در سالگرد هفتصدمین سال قیام

حماسهٔ سربداران سبزوار با نوای موسیقی روایت شد

شهناز دیواندری / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
همگان به دنبال خانه می‌گردند. خانه یعنی مرزها و دیوارها و سقف‌هایی برای آرامش. خانه می‌تواند به وسعت یک شهر و یا به وسعت یک کشور باشد و خانهٔ ما همین‌جاست، خانه‌ای به وسعت کشورم ایران و خانه‌ای به وسعت شهرم سبزوار و یا همان دیار سربداران.
 
چه باشکوه شهرم بانام سربداران قامت کشید و چه باشکوه‌تر که بعد از گذشت هفت‌صد سال همچنان یاد پهلوانی‌ها و جان‌فشانی‌های مردان وزنانی غیرتمند باقی‌مانده است.
 
انگار فریاد شیخ حسن جوری و فریاد غیور مردان وزنان قیام سربداران همچنان سینه‌به‌سینه در حنجره و قلب مردم این دیار جاویدان منتقل شده است. سیاهی و تیرگی و هول و هراس ایام حملهٔ تاتار ازمیان‌رفته و نور ایمان و عشق و نور زندگی همچنان بر پهنای تاریخ بیهق و دیار سبز ما اما با کالبدی سرخ‌رنگ می‌درخشد.
 
امروز هم‌نوایی با سربداران و سرهای رقصان بردار با فریاد سازهای جوانان هنرمند شهرمان به گوش همگان می‌رسد. آن‌چنان‌ که امروز صدای چکاچاک شمشیر سربداران با سازها و نواهای بربط و سنتور به گوش می‌رسد و طبل جنگ و تن به ذلت ندادن با ضرب زورخانه نواخته می‌شود و نوای غم و پیروزی با صدای سه‌تار و تار روح را به خروش وا‌می‌دارد.
 
چه غیرتمندانه می‌جنگیدند و امروز چه عاشقانه نوای سربداران نواخته می‌شود و می‌توان هم گام بانوا و صدای ساز و خواندن آواز، نبرد را مجسم کرد و همگام با تاریخ به عقب برگشت.
 
 این شب‌ها تاریخ باری دیگر توسط گروه موسیقی دارو با کنسرت نوای سربداران در دیار سربدارن در حال مرور است. مرور غیرتمندی و مرور دلاوری‌ها و مرور خون و خیزش و شرنگ.
 
گروه موسیقی داروگ این بار نیز اثری بس ستودنی در هنر موسیقی سبزوار آفرید. کنسرت نوای سربداران با همراهی مهدی ذوالجلالی، سعید سید نیا، امین بهمن صفار، مجید نقیب زاده، صادق امیرخانی، میلاد سید نیا و حمیدرضا سید نیا این شب‌ها روح و جان بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی را نوازش می‌دهد.
 
آنجا که گام بالای همراه با شیدایی صدای مجید نقیب زاده با شور تصنیف سربداران علی رضوانی همراه می‌شود شاید ما نیز زیر لب زمزمه کنیم:
 
این خطه هنوز شور ایمان دارد
خاکستر عاشقی به دامان دارد
تاریخ به خون نشسته‌اش می‌گوید
صد سلسله مثل سربداران دارد
در هر رگ این دیار لب‌تشنه هنوز
دردانه‌ترین شراب جریان دارد
 
لازم به ذکر است که این کنسرت به سرپرستی سعید سید نیا در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تالار کاشفی در حال اجرا است.
 
همچنین از دیگر آثار گروه موسیقی دارو می‌توان به گروه کنسرت سازهای کوبه‌ای داروگ (نبرد رستم و سهراب)، کنسرت گروه کودک داروگ، کنسرت گروه سازهای کوبه‌ای داروگ به یاد استاد مشکاتیان، کنسرت گروه اصیل داروگ در دستگاه همایون، کنسرت موسیقی تک‌نوازی دف (شکر و شکایت) و... اشاره کرد. باید خاطرنشان کرد که این گروه اجراهای متفاوتی نیز در خارج از کشور داشته‌اند تا هنر موسیقی اصیل ایرانی را به رخ همگان بکشد.
 
 
برای مطالعه مطالب بیشتر از شهناز دیواندری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
 
 

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما