خیز بلند دانشگاه حکیم سبزواری برای گسترش همکاری های علمی بین المللی:

پروژه های مشترک تحقیقاتی استاد دانشگاه حکیم سبزواری با اساتید و محققان برتر جهان

 عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه حکیم سبزواری از همکاری مشترک خود  با اساتید و محققان بین المللی  در چندین پروژه تحقیقاتی خبر داد.
 
دکتر احسان استاجی عضو هیات علمی گروه ریاضی محض دانشگاه حکیم سبزواری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه، با اشاره به اینکه مبادلات علمی بین المللی  باعث غنای علمی در داخل کشور و البته توجه خارجی ها به دستاوردهای علمی ما خواهد شد، گفت: یکی از مهمترین راه های ارتقای علمی و اطلاعاتی دانش پژوهان تبادلات علمی  است که افزون بر مزایای فرهنگی و اجتماعی که در خود دارد از ابزارهای بی واسطه ی دستیابی و آشنایی با علوم و فناوری های روز دنیا محسوب می شود.
 
این استاد جوان با عنوان اینکه علاقه وی به کارهای مشترک تحقیقاتی از فرصت مطالعاتی اش در کشور اتریش  آغاز شد، عنوان کرد:  در اتریش استاد راهنمای کار پژوهشی بنده پروفسور ویلفرد ایمریشکه یکی از اساتید شناخته شده در حوزه نظریه گراف در جهان می باشد، بود.
 
وی افزود: این پژوهش درباره عدد مشخص سازی گراف ها:  Distinguishing number of graphs صورت گرفت و در آن دو استاد از لهستان و یک استاد از امریکا نیز  در تحقیقات حضور داشتند.
 
دکتر استاجی با اشاره به اینکه  این کار تحقیقاتی در حدود سه سال به طول انجامید  عنوان داشت: حاصل تحقیقات به صورت مقاله با عنوان:
 
Distinguishing Cartesian Products of Countable Graphsدر مجله DiscussionesMathematicae Graph Theory منتشر شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه گفت: این ارتباط با گروه محققان خارجی ادامه یافت و پس از به اشتراک گذاشتن ایده های تحقیقاتی توانستیم کارهای تحقیقاتی خوبی با  این گروه هم انجام دهیم .
 
وی  در ادامه با اشاره به این موضوع که  این تجربیات موفق کار گروهی مشترک، من را به انجام پروژه های تحقیقاتی گروهی علاقمند کرد، گفت: پروژه تحقیقاتی مشترک دیگری که در سطح بین المللی و با محققان خارجی صورت گرفت است پروژه تحقیقاتی بود که به  بررسی “بعد متریک گراف “می پرداخت.
 
دکتر استاجی با بیان اینکه  این پروژه با یک تیم از محققان اسپانیایی صورت گرفت، یادآور شد: این تحقیقات با همکاری  پروفسور خوان آلبرتو رودریگز ولاسکوئز (استاد ریاضیات، اسپانیا) انجام شد و حاصل کار به صورت مقاله ای با عنوان
 
The strong metric dimension of generalized Sierpinski graphs with pendant vertices
 
 که  در ژورنال معتبر Ars Mathematica Contemporaneaدر رده Q1  و با ضریب نفوذ ۰٫۹۸۳ منتشر شد.
 
استاد ریاضی دانشکده ریاضی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به دیگر کارهای مشترک تحقیقاتی خود، افزود: یکی  دیگر کارهای تحقیقاتی گروهی پروژه ای است که در موسسه تحقیقاتی ” سوبولوف” که یکی از زیر شاخه های آکادمی علوم روسیه است در حال انجام است.
 
دکتر استاجی ادامه داد: این کارپژوهشی  که با همکاری پروفسور آندری دوبرینین (استاد ریاضیات، شعبه سیبری از آکادمی علوم روسیه) که زمینه تحقیقاتی ایشان پژوهش در حیطه بین علوم ریاضی و شیمی است،  در حال انجام است و کاری در حوزه شاخص های توپولوژیک گراف است که در شیمی کاربرد دارد.
 
این پژوهشگر جوان عنوان کرد: این  تحقیقات به بررسی ” شاخص وینر” برخی ترکیبات نانو که توسط گراف ها مدل شده اند ( در حال نگارش) می پردازد و هم اکنون مراحل پایانی خود را می گذراند.
 
  دکتر استاجی همچنین ازکار تحقیقاتی مشترک خود با پژوهشگران آمریکایی نیز خبر داد و تصریح کرد:  این تحقیقات که بررسی خاصیت ” کونیگ – اگروری ” در گراف ها با همکاری پروفسور “کریگ لارسون “(استاد ریاضیات، دانشگاه ویرجینیا، ایالات متحده) که حوزه ی پژوهشی ایشان نظریه گراف ها و کاربرد آن در ریاضیات است در حال انجام است.
 
 وی در خاتمه با تاکید بر این موضوع که  امکان ارتباطات و مبادلات علمی بیشتر با پژوهشگران بین المللی فراهم است خاطرنشان کرد: با توجه به  تجربیاتی  که در این سالهای تحقیق به دست آورده ام بر تمام شدن تحقیقات قبلی و شروع کار جدید پس از به سرانجام رساندن این پروژه ها تاکید دارم و پس از به سرانجام رساندن این کارها و تحقیقات مشترک در آینده کارهای تحقیقاتی جدیدی را آغاز خواهم کرد.
 
گفتنی است نظریه گراف شاخه‌ای از ریاضیات است که دربارهٔ گراف‌هابحث می‌کند. نظریهٔ گراف برخلاف شاخه‌های دیگر ریاضیات نقطهٔ آغاز مشخصی دارد و آن انتشار مقاله‌ای از لئونارد اویلر، ریاضیدان سوئیسی، برای حل مسئله پل‌های کونیگسبرگ در سال ۱۷۳۶ است.پیشرفت‌های اخیر در ریاضیات، به ویژه در کاربردهای آن موجب گسترش چشمگیر نظریهٔ گراف شده است به گونه‌ای که هم‌اکنون نظریهٔ گراف ابزار بسیار مناسبی برای تحقیق در زمینه‌های گوناگون مانند نظریه کدگذاری، تحقیق در عملیات، آمار، شبکه‌های الکتریکی، علوم رایانه، شیمی، زیست‌شناسی، علوم اجتماعی و سایر زمینه‌ها گردیده است.
نظرت را بنویس
comments

به به عالیییییییییییییییییی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما