توسعه گردشگری، اولویت اجرای طرح تکاپو در استان سمنان / با فرصت های مشابه در سبزوار چه کرده ایم؟

مشاور امور گردشگری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) گفت: 30 درصد از گردشگران بین المللی تا سال 2030 به سوی قاره آسیا و اقیانوسیه سفر خواهند کرد.
 
به گزارش خبرگزاری ایرنا، فلورین سنگسمید عصر روز دوشنبه در نشست تخصصی توسعه گردشگری سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری افزود: ورودی گردشگران بین المللی در دنیا از سال 2010 تا سال 2030 سالانه 3.3 درصد افزایش خواهد داشت.
 
وی اظهار کرد: تا سال 2030 ورودی مقصد نوظهور با سرعتی 2 برابر اقتصادهای پیشرفته رشد خواهد کرد. در سال 2014 ورودی گردشگران در دنیا 4.3 درصد رشد داشته است که در این زمان، آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه پنج درصد رشد داشته اند. در سال 2014 میزان دریافت گردشگری در دنیا یک هزار و 245 میلیارد دلار بوده است.
 
مزیت های اصلی استان سمنان برای جذب گردشگران
 
وی خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی، طبیعت دست نخورده، محیط روستایی، مناظر و ظرفیت های متفاوت، آب گرم و گونه های متنوع گیاهی و جانوری از جمله مزیت های سمنان برای جذب گردشگران است.
 
مشاور امور گردشگری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ادامه داد: گردشگری یک موقعیت مهم جهانی است و استان سمنان با جاذبه های زیاد طبیعی، تنوع اقلیمی، پارک های ملی و پارک زیست کره که یکی از بزرگ ترین منطقه حفاظت شده خاورمیانه است، قابلیت تبدیل به مقصد گردشگران بین المللی را دارد. علاوه بر موقعیت های گردشگری طبیعی باید به موقعیت های گردشگری مذهبی را نیز مد نظر قرار داد و باید به زائران عبوری از استان سمنان نیز توجه کرد.
 
وی عوامل محدود کننده گردشگری استان سمنان را کمبود واحدهای اقامتی با کیفیت در شهرها و روستاها، کمبود تجربه گردشگری یکپارچه در مقصد، کمبود نیروی کار تحصیل کرده در زمینه گردشگری و نبود سرمایه گذاران خصوصی عنوان کرد.
 
وی بیان داشت: باید فعالیت های مشترک بخش خصوصی و دولتی برای توسعه بازاریابی و تبدیل شدن استان سمنان به مقصد گردشگری افزایش یابد. موفقیت در سمنان به مدیریت قوی و حمایت جدی دولت نیازمند است. وی با بیان این که بحث گردشگری برای توسعه استان بسیار ضروری است، افزود: زنجیره گردشگری می تواند تمام بخش های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد.
 
سنگسمید یادآور شد: فاصله ی کوتاه کویر استان سمنان که دومین کویر بزرگ ایران است، با کوهستان های این استان، می تواند زمینه ساز معرفی این استان به عنوان یک قطب گردشگری شود. مشاور امور گردشگری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد گفت: باید توجه ویژه ای به موقعیت های ناب و جدید استان داشت، تا بتوان این استان را به جهان به عنوان یک قطب گردشگری معرفی کرد.
 
در این نشست، ویناچا جولیو، مشاور صنایع خلاق سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، فعالان گردشگری، هنرمندان صنایع دستی و جمعی از مدیران و کارشناسان استان سمنان حضور داشتند.
 
طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (طرح تکاپو) با هدف رونق کسب و کار و فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار از سال 94 تاکنون در کشور اجرا می شود. اولویت اجرای طرح تکاپو در استان سمنان توسعه گردشگری است.
 
*   *    *
 
نكته قابل تأمل آنكه همين تعابير دومين كوير بزرگ ايران و پارك زيست كره و بزرگترين منطقه حفاظت شده خاورميانه، جملگى مراد و منظورش، كوير خارطوران بوده كه قبلا ً از حيث تقسيمات كشورى جزء سبزوار بوده و اينك نيز كوير يادشده در مجاورت كوير مزينان و منطقه حفاظت شده شير احمد،  و نيز آثار ثبت شده تاريخى منطقه داورزن قرار دارد كه لزوماً ميبايستى تدابير مقتضى را از هم اكنون انديشيد، به طرح تبديل نمود، مصمم بود، تعقيب كرد، و به اجراء رسانيد ...
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما