گزارشی از آیین رونمایی از رمان یار حسین خسروجردی / چه قدر خوشحالم که امروز روز دگر شده ای است

مراسم رونمایی از کتاب جدید حسین خسروجردی با نام رمان «یار»  یکشنبه شب 27 تیر 95 با حضوری شماری از اعضای انجمن ماتیکان داستان مشهد و شماری از فرهیختگان و ادب دوستان سبزواری برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه هرچند زمان و مکان مراسم در آخرین دقایق نزدیک به برگزاری تغییر کرد و اطلاع رسانی مناسبی برای مکان و زمان جدید صورت نگرفت، اما حضور فرهیختگان سبزواری و مشهدی در این مراسم چشمگیر و دلگرم کننده بود.
 
جواد اسحاقیان نویسنده و منتقد ادبی برجسته سبزواری که سال هاست در مشهد سکونت دارد، در سخنان کوتاهی در ابتدای این مراسم، به معرفی چند کتاب از خود و از آثار حسین خسروجردی پرداخت.
 
وی از اینکه نویسندگان و اهالی ادبیات و فرهنگ سبزوار در سال های اخیر مورد فراموشی قرار گرفته اند گلایه کرد و برگزاری چنین آیین هایی را در راستای تجلیل از هنرمندان و معرفی و حمایت از آثار هنری و فرهنگی موثر ارزیابی کرد.
 
اسحاقیان همچنین گفت: رمان یار خسروجردی را مدت ها قبل مطالعه کرده است و اینک برای احترام به این اثر و نویسنده اش در این مراسم حاضر شده است. 
 
آسیه نظام شهیدی از اعضای انجمن ماتیکان داستان مشهد، سخنران دیگر این محفل ادبی بود. وی ضمن برشمردن برخی ویژگی های رمان جدید حسین خسروجردی گفت: اینکه خسروجردی چگونه وارد داستان و تعریف کردن ماجرای ارانی می شود یکی از نکات مهم رمان یار است. 
 
وی افزود: نحوه ورود خسروجردی به یک رمان اتوبیوگرافیک در علم روایت شناسی بسیار اهمیت دارد و نویسنده در این داستان از زاویه دید یا از ماجرایی که بر سر شخصی دیگر به نام لایق جوهری می رود وارد زندگی تقی ارانی می شود. یعنی ما با واسطه اندیشه خراسانی وارد اندیشه آذربایجانی می شویم و این یک تکنیک بسیار قابل توجه است.
 
نظام شهیدی سپس اظهار داشت: نکته مهم این است که خسروجردی به نحوی به دنبال یک نقطه مشترک و یک منفذ برای ورود به اندیشه ارانی است و این منفذ از ساخت و پرداخت شخصیتی به نام لایق جوهری به دست می آید که جوهر می سازد برای نوشتن علما.
 
عضو انجمن ماتیکان داستان مشهد همچنین گفت: رمان یار حکایت از دانش بسیار زیاد آقای خسروجردی و تحقیقات بسیار زیاد نویسنده برای ساخت و پرداخت این اثر جدید دارد و باید این رمان را خواند زیرا جای بسط بسیار دارد.
 
پس از آسیه نظام شهیدی نوبت به سخنرانی کوتاه حسین آتش پرور نویسنده گنابادی الاصل و عضو انجمن ماتیکان داستان مشهد رسید.
 
آتش پرور انتشار این اثر جدید خسروجردی و برگزاری مراسم رونمایی از رمان یار را  هم به خسروجردی و هم به مردم سبزوار تبریک گفت.
 
وی سپس اشاره ای به فرهنگ و ادبیات غنی سبزوار کرد و از برخی نویسندگان بزرگ این شهر از جمله بیهقی و دولت آبادی نام برد و گفت: خسروجردی نیز در مسیر همین بزرگان ادبیات سبزوار گام بر می دارد. 
 
عضو انجمن داستان ماتیکان مشهد سپس به زبان به عنوان یکی از مهمترین اشتراکاتی که بین اکثر نویسندگان خراسانی است اشاره کرد وگفت: زبان خراسانی به دلیل شرایطی که دارد، یک زبان حماسی است. یعنی منی که در جنوب کویر نمک هستم با اقای دولت آبادی در اینجا زبان مشترکی داریم.
 
آتش پرور در ادامه ایرادی که دکتر براهنی به زبان محمود دولت آبادی در کلیدر گرفته بود را رد کرد و گفت: من در مقاله ای تأکید کردم که اگر براهنی به خراسان بیاید و در هر کوچه پس کوچه روستاهای خراسان حرکت کند چنین زبانی را مردم دارند. زبان آقای دولت آبادی در کلیدر مال این مردم است. 
 
وی ادامه داد: مسئله مهم دیگری که در کار اقای دولت آبادی یا ادبیات آقای خسروجردی انجام شده این است که کسانی را وارد ادبیات کردند که قبلا نبودند. زمانی که دولت آبادی کلیدر را می نوشت، 70 درصد مردم ما روستایی بودند و این 70 درصد تقریبا تا آن زمان سابقه نداشته که در ادبیات وارد شوند.
این از آن جهت مهم است که مردم می توانند خودشان را در اینجا ببینند و اثری پدید آمد که سبزوار را از اینجا به کل ایران و جهان و البته به تاریخ برد و ماندگار کرد.
 
وی افزود: بزرگانی مانند محمود دولت آبادی و همچنین نویسندگانی مانند آقای خسروجردی و ...  دیگر تکرار نمی شوند و از جایی دیگر هم نمی توان آورد و زمان می برد تا باز مشابهشان پدید آید و باید قدرشان را دانست و به خاطر همین است که بلند شدم و آمدم اینجا تا فقط به اهالی فرهنگ دوست سبزوار به خاطر چنین نویسندگان و چنین آثاری تبریک عرض کنم.
 
کاظم دامغانی ثانی نویسنده با سابقه و مدیر انجمن ادبیات داستانی سبزوار نیز از دیگر میهمانان و سخنرانان این محفل بود.
 
دامغانی ثانی در این نشست به هنرمندانی که در خارج از سبزوار سکونت دارند، گفت: خیال نکنید شما در شهرهای دیگر هستید و غریبید. ما هم اینجا در خود سبزوار غریبیم. 
 
وی ادامه داد: من 30 سال است داستان نوشته ام و 12 سال است انجمن ادبیات داستانی سبزوار را اداره می کنم، اما باز عده ای نمی دانند چنین محافلی در سبزوار وجود دارد.
 
دامغانی سپس اظهار داشت: آیین رونمایی از رمان یار بهانه ای شد که بیایم در اینجا و بگویم حسین خسروجردی از دوستان عزیز من است، شخصیت بسیار بالایی دارد و بسیار دوستش می دارم.
 
پایان بخش سخنرانی های این مراسم، سخنان حسین خسروجردی بود که در حالی روی صحنه حاضر شد که میهمانان به احترام زحمات این هنرمند پیشکسوت ایستاده و تشویق می کردند.
 
متن کامل سخنرانی نویسنده رمان یار که در اختیار خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه قرار داده است، به شرح زیر است:
 
چقدر خوشحالم که امروز ،  روز دگر شده ای است . روزی  در آستانه  آن چیزی که به یک موج می ماند. موج ز خود رسته ای که حافظ بزرگ از آن به قطره محال اندیش یاد می کنند . که چقدر باید از میان ریگها و الماسها ، تجربه ها و عطش شناخت  و گره بند سرنوشت بگذرد  ، تا به اقلیم داستان برسد .  رمانی که تجربه ی مهاجرت و آشنایی زدایی و مقصدی که راه آن از دل  دردمندی و عشق و اندیشه های روشن می گذشت  ،  تا سرانجام به رمان یار برسد .
 
یار  ،  لعل زبانی ست که بی تعلق از رنگها و برگشته از رنجها به سوی یارانی می رود که  ،  آبروی جهانند . جهانی آشفته در جنگ و حرمان و لهیده در انزوای تاریک توحش و تنهایی و تنهایی که از آن به بیگانگی از خویش تعبیر می شود تا در معبر معارضه چنین جهانی،  آدم های رمان شکل بگیرند و در آیینه زمان ،  معرفی شوند و قصه کبود خود را در یکی از پیچ های شگرف و بزرگ تاریخ معاصر ایران بیان کنند و انگاه در مجانبت سه فصل  رمان ، ابتدا همچون پرندگان اساطیری منطق الطیر به پیدایی برسند و سپس در میان گرمای دایم سوز سرنوشت به برون رفتی چشم بدوزند که مبشر آزادی و انسانیتی  است که بزرگان ما  آن را ،  انسانیت مطلق می دانند . باشد که در چنین احوالی به سوی شداید و نیروهای اهریمنی قدرت و جهالت  روزگاری سفر کنند که بادها ، خبر از تغییر فصلها می دهند .  آغاز فصلی که در قسمت سوم داستان ، به سرمای جانکاه و سرکشی بر می خورند که باید علت آن را  از نسیم های یخ زده  رمان  بپرسیم . 
 
من بیشتر از این صحبت نمی کنم و بیگیری و سنجش و ماحثه  ان را به  دوستان و میهمانان عالیقدری می سپارم که در خراسان ،  و چه می گویم در حد و اندازه ملی ، سزاوار تحسینند . و  دیگر بر خود لازم می دانم که از همت و درایت دوستانی که بی دریغ به حضور جمع ارجمند امشب ، کمک  کردند تا آیین رونمایی از رمان یار انجام پذیرد ،  کمال تشکر و سپاسگزاری  را داشته باشم  .  باشد که چنین نشست ها و مجالسی بتواند زمینه ساز کتاب و کتابخوانی و مبشر فرهنگ و ادبیاتی گردد که بزرگان و نام آوران همین شهر ، اسوه های آن هستند. با فضیلتی که نثر مکتوب ما را هم اکنون همچون محمود دولت آبادی ها  دارند به جهان معرفی می کنند  و آن را می شناسانند .
 
 و دیگر سپاس من ،  قدردانی از میهمانان عالیقدری ست که امشب توفیق دیدار و همراهی و میزبانی آنها را داریم .  دوستانی که هم داستان نویسند و هم منتقد و هم خبر نگار و عکاس که در منظری از شور و عاطفه هنری  و آفرینشگری ، من به جز تواضع  و حق شناسی چه می توانم  بگوییم ؟
 
 باشد که این دیدار به استغنا و آرزوهای گردن فرازی کمک کند که از برکه ه‍ای آبی نوشتن راهی به ضرورتها و هویت و آرمان های ملی و مذهبی و اسلامی می جوید تا در ساحت مقدس جانفشانی شهدا و شرافت آنها سر بلند باشیم و همچنین به عشق و دوستی و ارزشهای پایدار زمانه خود ، وفا دار بمانیم . 
 
و سخن آخر اینکه بگذارید تا در دفتر ایام همچنان توشه ای اندوه  نوشتن ، ما را کافی باشد و در  جریده   روزگار نوشته شود که :  
 
ما هم از مستان این می بوده ایم       عاکفان درگه وی بوده ایم 
 
پاینده و سربلند باشید و توانا. . 
 
حسین خسروجردی
تیرماه ۱۳۹۵ -  سبزوار
 
پس از پایان سخنرانی ها، رمان یار در میان تشویق حضار و به دست برخی چهره های ادبی و فرهنگی سبزوار آقایان دانایی، جوکار، دامغانی ثانی ، شمس آبادی و ... رونمایی شد.
 
خارج از متن:
 
- از آنجایی که مراسم رونمایی از رمان یار کاملا مردمی برگزار شد، از تشریفات وقت گیر اداری و سخنرانی های خشک، تکراری و طولانی در آن خبری نبود.
 
- اعضای انجمن ماتیکان داستان مشهد که شب را در سبزوار اقامت پیدا کردند، صبح دوشنبه به همراه یکی از برگزارکنندگان مراسم در سبزوار به گشت و گذار پرداخته و برای صرف ناهار به منطقه ییلاقی ششتمد رفته اند
 
- خانم آسیه نظام مشهدی در پایان سخنرانی خود گفت: من در اینجا 5 هکتار زمین دارم که امیدوارم عزیزان شهرداری فکری به حال آن بکنند.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

سربدارانی

استاد خسروجردی عزیز ودوست داشتنی ما اهل سربدارانیم . وسربه دارمیدهیم ولی تن به ذلت هرگز

رمضان کاهه

انشاالله صدسال دیگه زنده باشید وشاهد خوشحالی شما استاد عزیز وکورشدن چشمان حسودان وکوردلان بی فرهنگ باشیم

سلام. ما کل گزارش رو خوندیم و بالاخره نفهمیدیم این مراسم کجا برگزار شد. مثلا ذکر زمان و مکان خبر از اصول اولیه نوشتن خبر و گزارش است یعنی شما این بدیهیات رو هم نمی دانید! شاید هم دقت نکردین. به هر حال خبر ناقص خیلی بده.

ده بار از روش بنویس وبخون تا بفهمی. البته از لحن بیان مطلبت احساس میشه خودت رو زدی به نفهمی عزیزم

توهم نفهمی بهتره .

گمنام

از سایت .......... بپرس.

فاضل

آفرین شکوه غیرت و همت مردم فرهنگ دوست و قدرشناس شهر عزیزمان دیار سربداران ستودنی است. هرچند طرفدار ایده زنده باد مخالف من هستم، اما ننگ برکسانی که چنین محافلی را بر نمی تابند و میخواهند فکر و عقیده دیگران را در بند آمال خود بکشند آفرین که تسلیم نشدید عزیزانم مرحبا که که نمیگذارید چراغ فرهنگ و نور دگراندیشی در این شهر خاموشی بگیرد و به خفقان تکصدایی منجر شود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما