عنوان کرده است، روشنفکران تونسی شریعتی می خوانند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این اظهارات پروفسور فوزی العلوی درباره تأثیرگذاری شریعتی در روشنفکران کشور تونس در حالی است که متاسفانه سبزواری ها و داورزنی ها تا کنون نتوانسته اند به خوبی قدر مشاهیری چون شریعتی را بدانند و قدم مناسبی در راستای تجلیل شایسته و برندسازی فرهنگی با نام چنین بزرگانی برای شهر خود در سطح ملی و بین المللی بردارند.
 
هرچند پیکر این معلم بزرگ انقلاب که هنگام وفات در هجرت اجباری به سر می برد در سوریه و در جوار حرم مطهر عمه سادات حضرت زینب(س) دفن شده است، اما حداقل کارهایی که در شهرستان های سبزوار و داورزن می توان جهت بزرگداشت دکتر شریعتی انجام داد، ساخت بنای یادبودی با شکوه (علاوه بر تندیس هایی که در تعداد زیادی از شهرها نصب شده است) و برگزاری سالانه همایش های علمی و فرهنگی پیرامون موضوعات مورد بحث در اندیشه شریعتی (در سالروز تولدش 2 آذر یا وفاتش 29 خرداد)، راه اندازی خانه موزه شریعتی در زادگاهش مزینان و ... می باشد.
 
اسرارنامه در ادامه متن کامل اظهارات پروفسور فوزی العلوی متفکر تونسی و سردبیر مجله مسارات این کشور را به نقل از خبرگزاری تسنیم منتشر می کند:
 
العلوی: روشنفکران تونسی شریعتی می خوانند
 
پرفسور علی الهیل متفکر قطری و تحلیلگر "رای الیوم" و پرفسور فوزی العلوی متفکر تونسی، سردبیر مجله مسارات و استاد فلسفه دانشگاه الزیتونیه با پیام فضلی نژاد سردبیر مجله عصر اندیشه دیدار و درباره مهمترین مسائل پیش روی روشنفکران ایران و عرب با یکدیگر گفتگو کردند.
 
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ فوزی العلوی استاد فلسفه دانشگاه الزیتونیه تونس در دیدار با سردبیر عصر اندیشه گفت: باید فلسفه تاریخ اسلام را بشناسیم و ٢ عنصر عدل و ظلم را بازتعریف کنیم. برخی از فرق اسلام که وارثان آنها امروز نیز هستند، اسلام را به سیاست تقلیل دادند و اعتقاد ندارند که زندگی اجتماعی باید دینی باشد، بلکه فکری میکنند فقط باید از دین برای اهداف سیاسی استفاده ابزاری کرد. برای همین، محیط اجتماعی کشورهای عربی سکولار، اما محیط سیاسی شان رنگ مذهبی دارد. من معتقدم اسلام سلفی مشکل امروز نیست و باید از اسلام اموی سخن بگوییم که در برابر اسلام ولایی قرار دارد.
 
العلوی ادامه داد: روشنفکران ما آثار دکترشریعتی را میخوانند، به روشنفکران مبارزایرانی علاقه دارند و زمینه های گسترده ای برای همکاری با روشنفکران مذهبی داریم.
 
پرفسور علی الهیل متفکر مشهور قطری و تحلیلگر روزنامه "رای الیوم" و القدس العربی در این دیدار با اشاره به دعوت دولت قطر از برخی چهره های ایرانی طی ماه های گذشته گفت: چند ماه پیش متوجه شدیم دولت قطر بدون آنکه دانشگاهیان و جامعه مدنی ما را مطلع کند، از برخی روشنفکران و دانشگاهیان ایرانی برای شرکت دو سمیناری دعوت کرده و حتی رسانه ها در جریان آن قرار نگرفتند.
 
من این موضوع را پیگیری کردم و متوجه شدم تلاش هایی در جریان است تا روابط میان دوطرف را از نو تعریف و تنظیم کند. دولتها اغلب به سرمایه گذاری و علایق مشترک اقتصادی توجه نشان می دهند و اگر این علاقه مندی ها تامین شود، بقیه مشکلات را قابل حل می دانند.
 
تحلیلگر روزنامه رای الیوم ادامه داد: رسانه ها کارشان شستشوی مغزی است: مثلا میگویند در ایران صلوات نمیتوان فرستاد یا نمیتوان شهادتین گفت! اما من در اینجا گفتم. وقتی عازم تهران بودم، دوستان و همکارانم هم متعجب شدند و هم استقبال کردند تا حقیقت را درباره ایران بدانند. من گمان میکنم ما اختلافی با هم نداریم اما به شدت نیازمند دیالوگ های مستقیم و دیدارهای چهره به چهره هستیم تا سوتفاهمات تاریخی برطرف شود. ریشه های ما با هم مشترک است و باید تلاش کنیم انحصار رسانه ای را که سبب دوری ما از هم شده، بشکنیم و فضای جدیدی ایجاد کنیم.
 
استاد سیاست دانشگاه قطر در خاتمه ضمن شرح دیدار خود با دکتر ولایتی گفت: دیدگاههای ما به هم نزدیک است و نباید بگذاریم واسطه ها از هم دورمان کنند. چندی پیش مشکلی درباره روابط ایران و قطر پیش آمد. عده ای می خواستند دو کشور را به جنگ بکشانند، اما امیر قطر گفت من می روم به تهران و رودرو صحبت میکنم. این کار درستی بود که اتفاق افتاد و بسیاری از سوتعبیرها را از بین برد. روشنفکران هم باید تلاش کنند تل از هر جنگ احتمالی جدیدی در خاورمیانه جلوگیری شود.
 
در این دیدارها که در هتل استقلال تهران صورت گرفت، فضلی نژاد و فوزی العلوی درباره زمینه های همکاری مجله مسارات در تونس و مجله عصر اندیشه در ایران به منظور گسترش "جنبش روشنفکران مبارز" توافق کردند.
 
همچنین پرفسور محمد عبوسی رئیس سنی مذهب مرکز مطالعات خاورمیانه بلغارستان در دیدار سردبیر مجله عصر اندیشه گفت: یکی از مهمترین مسائلی که سبب بی هویتی جهان عرب و از هم گسیختن مسلمانان شده، شیوه های آموزشی، بالاخص آموزش تاریخ اسلام در جهان عرب است. کتابهای درسی به نسل های مختلف، متن تاریخ اسلام را نمی آموزد، بلکه حاشیه ها و جزییات غیرضروری بر متن و اصل غلبه دارد و همین امر باعث می شود تا مردمان جوامع عرب از معنای حقیقی اسلام و آنچه بر سر مسلمانان رفته، غافل بمانند. این شیوه تدریس تاریخ اسلام سالهاست که رواج دارد و چون حکومتها از ادامه آن حمایت جدی میکنند، بنابراین تغییر آن شدیدا مشکل و حتی غیرممکن به نظر میرسد.
 
پرفسور عبوسی اضافه کرد: از سوی دیگر، کشورهای عرب را استعمار ساخته است و اینگونه نبوده که این کشورها در فرایندی طبیعی به وجود آمده باشند. در واقع ما با جزیره های مصنوعی ای سروکار داریم که حیات طبیعی فکری نداشته اند. به همین دلیل امکان تحول در این جوامع کم و سرعت تغییرات کند است.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments

ای بگردمشا . ایول درن ،حال ماسبزواری ها بد دکتر شریعتی ر دهمه جا مگم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما