در پی واکنش غیر منطقی رسانه های سیستان و بلوچستان:

گزارش تصویری علی دلک آبادی از چادرنشینی زابلی ها درحاشیه سبزوار جنجالی شد

شمار زیادی از رسانه های ملی و محلی سبزوار روز گذشته میزبان گزارشی تصویری از چادرنشینان زابلی در حاشیه شهر سبزوار بودند که آن تصاویر به وسیله دوربین علی دلک آبادی هنرمند عکاس سبزواری ثبت شده و برای اولین بار در خبرگزاری تسنیم منتشر شده بود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه هرچند گزارش تصویری علی دلک آبادی از چادر نشینان زابلی در حاشیه شهر سبزوار واقعا بیانگر یکی از معضلات اجتماعی بزرگترین شهر نیمه غربی خراسان رضوی در چند دهه اخیر است و واقعا تعدادی از هموطنان زابلی با زندگی مشقت بار خود و نیز با دوره گردی و تکدی گریشان در سطح شهر سبزوار زمینه نا امنی، نا زیبایی و بروز بعضی آسیب های اجتماعی را طی سال های اخیر در دیار سربداران فراهم آورده اند، اما بعضی مسئولان و رسانه های شهرستان زابل به جای پرداختن به اصل موضوع و تلاش برای حل مسئله، تنها با گرفتن ظاهری حق به جانب و با روشی بسیار نازک دلانه به کلیه گزارش های تصویری و خبری که در این زمینه در رسانه های کشور منتشر می شود، واکنش اعتراضی نشان می دهند.

در تازه ترین این واکنش ها گزارش تصویری علی دلک آبادی در خبرگزاری تسنیم مورد اعتراض وبسایت های کاغذ اخبار(منبع) ، هامون پرس (منبع) و ...تعدادی دیگر از رسانه های محلی سیستان و بلوچستان قرار گرفته است، تا ثابت کند که ظاهرا حتی بعضی از اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان تحمل انتشار مطالب انتقادی را نسبت به شرایط نامطلوبی که تعدادی از همشهریان و هم استانی هایشان در دیگر نقاط کشور ایجاد می کنند، را ندارند در حالی که حداقل اصحاب رسانه باید بدانند اصلی ترین کار و وظیفه فعالان رسانه ای بیان انتقادات و نشان دادن معضلات اجتماعی است، حال چه از سوی زابلی ها باشد یا از هر قوم و قبیله و منطقه دیگر.

ضمنا رسانه های محلی سیستان و بلوچستان باید این را هم درک کنند که به همان اندازه که آن ها نسبت به غرور بومی و منطقه ای خود حساس هستند، مردم دیگر نقاط کشور هم نسبت به صحنه ها و موضوعاتی که زیبایی و نیز امنیت اجتماعی شهرهایشان را به هم میزنند، حساسیت دارند و نوع زندگی اسف بار و سرشار از آسیبی که سال هاست شماری از شهروندان زابلی در حاشیه بعضی شهرها نظیر سبزوار برای خود ایجاد کرده اند، کانون بروز بسیاری از معضلات اجتماعی دیگر شده است و بنابراین مردم شهرهای میزبان نیز حق دارند نسبت به این معضلات حساس باشند و اعتراض کنند.

اما رسم نازک دلی بعضی رسانه های محلی و مسئولان سیستان و بلوچستان نسبت به اخباری که درباره زابلی ها در رسانه های کشور منتشر می شود، سابقه ای طولانی دارد. به طوری که حدود سه سال قبل هم وبسایت های محلی این استان و نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اعتراض بلندبالایی را نسبت به اظهارات حسین میردشتی معاون فرماندار سبزوار درباره زابلی ها منتشر کردند.به طور مثال می توان به مطلب منتشر شده در پایگاه خبری اوشیدا(منبع) در 18 مهر 92 اشاره کرد که همان زمان چندین نظر اهانت آمیز نیز از سوی مخاطبان آن وبسایت برای این مسئول سبزواری ارسال شده بود و نشان داد اکثر این گونه مطالب رنگ و بوی احساسی دارند و به صورتی یک جانبه به مسئله نگاه می کنند.

به هرحال در اینکه زابلی ها همطونان ما هستند و تاریخ و اصالتی با شکوه دارند و نیز در اینکه رنج و مشکلات آن ها، رنج و مشکل سبزواری ها و خراسانی ها و دیگر مردم ایران هم هست، شکی نیست، اما به هرحال نمی توان انتظار داشت مردم دیگر نقاط کشور از جمله سبزواریها نسبت به زندگی پرآسیبی که شماری از شهروندان مهاجر زابلی در داخل ویا حاشیه شهرهای میزبان به راه انداخته اند، هیچ نگرانی نداشته باشند و با سکوت و بی تفاوتی از کنار این معضل بزرگ بگذرند تا روز به روز بر دامنه آن افزوده شود.

خصوصا در شهری مانند سبزوار که به خودی خود با مشکلات متعددی در زمینه حاشیه نشینی و  بافت های فرسوده نظیر محله کوی گلستان مواجه است، دیگر تحمل اضافه شدن مشکلات جدیدی از این دست وجود  ندارد و باید واقعا فکری اساسی برای حل این مشکلات کرد و اولین گام حل مشکل هم توجه رسانه ها و به تصویر کشیدن معضلات با نگاه تیزبین خبرنگاران و عکاسان هنرمند است.

اگر شما گرامیان نیز مایلید گزارش تصویری کامل علی دلک آبادی از چادرنشینی زابلی ها در حاشیه جنوبی شهر سبزوار را مشاهده کنید، هم اکنون به پیوند زیر مراجعه نمایید:

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

 

 

نظرت را بنویس
comments

سلام آيا با کوي گلستان ديگري روبرو هستيم؟ باز هم متاسفانه مسئولان شهري سبزوار غفلت مي کنند و خودشان را به نديدن مي زنند. اگر اين غفلت و کوتاهي ها ادامه داشته باشه چند سال ديگر با کوي گلستان ديگري در جنوب شهر روبرو خواهيم بود. مسئولان کجايند و چه مي کنند؟ تا دير نشده بايد بجنبند. اگر الان غفلت کنيم چند سال ديگر با معضل اجتماعي و فرهنگي بزرگي روبرو خواهيم بود که با 100 سال سبزوار را درگير خودش خواهد کرد.

خاک به سرت اسرارنامه با این اراجیفی که می بافی آبروی ما سبزواری ها رو هم بردی

دوست دار زابل

مگه شما سبزواریها در چند سال پیش بهتر از این بودید .عشایر هم مردمانی محترم که فقط سبک زندگی شان متفاوت است ودرهمه جای دنیا این وجود دارد .سبزوارهم که حال شهری برای خود شده قبلا یک روستا بوده .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما