وقتی برای تجدید نظر / چرا پارک جانبازان برای خاکسپاری پدر شعر انقلاب مناسب نیست؟ / آیا مسئولان سبزوار از مهمترین آزمون فرهنگی و مدیریتی سال 95 سربلند بیرون می آیند؟

مسئولان سبزوار پس از چند روز برگزار ی جلسه و چندین بار تغییر دادن تصمیمات خود برای مکان خاکسپاری استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب سرانجام به گزینه ای رسیدند که انتقادات فراوانی را برانگیخت و از نظر بسیاری از سبزواری ها به منزله فرصت سوزی بزرگی در تاریخ فرهنگ و ادبیات این شهر و البته ادبیات انقلاب اسلامی محسوب می شود.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه از میان حدوداً 10 مکانی که برای دفن پیکر استاد حمید سبزواری مطرح شده بود، پس از سه روز بحث و بررسی سرانجام قرعه به نام پارک جانبازان در یکی از نقاط مرکزی شهر سبزوار افتاد. اما بسیاری از مردم و اصحاب رسانه سبزوار معتقدند این مکان به دلایلی که در ادامه بیان می شود، برای میزبانی از آرامگاه ابدی کسی که به عنوان پدر شعر انقلاب لقب گرفته است مناسب نیست.
 
1- حمید سبزواری ظرفیت منحصر به فردی در تاریخ شعر انقلاب اسلامی ایران است و بنابراین مکان آرامگاه او نیز اگر به درستی انتخاب شود، می تواند ظرفیت جدیدی به ظرفیت های قبلی فرهنگی و ادبی شهر سبزوار و کشور ایران اضافه کند. اما پارک جانبازان بوستان کوچکی در شهر سبزوار است که با همه کوچکی از قبل با ساخت یک المان فرهنگی و نامگذاری زیبا، هویت و معنویت خاص خود را در کنار یک فضای سبز  مفرح پیدا کرده است. بنابراین خودش به ظرفیتی مستقل در شهر سبزوار تبدیل شده است و نباید با ظرفیت دیگری ادغامش کرد.
 
2- محل آرامگاه پدر شعر انقلاب باید ظرفیت میزبانی از برنامه های فرهنگی و ادبی به ویژه برنامه های تخصصی در حوزه شعر و ادبیات انقلاب را در سطوح ملی و بین المللی داشته باشد. خصوصا که فرماندار سبزوار اعلام کرده ، برای ثبت روز وفات استاد سبزواری به عنوان روز شعر و ادبیات انقلاب اسلامی در تقویم ملی کشور پیگیری خواهد کرد. البته این روز می تواند بعدها، به جای سالروز وفات ، همزمان با روز تولد استاد در نظر گرفته شود که به لحاظ شرایط فصلی و تقویمی نیز زمان مناسب تری باشد. اما به هرحال اگر با اصل این نامگذاری موافقت شود، هر سال ممکن است در آن تاریخ جشنواره ها یا همایش هایی حداقل در سطح ملی با محوریت شعر و ادبیات انقلاب برگزار شود. اما پارک جانبازان به خاطر مساحت کوچکی که دارد فاقد چنین جایگاهی است و نمی تواند میزبان این رویدادها باشد.
 
3- شهر سبزوار در سال های اخیر با مشکلات شدید ترافیکی به خصوص در مناطق مرکزی شهر مواجه شده است. پارک جانبازان هم در یکی از مناطق مرکزی سبزوار قرار گرفته است. اگر قرار باشد آرامگاه حمید سبزواری در طول سال محل رفت و آمد و برگزاری برنامه های مهم ادبی و فرهنگی باشد، منجر به سنگین تر شدن ترافیک شهر و دشواری های بیشتری خواهد شد.
 
4-  پارک جانبازان و نواحی اطرافش به خاطر تعدد وجود آثار و امکانات تاریخی و فرهنگی و تفریحی در آن نقطه از شهر نظیر آرامگاه حکیم سبزواری،  کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری، موزه های مردمشناسی ، فضای سبز میدان کارگر و ... به خودی خود برای ساکنان آن محل، منطقه ای برخوردار محسوب می شود و همه گردشگران اندکی هم که در طول سال به شهر سبزوار وارد می شوند، معمولا به این ناحیه از شهر می آیند و بنابراین قرارگرفتن آرامگاه حمید سبزواری در پارک جانبازان به منزله متمرکز  کردن بیش از حد همه امکانات و قابلیت ها در یک نقطه از شهر و محروم کردن بقیه مناطق است.
 
5- جاده کمربندی جنوب شهر سبزوار و نیز کمربندی های دیگری که اخیراً در ضلع شرقی و شمالی شهر در حال احداث است، ظرفیت های بسیار خوبی برای جذب گردشگران به داخل شهر محسوب می شوند به شرط آنکه جاذبه های کافی را در طول این کمربندی ها برای مسافرانی که با استفاده از این «راه های باز و جاده های دراز» در حال عبور سریع از سبزوار هستند،  فراهم آوریم و چشم هایشان را در طول مسیر با این جاذبه ها درگیر نماییم. اگر آرامگاه حمید سبزواری به جای قرار گرفتن در محل پارک جانبازان که نقطه ای محصور در مرکز شهر است، در یکی از کمربندی های شمالی، جنوبی و یا شرقی شهر قرار بگیرد، به یکی از همین جذابیت های لازم تبدیل خواهد شد.
 
6- گفته می شود ، مسئولان تصمیم گرفته اند پس از دفن استاد حمید سبزواری در محل پارک جانبازان، ساختمان فرهنگی و اداری موجود در انتهای این پارک را نیز تخریب کنند و مجدداً متناسب با شرایط جدید بسازند. عملی شدن این تصمیم چه در حال و چه در آینده نزدیک هیچ بعید نیست.  اما ساختمان انتهایی پارک جانبازان سبزوار که در حال حاضر به اداره فرهنگی ورزشی شهرداری اختصاص داده شده است ، ساختمان تقریبا جدیدی است و هنوز چندین سال دیگر با همین شکل و وضعیت می تواند مورد بهره برداری مفید قراربگیرد،  اگر این اتفاق بیافتد و این ساختمان تخریب شود، واقعا به معنای هدر دادن منابع و بودجه کشور در سال هایی است که با مشکلات شدید اقتصادی مواجهیم و رهبر معظم با مطرح کردن اقتصاد مقاومتی مرتباً نسب به استفاده صحیح از منابع موجود و جلوگیری از هدر رفت سرمایه ها تأکید می کنند. آیا بهتر نیست اگر قرار است ساختمان جدیدی متناسب با محل آرامگاه حمید سبزواری ساخته شود، این بودجه کلا در جای جدیدی هزینه شود تا مکان تازه ای به مکان های قبلی شهر افزوده شود؟ نه اینکه با صرف هزینه اضافه و زودهنگام جایگزین قبلی ها بشود؟
 
7- مسئولان سبزوار به خانواده استاد حمید سبزواری قول داده اند ایشان را در بوستانی به خاک بسپارند که این بوستان به اسم خود استاد نامگذاری شود. و به طور مثال چند روز قبل که پارک بهمن را برای این منظور مطرح کردند، شورای شهر مصوب کرد که نام آن پارک به بوستان حمید سبزواری تغییر کند. اما پارک جانبازان با همین نام که انصافا نام معنوی و ارزشمندی هم هست در میان مردم سبزوار جا افتاده است. حالا اگر قرار است همین نام فعلی باقی بماند، پس قولی که به خانواده سبزواری داده اند چه می شود؟ و اگر قرار باشد نام پارک جانباز تغییر کند، یعنی حذف یکی از اسامی معنوی از اماکن عمومی سبزوار آن هم در پارکی که قبلا المان زیبای جانباز هم در آن نصب شده و اسم و المان در مناسبت کامل با یکدیگر قرار دارند.
 
اگر بخواهیم این مطلب را بیشتر از این باز کنیم، هنوز چندین دلیل دیگر می توان آورد که نشان می دهد پارک جانبازان اصلا گزینه مناسبی برای تدفین پیکر استاد حمید سبزواری نیست. اما چه کنیم که در این آخرین لحظات باقی مانده ، چندان فرصتی برای برشمردن دلایل بیشتر از این وجود ندارد.
 
اما اگر مسئولان محترم سبزوار و در رأس همه آنها معاونت استاندار و فرماندار ویژه شهرستان به عنوان عالی ترین مسئول اجرایی دیار سربداران در منش کاری خود اهل توجه به خواست و نظر مردم باشند و بدانند در این جایگاهی که هستند، خدمتگزار مردمند نه رئیس مردم، همین مقدار هم کفایت می کند تا در این لحظات پایانی فرصت تجدید نظر در تصمیم قبلی را به خود بدهند و از ادامه یافتن و تکمیل این فرصت سوزی بزرگ جلوگیری کنند.
 
درست است که تا همین حالا هم به خاطر چند بار تغییر محل خاکسپاری استاد سبزواری، این موضوع انتقاداتی را در شبکه های اجتماعی به همراه آورده است، اما این انتقادات و حرف و حدیث ها نهایتاً کمتر از یک هفته دوام می آورد و سپس به دست فراموشی سپرده می شود، اما اگر مکان مناسبی برای تدفین پیکر پدر شعر انقلاب انتخاب شود، فایده آن همیشگی است و اگر بهترین انتخاب انجام نشود، این فرصت طلایی برای همیشه در سبزوار می سوزد و مسئولان فعلی شهرستان در فرمانداری، شهرداری، شورای شهر و سایر دستگاه های اجرایی از مهمترین آزمون فرهنگی سال 95 و البته چند سال اخیر سربلند بیرون نخواهند آمد.
 
خلاصه اینکه با همه دلایل برشمرده شده در بالا، پارک جانبازان ظرف مناسبی برای این ظرفیت عظیم فرهنگی و ادبی در سبزوار و ایران نیست  و باید دوراندیشی به خرج داد و از همین اول ظرف مناسب تری برای این منظور انتخاب کرد.
 
مسئولان محترم! شما بر اساس وظیفه اخلاقی و قانونی تان باید پاسخگوی خواست و مطالبات مردم باشید. لطفا در این واپسین لحظات باقی مانده فرصت تجدید نظر را در این موضوع مهم از خود و از شهر سبزوار و البته از شعر و ادبیات انقلاب اسلامی دریغ نکنید.
 

 

نظرت را بنویس
comments

مفتح

آیا مسئولان سبزوار از مهمترین آزمون فرهنگی و مدیریتی سال 95 سربلند بیرون می آیند؟ کدام مسئول آقایانی بعد از تجربه تلخ استاد تیتر ایران ککشان نگزید شما از فردای آقایان می ترسانید تا زمانی که مسئولین بر سمت خود تکیه دارند کسی جرات گفتن اینکه بالای چشمان ابروس را ندارند وای به حال اینکه مسئولیتشان !!!! نه بایستی گفت بعد از اینکه دوره پیک نیکشان در سبزوار تمام شد کی به کیه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما