معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران:

تهران، رشت و سبزوار سه الگوی موفق در بازآفرینی پایدار شهرها

معاون وزیر راه و شهرسازی:
مدیریت هماهنگ؛ تجربه موفق ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران است
 
شهردارآنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور، مدل مدیریت هماهنگ در نوسازی را به عنوان مدل موفق در تجربیات ستادهای بازآفرینی کلانشهرهای تهران، رشت و سبزوار با الگوهای مختلف عملیاتی عنوان کرد.
  
به گزارش شهردار آنلاین و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بیست و سومین نشست مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور، همکاری دولت و شهرداری را کلیدی ترین بحث در حل مسائل ساختاری برنامه های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری عنوان کرد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری و ستادهای متناظر استانی را یکی از مهمترین اقدامات پس از تصویب سند ملی دانست و اظهار داشت: پس از گذشت 15 جلسه ستاد ملی و 231 جلسه استانی و شهرستانی شاهد اتفاقات بزرگی در جهت همگرایی دستگاه ها و نهادهای مسئول در سطوح مختلف مدیریتی برای انجام مأموریت های بازآفرینی شهری هستیم.
 
ایزدی یکی از موفق ترین تجربه ها در ایجاد ستادهای بازآفرینی را تجربه ستاد کلانشهر تهران ذکر کرد و گفت: ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران پس از ایجاد کمیته ها و کارگروه های مختلف توانست به جمع بندی ها و مصوبات کارآمد و تأثیرگذاری برسد و مجموعه تعهدات، قول ها و دستوراتی که پس از برگزاری اولین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به ریاست دکتر قالیباف صادر شد، در نوع خود بی نظیر بود.
 
وی در این باره افزود: شهرداری تهران در جلسه مذکور علیرغم مسائل و مشکلات متعدد در دریافت دیون خود، باز هم تخفیفات جدیدی را برای نوسازی بافت های فرسوده اعلام کرد؛ وزارت راه و شهرسازی نیز از در اختیار قرار دادن زمین به عنوان پشتوانه برنامه های بازآفرینی شهری خبر داد و  سایر دستگاه ها نیز آمادگی خود را برای پیشبرد مأموریت های ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر  تهران اعلام کردند.
 
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، از تجربه ستاد بازآفرینی پایدار رشت و سبزوار به عنوان یکی دیگر از تجریبات موفق به ویژه در حوزه توانمند سازی یاد کرد و گفت: تجربیات موفق در شهرهای تهران، رشت و سبزوار به عنوان سه الگوی مختلف و فوق العاده خوب در مقیاس های متفاوت انجام شده و بررسی ها و ارزیابی های به عمل آمده حاکی از این است که که مدل مدیریت هماهنگ در هر سه الگو از اصلی ترین و کلیدی ترین عوامل موفقیت در برنامه های بازآفرینی و نوسازی شهری بوده است.
 
در ادامه این جلسه مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، گزارش اقدامات و تجربیات ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران را در اختیار مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور قرار داد.
 
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با اشاره به آسیب شناسی تجربیات گذشته در زمینه نوسازی، خاطرنشان کرد: عدم هم زبانی میان دولت، شهرداری، جامعه فنی، فرهیختگان و ... در زمینه نوسازی و وجود تعاریف مختلف از مفهوم نوسازی یکی از اصلی ترین مقتضیات طراحی مدل مدیریت هماهنگ در نوسازی بود، چرا که نوسازی یک پروژه نیست، بلکه پروسه و فرآیندی است که نیاز به شکل گیری مدیریتی هماهنگ برای انسجام بخشی و یکپارچه سازی مجموعه دیدگاه های متفاوت در این عرصه دارد.  
 
فتح اللهی علل ناکارآمدی بافت های فرسوده را عوامل اجتماعی، مدیریتی و فقر کالبدی دانست و تأکید کرد: پرداختن به مجموعه این مباحث، نیاز به هماهنگی با کلیه نقش آفرینان در فرآیند نوسازی در سطوح مختلف مدیریت های استانی، شهری، محلی و غیره دارد که می بایست با مدل مدیریت هماهنگ هدایت شود تا بتواند باعث هم افزایی مجموعه دستگاه ها در این امر مهم گردد. 
 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بستر سازی، اعتمادسازی، توانمند سازی، نهادینه کردن فعالیت دستگاه های ذی مدخل و ... را از جمله اقدامات انجام شده در رویکرد نوسازی مردمی و مشارکت محله محور عنوان کرد و گفت: نوسازی شهر تنها یک مأموریت در کنار سایر مأموریت های دولت و شهرداری نیست، بلکه به عنوان ستون فقرات شهر تلقی می شود که بدون توجه به آن همه اقدامات ناقص می ماند.
 
وی خاطر نشان کرد: ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران و تمامی کمیته ها و کارگروه های ذیل این ستاد با همکاری دفاتر خدمات نوسازی، مدیریت هماهنگ را در نمونه محله ای با نگاه فنی و متکی بر زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران پیش می برند.
 
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران نقد، ارزیابی و آسیب شناسی اقدامات نوسازی را از ضروریات حرکت در این مسیر عنوان کرد و یادآور شد: تا زمانی که دید منفی نسبت به بافت های فرسوده وجود داشته باشد، همگرایی رخ نمی دهد و تبدیل نقد به واگرایی، سم مهلک نوسازی بافت های فرسوده می شود. لذا داشتن اندیشه مثبت در فرآیند نوسازی، اکسیر ایجاد مدیریت هماهنگ خواهد بود.
 
فتح اللهی در ادامه به توضیح در خصوص ساختار، اقدامات و مصوبات کمیته های ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران پرداخت و مأموریت های کمیته های 5 گانه این ستاد را برای مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور تشریح کرد.
 
به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، حضور و ایفای نقش 32 دستگاه اجرایی ذی مدخل در فرآیند نوسازی از مجموعه های دولت و شهرداری، اقدام کلیدی و راهبردی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران است که می تواند تأثیر بسزایی در روند نوسازی و پیشبرد مأموریت های این ستاد داشته باشد.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما