مراسم بیهقی خوانی در روستای حارث آباد سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی

یکی از رویه های مبارکی که در چند سال اخیر در حوزه فرهنگی و ادبی سبزوار به همت برخی فرهیختگان دیار سربداران و مسئولان مربوطه ایجاد شده است، رویه توجه مستمر به تعدادی از مشاهیر این شهر به خصوص خواجه ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، از سال 91 که به همت مهدی مقصودی مدیریت وقت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار و البته با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری استارت برگزاری سالانه همایش بزرگداشت بیهقی در اول آبان (پس از یک وقفه چند ساله) دوباره زده شد، و مجدداً ایده ثبت روز اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی در تقویم کشور، جزء اهداف و شعارهای مسئولان فرهنگی سبزوار قرار گرفت، تا به امروز خوشبختانه این همایش هر سال با وجود برخی فراز و فرودها برگزار شده و البته دامنه توجه به بیهقی از برگزاری همایشی در اول آبان به برنامه های دیگری در طول سال نظیر ساخت و رونمایی از تندیس و برگزاری جلسات بیهقی خوانی گسترش یافته است.

این روند مبارک بدان معناست که اگر سبزواری ها خواستار توجه مناسب از سوی مسئولان کشوری به مشاهیر  این شهر از جمله ابوالفضل بیهقی هستند، خودشان قبل از دیگران و در عمل این توجه را نشان می دهند و ظرفیت های لازم را ایجاد می کنند.

قطعا اگر بیهقی و کتاب گرانسنگش با نام تاریخ بیهقی در طول سال مورد توجه و تأکید سبزواری ها قرار بگیرد، می تواند به تدریج با جلب توجهی که از سوی رسانه ها صورت می گیرد و سایر پیگیری های به عمل آمده از سوی مسئولان، سرانجام اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را متقاعد کند که سهم دیار سربداران را از میان روزهای ملی در تقویم بپردازند و بی شک در این میان ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر فارسی یکی از مشاهیر اولویت دار سبزوار برای ثبت یک روز ملی در تقویم ملی ایران است.

البته ارزش و  اهمیت توجه به مشاهیر سبزوار تنها از جهت ثبت شدن روز ملی در تقویم نیست، بلکه توجه به ریشه های تاریخی و فرهنگی هر شهر و دیاری، به خودی خود منجر به ایجاد اعتماد به نفس جمعی، خودآگاهی و تشویق و ترغیب انجام فعالیت های فرهنگی در میان مردم آن جامعه می شود.

لذا هر گونه توجه و ارج گذاری برای بزرگانی  نظیر بیهقی در سبزوار، حتی اگر منجر به ثبت روز ملی در تقویم کشور نشود، باز هم به خودی خود لازم و ارزشمند است و می تواند به توسعه و اعتلای سطح فرهنگی و ادبی منطقه یاری رساند.

در همین راستا، یکی از اقدامات جالب توجهی که قرار است با همت دانشگاه حکیم سبزواری ، شهرداری سبزوار ، اداره میراث فرهنگی ، اداره ارشاد اسلامی سبزوار، بخشداری مرکزی، شورای اسلامی، دهیاری روستای حارث آباد و انجمن پیگیری یادمان بیهقی در روستای حارث آباد انجام شود ، برگزاری مراسم بیهقی خوانی است که  بعد از ظهر دو شنبه 3 خرداد 95 ساعت 17:30 الی 20 درمحل مجتمع یادمان ابوالفضل بیهقی در روستای زادگاه بیهقی برپا می شود.

اسرارنامه ضمن ارج نهادن به این تلاش و اقدام ارزشمند فرهنگی و ادبی پوستر این برنامه را که ابتدا در وبلاگ ابوالفضل بیهقی استاد مسلم نثر فارسی به مدیریت آقای رضا حارث آبادی انتشار یافته است، را برای آگاهی بیشتر مردم ، ادب دوستان و فرهیختگان سبزواری منتشر می کند:

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما