ابتکار جالب شهروند سبزواری جهت آبیاری درختان حاشیه خیابان و صرفه جویی در مصرف آب

یک شهروند سبزواری برای آبیاری درختان حاشیه خیابان ابتکار عمل جالبی به خرج داده که منجر به صرفه جویی در مصرف آب شرب و استفاده بهینه از روان آب های موجود در جوب ها شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه سید حسین فدایی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر سبزوار که این روزها در خیابان مطهری این شهر صاحب یک واحد تجاری با نام لوستر عرشیا است، پس از مشاهده کم آبی همیشگی پای درختان مقابل مغازه اش در روزهای گرم تابستان و عدم توجه سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری به این معضل، خود با استفاده از پمپ کولرهای آبی دست به اقدامی ابتکاری زده است که هم از آب لوله کشی برای آبیاری فضای سبز استفاده نکند و هم آب لازم را در فواصل زمانی مناسب به درختان سبز برساند.

وی درباره این روش به خبرنگار اسرارنامه توضیح داد: پس از چند مرتبه که با سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تماس گرفتم و نیاز درختان حاشیه خیابان به آبیاری بیشتر را به آن ها تذکر دادم اما به هر دلیلی ترتیب اثری داده نشد و از طرفی آبیاری درختان با آب شرب لوله کشی را در این اوضاع کم آبی کشور جایز نمی دانستم، تصمیم گرفتم با استفاده از یک پمپ کولر آبی ، آب روان در جوب کنار خیابان را به پای درختان برسانم.

وی افزود: برای این منظور بسته به نیاز درختان و گیاهانی که قرار است آبیاری شوند، هر چند روز  یک مرتبه مقداری از آب جوب را پشت یک مانع جمع می کنیم و سپس  با رعایت همه شرایط ایمنی به گونه ای که آب با برق داخل پمپ برخورد نکند و حادثه ایجاد نشود، یک عدد پمپ را درست با همان مکانیسمی که در کولرها، استفاده می شود، در در داخل آب قرار می دهیم و سپس با برقی که توسط یک سیم از داخل مغازه تأمین می شود، پمپ را روشن کرده و عملیات آب رسانی به درختان را در مدت تقریبا یک ربع تا نیم ساعت انجام می دهیم.

فدایی همچنین گفت: پس از اجرای موفقیت آمیز این روش، تعدادی دیگر از همسایگان ما نیز در خیابان مطهری سبزوار به این مدل آبیاری روی آورده اند و تقریبا با همین یک پمپ که در طول هفته بین همسایه ها دست به دست می شود، حدود 10 الی 15 واحد تجاری می توانند درختان مقابل مغازه خود را آبیاری کنند.

وی اظهار داشت: با این روش آبی که به عنوان آب آلوده و غیر قابل استفاده در حال هدر رفتن بود، مورد استفاده بهینه قرار می گیرد و درختان حاشیه خیابان نیز همواره سیراب خواهند بود.

این شهروند خلاق درباره میزان برقی که در این روش استفاده می شود، گفت: با توجه به اینکه بعد از هر دفعه جمع کردن آب در جوب ها، با یک شیلنگ معمولی فقط حدود 15 تا 30 دقیقه زمان نیاز است تا آب کافی به پای درختان برسد، به لحاظ مصرف برق چندان هزینه بالایی ایجاد نمی شود.

وی همچنین یک پیشنهاد هم برای شهرداری سبزوار داشت که با کاشتن نهال شمشاد در حاشیه خیابان ها، دیوار سبزی بین پیاده رو و خیابان درست کند که علاوه بر زیبایی  همیشگی در طول تمام فصول، مانع رفت و آمد برخی شهروندان از میان باغچه های کنار خیابان ها شود.

 

 

نظرت را بنویس
comments

مهمان

آفرين واحسن بر شما كه به فكر مايه حيات زندگي انسانها هستيدودر مصرف اب سرفه جويي مي كنيد

مسعود

بارک الله
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما