به یاد استاد محمود بیهقی نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ سبزوار

هشتم تیرماه سالروز درگذشت استاد محمود بیهقی از فرهیختگان و پژوهشگران مصمم و دلسوز تاریخ و فرهنگ سبزوار در عصر حاضر است.
 
این مرد بزرگ که در سال ۱۳۰۸ در یکی از محلات قدیمی‌شهر سبزوار متولد شده بود، در طول حیات هشتاد و دو ساله اش با اخلاص فراوان و علاقه بی حد قلبی نسبت به شهر زادگاهش، پژوهش‌های گسترده ای را در زمینه تاریخ، فرهنگ و البته برخی مسائل اجتماعی سبزوار در دوران معاصر انجام داد و بدین ترتیب توانست پس از کتاب تاریخ بیهق که چند قرن قبل، توسط ابوالحسن زید بیهقی دانشمند بزرگ قرن پنجم هجری نوشته شده بود، مدون ترین آثار پژوهشی برای شناخت دارالمومنین سبزوار را در طول حیات پربار خود پدید آورد.
 
حاصل چندین سال تلاش محمود بیهقی، تالیف کتاب‌های ارزشمندی چون« سبزوار شهر دیرینه‌های پایدار» «سبزوار، شهر دانشوران بیدار» بوده است.
 
 کتاب سبزوار، شهر دیرینه ای پایدار او شرح حال، آثار و روزگار دانشمندان این شهر تاریخی است که مقام دوم کشوری را به خود اختصاص داده است حاصل سال‌ها پژوهش و تلاش پیگیر او در شناختن و شناساندن جنبه‌های گوناگون زادگاهش را در بر دارد.
 
 اما مهمترین و ارزشمندترین تالیف این محقق سبزواری «دایره المعارف بزرگ سبزوار» است که چند جلد از آن در زمان حیاتش به چاپ  رسید و بخش های دیگری ازآن هنوز چاپ نشده باقی  مانده است.
 
گفتنی است استاد محمود بیهقی علاوه بر فعالیت های فرهنگی، در دوران حیاتش همواره در فعالیت های خیریه نیز مشارکت جدی داشت و از جمله در مشهد موسسه خیریه سبزواری های مقیم مشهد را به همراه تعدادی دیگر از فرهیختگان سبزواری بنیانگذاری کرد.
 
استاد بیهقی در تیرماه 1390 دار فانی را وداع گفت و در قطعه نام آوران آرامستان سبزوار به خاک سپرده شد.
 
روحش شاد و یادش گرامی...
 
شادروان محمود بیهقی و همسرش
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما