مراسم بزرگداشت شارح بزرگ نهج البلاغه در زادگاهش ششتمد برگزار شد / سبزوار با وجود بزرگان بی شمار، روزی را در تقویم ملی کشور ندارد!

برگزاری مراسم بزرگداشت شارح نهج البلاغه در شهر ششتمد سبزوار
 
سبزوار- ایرنا- نخستین مراسم بزرگداشت ابوالحسن علی بن زید بیهقی ملقب به ابن فندق بزرگترین شارح نهج البلاغه یکشنبه شب در محل آرامگاه وی در شهر ششتمد سبزوار برگزار شد.
 
عضو شورای اسلامی شهر سبزوار در این مراسم گفت : برخی از بزرگان و نام آوران شهرستان سبزوار مورد غفلت واقع شده و به خوبی معرفی نشده اند.
 
مهدی مقصودی اضافه کرد: سبزوار با وجود فرهیختگانی مانند استاد حمید سبزواری، دکتر علی شریعتی، کاشفی سبزواری،حاج ملاهادی سبزواری و ابوالفضل بیهقی نگارنده کتاب تاریخ بیهقی، روزی را در تقویم رسمی کشور به نام این بزرگان ندارد.
 
وی افزود: شخصیت های سبزوار به عنوان یک ظرفیت و فرصت گردشگری باید مورد توجه قرار گیرند و شورای اسلامی شهر سبزوار پیگیری زیادی را برای ثبت روزی را به نام یکی از فرهیختگان این شهرستان در سالنامه رسمی کشور انجام داده که هنوز نتیجه ای نداده است.
 
 
*بیهقی بهترین و بزرگترین شارح کتاب نهج البلاغه در عصر خود بود
 
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم گفت: ابوالحسن علی بن زید بیهقی ملقب به ابن فندق بهترین، بزرگترین شارح کتاب نهج البلاغه در عصر خود بود.
 
سلمان ساکت با اشاره به اینکه این حکیم و فیلسوف ایرانی بیش از 83 اثر در زمینه های مختلف دینی، تاریخی، فقهی و نجوم تالیف کرده است ،عنوان کرد: متاسفانه در طول تاریخی کتب این مرد بزرگ مورد هجمه قرار گرفته و تنها از میان آثار ارزشمند او 6 اثر باقی مانده است.
 
وی با بیان اینکه کتاب معارج نهج البلاغه و تاریخ بیهق از مهمترین آثار این تاریخ شناس و شارح نهج البلاغه است ،گفت: شیوه تاریخ نگاری بیهقی در بین تاریخ نگاران اسلامی و ایرانی بی نظیر است.
 
ساکت با اشاره به 10 مرداد ماه زاد روز ابوالحسن علی بن زید بیهقی گفت: ثبت این روز در سالنامه رسمی کشور یک مطالبه جدی مردم است و ما در دانشگاه فردوسی مشهد آماده هر گونه همکاری در این زمینه هستیم.
 
جمعی از مسئولان، دانشگاهیان و مردم شهرستان سبزوار و بخش ششتمد در این مراسم حضور داشتند.
 
ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زید ابن محمد بیهقی، معروف به ابن فندق بیهقی و فرید خراسان، حکیم و ادیب مشهور ایران و از ریاضی دان بزرگ سده 6 هجری است.
 
وی در فقه، اصول، طب، لغت، عروض، حکمت، کلام، تاریخ و سایر علوم رایج زمان تبحر داشت. 
 
ولادت او را «یاقوت حموی» به سال 499 ه‍. ق نوشته است اما از قرائن چنین برمی آید که باید پیش از این تاریخ بوده باشد.
 
ابن فندق در ششتمد متولد شد و در جوانی به کسب علوم مختلف پرداخت و بسیاری از استادان بزرگ زمان خود را در بیهق، نیشابور، مرو، سرخس و دیگر مناطق خراسان ملاقات کرد و از آنان بهره جست و از جمله دیداری با «حکیم عمر خیام» داشت که شرح آن را در کتاب «تتمه صوان الحکمة» آورده است.
 
مهم ترین اثر او کتاب پارسی «تاریخ بیهق» در تاریخ و جغرافیای ناحیه بیهق و ذکر رجال علم و ادب و کتاب و نیز سادات و خاندانهای مشهور و دیگر اطلاعات تاریخی آن سرزمین است.
 
 
از آثار او کتابی در ستاره شناسی به پارسی به نام جوامع احکام النجوم در سه جلد موجود است که او این کتاب را به خواهش دوستان خود نوشت. بیهقی در سال 565 ه‍. ق. درگذشت.
 
آرامگاه این ادیب اکنون در شهر ششتمد در 30 کیلومتری جنوب سبزوار قرار دارد.
 
منبع: ایرنا
*   *   *
 
برگزاری نخستین مراسم بزرگداشت "فرید خراسان "در ششتمد سبزوار
 
نخستین مراسم بزرگداشت" ابوالحسن علی بن زید بیهقی "ملقب به ابن فندق و مشهور به "فرید خراسان " دیشب در آرامگاه او در شهر ششتمد سبزوار برگزار شد.
 
به گزارش خبر نگار خراسان رضوی ، خبر گزاری صدا و سیما، نائب رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار در این مراسم گفت :هدف از برگزاری نخستین مراسم بزرگداشت برپایی این مراسم تجلیل از بزرگترین شارح نهج البلاغه در عصر خود به عنوان یکی از بزرگان و نام آوران این شهرستان است که تا کنون مورد غفلت واقع شده و به خوبی معرفی نشده است .
 
علی کهن با اشاره به اینکه شورای اسلامی سبزوار از همه تحقیقات و پژوهشها با موضوع این عالم گرانقدر حمایت میکند افزود : آرامگاه ابن فندق قابلیت تبدیل به یک جاذبه گردشگری در سراسرخراسان رضوی و کشور را داراست.
 
او گفت: سبزوار با وجود فرهیختگانی مانند استاد حمید سبزواری، دکتر علی شریعتی، کاشفی سبزواری،حاج ملاهادی سبزواری و ابوالفضل بیهقی نگارنده کتاب تاریخ بیهقی، روزی را در تقویم رسمی کشور به نام این بزرگان ندارد.
 
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما