بیانیه مراسم چهلمین روز درگذشت استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب

در چهلمین روز از درگذشت استاد حمید سبزواری و ضمن برگزاری مجموعه برنامه های فرهنگی و هنری متناسب با این رویداد، بیانیه ای از سوی برگزار کنندگان مراسم اربعین پدر شعر انقلاب تدارک دیده شده بود که دکتر جواد حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری به قرائت آن پرداخت.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه متن بیانیه مراسم چهلم استاد حمید سبزواری به شرح زیر است:

 به نام خداوند جان و خرد
بی هنران را بگو گنج هنر زان ماست
 
چهل روز از درگذشت شاعر نام آشنا زنده یاد استاد حمید سبزواری پدر شعر و سرود انقلاب سپری شد. شاعری که پیش از انقلاب  به سبب ژرف نگری، روشنگری و انتقادهای حماسی و کوبنده اش از حاکمیت طاغوتی شعرش سرود درد بود و پس از انقراض سلطنت با حمایت از آرمان ها و اهداف بلند انقلاب اسلامی شعرش سروده سپید نام گرفت. فراق این یار دلسوز انقلاب و امام بر دلبستگان حوزه شعر و ادب انقلاب غمگنانه گذشت. اما راه رجا بسته نیست. چرا که درخت کهنسال شعر فارسی پس از قرن ها در جای جای ایران عزیز و به ویژه در مهد و خاستگاه دیرین ان خراسان همچنان ریشه دارد و استوار و پا برجاست. استاد حمید سبزواری شاعری است که نفس به نفس با انقلاب و تب و تاب ها و لحظات تلخ و شیرین آن زیست و زبان گویای اهداف و آرمان های نظام اسلامی بود. هنوز پژواک سرود زیبای این بانگ آزادی کز خاوران خیزد در گوش ها طنین انداز است. ما تسلیم رضای پروردگاریم و از آستان ربوبیت برای آن سخنسرای بزرگ رحمت و غفران مسئلت داریم. و به روح پر فتوحش درود می فرستیم.
 
اینک در اربعین آن مرحوم جامعه دانشگاهیان، فرهیختگان ، هنرمندان، شاعران و ادب دوستان بر آنند تا با طرح و تصویب مواد این بیانیه گامی شایسته در تکریم از مقام ادبی پدر شعر و سرود انقلاب برداشته شود.
 
1- از آنجا که استاد با سرایش و ساخت چند صد سرود به نام و مقامی بلامنازع در این حوزه دست یافته و مقام معظم رهبری نیز توصیه هایی موکد در ساخت سرودهای فاخر انقلابی داشته و دارند پیشنهاد می شود بیست و دوم خرداد که مصادف با سالروز درگذشت استاد می باشد به عنوان روز ملی سرود انقلاب در تقویم رسمی کشور درج گردد تا این مهم در حافظه تاریخی ملت شریف ایران زمین ثبت و ضبط گردد.
 
2- با توجه به مورد یک، پیشنهاد می شود، جشنواره دوسالانه ملی سرود انقلاب در زادگاه استاد یعنی شهر سبزوار برگزار گردیده و در این جشنواره جایزه ای تحت عنوان استاد حمید سبزواری به سرایندگان سرودهای ممتاز و برتر کشور تقدیم گردد. محوریت برگزاری این جشنواره ملی را می تواند دانشگاه حکیم سبزواری عهده دار باشد.
 
3- از سازمان هایی که قرار است نقشی در احداث آرامگاه استاد ایفا نمایند، انتظار می رود، در طراحی بنای آرامگاه ضمن توجه به ویژگی های شخصیتی شاعر انقلاب به مختصات فرهنگی، اجتماعی ، تاریخی و معماری شهر  سبزوار به عنوان بستر این یادمان نیز عنایت کافی داشته باشند. همچنین بر ایجاد مجتمع فرهنگی جوار آرامگاه که شامل موزه آثار وی و به طور کلی سرودهای انقلابی است تأکید می شود.
 
4- پیشنهاد می شود منزل منسوب به ایشان از سوی سازمان های ذی ربط بازسازی و آماده بازدید عموم گردد.
 
5- یکی از راه های مهم ماندگاری اندیشه های یک شخصیت پرداختن به آثار و نقد و بررسی و تحلیل آن ها می باشد و از آنجا که جامعه دانشگاهی و فرهیختگان به هرحال خصلت نقادی خود را دارند، پیشنهاد می شود همایش نقد و بررسی آثار منظوم استاد سبزواری توسط دانشگاه های سبزوار در سطح ملی در زمانی مناسب برگزار گردد.
 
نظرت را بنویس
comments

استاد سبزواري پدر شعر انقلاب بود و از ابتدا هم همه مسئولان گفتند که اين روز را به نام شعر و ادبيات انقلاب در تقويم ثبت شود. روز ملي سرود ديگر چه صيغه اي است!!! انگار دانشگاه حکيم از همه عقب تر است. تازه بيانيه دادن و مصاحبه کردن که فايده اي ندارد دانشگاه و مسئولان شهري بايد به صورت جدي پيگيري کنند تا اين روز ثبت شود. نمي دانيم مسئولان فرهنگي مانند ارشاد و ديگر مسئولان شهرستان چقدر پيگير اين ماجرا هستند؟؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما