ضرورت ساخت بنای یادبود شریعتی در سبزوار/ طراحی مکانی آبرومند برای خاکسپاری بزرگان دیار سربداران

در یک هفته اخیر، همزمان با سی و نهمین سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی، فضای رسانه های کشور و به ویژه گروه های موجود در شبکه های اجتماعی مملو از انتشار عکس ها، جملات و متن های معروف و یادداشت و تحلیل هایی درباره این معلم بزرگ انقلاب بود و در این بین تصاویر تندیس نصب شده از شریعتی در یکی از میادین پرتردد شهر سبزوار، یکی از بیشترین پست هایی بود که حداقل در میان کاربران سبزواری سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی دست به دست می شد و در یکی از واضح ترین نمونه ها، تعدادی از جوانان علاقه مند شریعتی همزمان با شب وفاتش کنارمجسمه او به روشن کردن شمع و قرائت فاتحه پرداختند که عکس های این اقدام بازتاب خوبی در شبکه های اجتماعی داشت.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه تندیس نصب شده از شریعتی در سبزوار، اقدام فرهنگی جاودانه ای است که در زمان ریاست حسین مقصودی بر شهرداری این شهر تحقق یافت و توسط هادی عارفی یکی از هنرمندان پیکرتراش دیار سربداران ساخته شد .
 
البته در ابتدا گمان می رفت، این اقدام به خاطر بعضی تندروی هایی که تا آن زمان وجود داشت، با حساسیت های زیادی مواجه شود، اما سرانجام تندیس شریعتی با ارتفاع نزدیک به 6 متر در این شهر ساخته و نصب شد تا جبران برخی از کم کاری های گذشته در حق این فرزند نام آور و نخبه دیار سربداران را بکند.
 
ولی مسلما وظیفه سبزواری ها در امر پاسداشت و زنده نگاه داشتن یاد و  خاطره مشاهیری چون شریعتی که با آن همه بزرگی و عظمتشان در آسمان ادبیات، فرهنگ و تاریخ معاصر ایران باز هم هیچ گاه ریشه و اصالت سبزواری خود را فراموش نکرده و دلبستگیشان نسبت به این شهر را به اشکال مختلف نشان می دادند، (مانند شریعتی در انتخاب اسامی مستعار) (منبع1) ، (منبع2) تنها به نصب یک تندیس خلاصه نمی شود. چرا که نصب تندیس و نامگذاری یک تعداد از اماکن عمومی نظیر کتابخانه، خیابان، میدان و مدرسه در سطح شهر به نام شریعتی اقدامی است که در همه شهرهای کشور اتفاق می افتد، اما اگرشخصیت برجسته ای چون علی شریعتی در بعضی کتاب هایش خود را علی سبزواری و علی سبزوارزاده معرفی می کند، پس سبزواری ها باید با روش های ویژه تری به قدردانی و پاسداشت یاد و خاطر این همشهری بزرگ خود بپردازند.
 
 شاید یکی از این روش های ویژه طراحی بنای یادبودی زیبا و منحصر به فرد برای دکتر شریعتی در باغ و فضای سبز وسیعی باشد که بعد از آن بتوان همه بزرگان و مشاهیر معاصر سبزوار را که به دیار باقی می شتابند در آن محیط زیبا به خاک سپرد.
 
اتفاقا پس از ماجرای درگذشت استاد حمید سبزواری و سه روز معطلی مسئولان سبزوار برای پیدا کردن بهترین جای تدفین آن مرحوم که در نهایت به انتخاب ضعیفی هم منجر شد و مورد انتقاد بسیاری از مردم و فعالان و دلسوزان فرهنگی سبزوار قرار گرفت، به نظر می رسد اینک ایده طراحی مکانی آبرومند و وسیع برای مشاهیر سبزوار با محوریت شخصیت های برجسته ای نظیر دکتر شریعتی از ضروریاتی است که شورای شهر، شهرداری، اداره میراث فرهنگی و اداره فرهنگ وارشاد اسلامی می بایست نسبت به آن اهتمام بورزند.
 
در واقع مشابه این اقدام را سال هاست بسیاری از شهرهای همردیف سبزوار نظیر نیشابور برای بزرگان خود انجام داده اند و به طور مثال می توان به باغ آرامگاه عطارنیشابوری اشاره کرد که به دلیل فراهم آوردن فضایی مناسب، در سال های اخیر بعضی دیگر از بزرگان و مفاخر نیشابورنظیر پرویز مشکاتیان نیز دراین باغ به خاک سپرده شده اند.
 
یادآوری این نکته نیز ضروری است که هرچند پیکر دکتر شریعتی به صورت امانت در سوریه به خاک سپرده شده است و بنابراین آرامگاه او در سبزوار نیست، اما می توان بنای یادبودی برای او در این شهر با یک طرح معماری زیبا و جذاب برای گردشگران احداث کرد که سرانجام هر زمان پیکر این معلم شهید انقلاب به داخل وطن بازگردانده شد، راحت تر بتوان سبزوار را به عنوان یکی از گزینه های تدفین همیشگی شریعتی مطرح کرد و از آمادگی این شهر برای میزبانی از این امر مهم دفاع کرد.
 
ناگفته نماند طبق خبرهایی که هفته های اخیر در فضای رسانه ای و فرهنگی شهرستان مطرح شده ، ظاهرا قرار است با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود از ارادتمندان شریعتی است، همایش بزرگداشتی در سطح ملی و با همکاری دانشگاه های حکیم سبزواری و فردوسی مشهد در سبزوار برگزار شود. بنابراین همین فرصت خوبی است تا در جریان برگزاری این بزرگداشت که یک اقدام موقتی و زودگذر است، ایده ساخت المان یادبود فاخری برای شریعتی نیز به عنوان یک کار همیشگی و ماندگار در محیطی آبرومند و قابل گسترش، پیگیری و اجرایی شود تا بدین ترتیب هم یاد و نام آن معلم شهید انقلاب به بهترین شکل ممکن زنده نگاه داشته شود، هم محیط مناسبی برای خاکسپاری سایر بزرگان و فرهیختگان سبزوار در سال های آینده فراهم شود و هم جاذبه فرهنگی و گردشگری جدیدی در غرب خراسان رضوی و شهر سبزوار ایجاد گردد که زمینه جذب گردشگران بیشتر به این شهر را فراهم آورد.
 

عکس از کارگاه مجسمه سازی هادی عارفی

نظرت را بنویس
comments

کاملا موافقم اسرارنامه

سلام شما انگار تازه فهميديد آن طور که يادم هست اين طرح را دو سه سال پيش (سال 91 يا 92) در يکي از يادداشت هاي آقاي نورآبادي خوانده بودم. طرح ايشان اين بود که باغ اسرار از دو طرف گسترش يابد. از شرق تا خيابان ابوسعيد و از غرب تا کتابخانه حاج ملاهادي سبزواري و خانه التجار مشهدي اما فضاي سنتي آن حفظ شود. از اين بعد همه مشاهير ملي و جهاني سبزوار آنجا دفن شوند. اگر اين گسترش صورت گيرد باغ بسيار وسيع و زيبايي خواهد شد که در کشور منحصر به فرد خواهد بود. در اين باغ همه چيز براي فعاليت هاي فرهنگي و هنري هم آماده است. اما متاسفانه کسي گوش نداد و پيگيري هم نکرد. متاسفانه مسئولان ما نگاه ملي و آينده نگر ندارند. حالا اين باغ جاي ديگر هم مي تواند باشد البته اگر جاي مناسب ديگري پيدا شود.

کاظمی

اون ایده اقای نورابادی خیلی تخیلی بوده. البت من نخونده بودم اونو ولی اینطور که شما میگید، میدونید خرید زمینهای اطراف ارامگاه حکیم سبزواری که همه مسکونی یا تجاری است چه قدهزینه میذاشت روی دست شهرستان؟ این جایی که برای المان شریعتی و بقیه بزرگان سبزوار در نظر گرفته میشه باید یک جای جدید باشه یک جایی حاشیه شهرکه مجبورنشن کلی زمین از مالکان به قیمت خدا تومن بخرن اخرشم بعضیا راضی نباشن اصلا
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما