مسلسل! كور و بي احساس

به مناسبت 14 خرداد سالروز ارتحال حضرت امام خميني(ره): آرمانی بشر دوستانه که بر زمین مانده ا ست

محمد ابراهیم اکبری نویسنده و فعال ادبی سبزوار در وبلاگ خود به نام «ساده باز» یادداشت کوتاهی به مناسبت 14 خرداد سالروز درگذشت حضرت امام خمینی(ره) منتشر کرده است.
 
اسرارنامه در ادامه به انتشار این مطلب می پردازد:
 
 مسلسل! كور و بي احساس
به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خميني(ره)

در عرصه ي بين الملل، آرماني بشر دوستانه از امام راحل(ره) بر زمين مانده است. ((ما اميدواريم كه بشر به رشدي برسد كه مسلسل ها را به قلم تبديل كند.)) استكبار جهاني و غير رشيدجنگ افروزي به نام صدام حسين با تحميل جنگ هشت ساله به كشور سنگ بزرگي جلو راه اين آرمان بليغ و رشيد حضرت امام(ره) انداختند و ظهور داعش امروز شايد كفاره ي آن گناه و سنگ بزرگ باشد و اما در داخل كشور ما براي تحقق این آرمان سليم و عميق چه كرده ايم و چه مي كنيم!؟
 
آنچه مسلم است واژه هاي مسلسل و قلم در اين قول معروف نمادين به كار رفته است. مسلسل كور و بي احساس، نماد نيستي! حذف كردن و ازبين بردن است. قلم نور است و با احساس! به مدد قلم و آموزه هاي زيباشناسانه اش، انسان هنردوست مي تواند درك بهتر، واضح تر، عارفانه تر و شيرين تري از شاهكار پر رمز و راز آفرينش داشته باشد.
 
بعد از اين مقدمه انتزاعي سئوال اساسی این است: نگاهي كه منجربه حذف و هلاكت برنامه هاي زنده ي فرهنگي هنري مي شود از جنس مسلسل است يا قلم!؟
 
پاشيدن اسپري فلفل بر صورت فرهنگ و هنرجامعه اي كه از ناحيه ي سياست، اقتصاد و اعتماد ملي رنج مي برد، چه توجيه و مصلحت عقلايي می تواند داشته باشد؟ آيا تعرض به فرهنگ نجيب و قانع نتيجه ي سركوفت خوردن سياست و اقتصاد نیست؟
 
آيا جايگاه و اختيارات قلم بدستان با نگاه مسلسلي درست تعريف شده است؟ عزيزاني كه در تقابل با فرهنگ و هنر به ميدان آماده اند،. باور ندارند حذف يك برنامه ي فرهنگي هنري به رگبار بستن، استعدادها، فرصت  هاي زندگي و ازبين بردن جوانه هاي بالندگي در جامعه است!؟ باور ندارند اين رگبارهاي به ظاهر خاموش در آمار و ارقام افسردگي ها، نزاع ها، طلاق ها وناهنجاري هاي اجتماعي صداي کريه اش در مي آيد!؟
 
حذف كردن يعني قهر كردن و قهر كردن نشان عجز و ناتواني است، بياييم با فرهنگ و هنر مهربان باشيم. فرهنگ و هنر روح و روان جامعه است، بیني جامعه نيست كه هركس با هرسليقه به بهانه ي انحراف تيغ بردارد و به جان آن بيفتد!
 
و درپايان فرهنگ و هنر فرزند حساس، زودرنج، با استعداد، دوست داشتني و پاك دل اين نظام مقدس است. بياييم به احترام بنيانگزار و رهبركبير اين نظام مقدس به اين حوزه اعتماد كنيم و به دردهاي دلش گوش فرادهيم. به اميد تحقق آرمان الهي و انساني امام راحل، حضرت امام خميني(ره).
 
پاورقي: ١-از بيانات امام راحل(ره) در روز ششم دي ماه سال ١٣٥٩ در ديداربا مسئولان نهضت سواد آموزي كشور
 
 
منبع: ساده باز
 
نویسنده: محمد ابراهیم اکبری
 
برای مطالعه نوشته های بیشتر به قلم این نویسنده هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما