دادستان خراسان رضوی بالاخره درباره لغو کنسرت ها توضیح داد / آیا پس از این سرخوردگی بیش از پیش و اندیشه مهاجرت به پایتخت سهم جوانان شهرستانی خواهد بود؟

پس از لغو کنسرت سالار عقیلی در سبزوار که طی دو روز گذشته بازتاب وسیعی در رسانه های کشور داشت و فشار رسانه ای زیادی را برای لزوم پاسخگویی مسئولان به مردم ایجاد کرده بود، سرانجام دادستان کل خراسان رضوی پس از اینکه چندین کنسرت طی ماه های اخیر در شهرهای این استان بدون توضیح قانع کننده ای لغو شده است، دلایل این تصمیم خود را توضیح داد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه البته توضیحات دادستان مشهد شامل این موضوع نشده است که حق ضایع شده سرمایه گذار بخش خصوصی که تا همین جای کار برای این کنسرت دارای مجوز هزینه های زیادی جهت تبلیغ و سایر تدارکات متقبل شده، چه می شود و این خسارت وارده آمده که احتمالا مصداقی از حق الناس است، بر گردن چه کسی است؟ و اگر این برنامه گذار به عنوان یک شهروند  قانونی بخواهد از این ظلمی که در حق وی شده شکایتی داشته باشد، باید از چه کسی و به کجا شکایت کند؟

به هرحال گذشته از حق ضایع شده برنامه گذار، همین مقدار توضیحی که توسط دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی ارائه شده است، روایت آشنایی برای مردم است و تقریبا قبل از ارائه این پاسخ رسمی نیز واضح بود که معمولا چه جنس دلایلی پشت لغو کردن کنسرت ها هست، اما یک چیز مهم دیگر که باز هم در این پاسخ روشن نشده، این است که حتی اگر کنسرت موسیقی یک خواننده آهنگ های ملی و میهنی معروف که دائما درتهران و برخی شهرهای دیگر کشور کنسرت های او در حال برگزاری است و مرتبا در شبکه های تلویزیونی نیز اجرای زنده دارد، ممکن است شرایط ارتکاب برخی جرایم را فراهم آورد، پس اصولا چه جور فعالیت فرهنگی و هنری دیگری وجود دارد که این بستر را فراهم نیاورد و آیا این تدبیر صحیحی است که به جای حل کردن مسئله، صورت مسئله را پاک کنیم و از ترس وقوع برخی جرائم احتمالی کلا اجازه برگزاری کنسرت های موسیقی به عنوان یکی از پر طرفدارترین برنامه های هنری در میان جوانان را ندهیم؟

پر واضح است، که اگر پیش از این کنسرت هایی در شهرهای خراسان رضوی برگزار شده است که برخی شرکت کنندگان این کنسرت ها و نه همه آن ها با حجاب نامناسب یا احتمالا برخی رفتارهای هنجار شکنانه در برنامه حضور یافته اند، این دلیل معقولی برای جلوگیری از برگزاری همه کنسرت های بعدی نیست که اگر این دلیل معقولی محسوب می شد، پس چه طور است، دادستان محترم همه تئاترها، محافل شعر و داستان، نمایشگاه ها و حتی حضور افراد در خیابان ها و پارک ها و مراکز خرید را هم ممنوع کند، زیرا ممکن است در میان همه بانوان محجبه چند بانوی بدحجاب یا چند جوان با رفتارهای هنجار شکنانه نیز در این محیط ها حضور یابند!

به هرحال دادستان محترم و دیگر مسئولان و دلسوزان نظام باید به یاد داشته باشندف اینگونه سخت گیری ها در مقابل برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری حتی اگر با نیتی تماماً خیر انجام شود و طبیعتا بتواند جلوی وقوع برخی ناهنجاری ها را در یک برنامه دو یا سه ساعته در یک مکان محدود بگیرد، اما آسیب های مهمتر دیگری به دنبال خواهد آورد که در طولانی مدت خسارت های معنوی و مادی به مراتب سنگین تری را بر کشور تحمیل می کند.

به طور مثال یکی از لطمه ها و خسارت های چنین سخت گیری هایی می تواند این باشد که جوانان ساکن در شهرستان های غیر کلانشهرهای کشور نسبت به پایتخت نشینان احساس کمبود و محرومیت از اکثر امکانات فرهنگی و هنری و اجتماعی پیدا بکنند و این به مرور زمان انگیزه مهاجرت به شهرهای بزرگتر را در دل نسل جوان تقویت کند، حال آنکه سال هاست دولتمردان تلاش می کنند جلوی سیل مهاجرت جوانان به کلانشهرها را بگیرند و با صرف هزینه های سنگین در دستگاه های تبلیغاتی تحت اختیار نظام از جمله صدا و سیما این فکر را که زندگی در شهرهای بزرگ لذت بخش تر و دستیابی به امکانات مختلف آسانتر است را از ذهن آنان پاک کنند. 

اما حالا در یک نمونه ساده کنسرت خواننده ای که فی نفسه مشکل اخلاقی و امینیتی خاصی ندارد، و همه امکانات آن در شهری مانند سبزوار هم فراهم است، به راحتی در این شهر لغو می شود اما در پایتخت کشور دائما شاهد برگزاری چنین برنامه هایی هستیم تا جوانان شهرستانی سرخورده و مأیوس شوند و با نوعی احساس حقارت نسبت به پایتخت نشین ها، چنین باوری در آن ها تقویت شود که بسیاری از فرصت ها به صورت ناعادلانه ای در کشور توزیع می شود. و خدای نکرده اگر روزی برسد که دامنه سختگیری ها به تهران هم کشیده شود و جلوی برگزاری کنسرت ها در تهران هم گرفته شود، همین ذهنیت برای جوانان ایرانی نسبت به دیگر کشورها نظیر ترکیه و امارات متحده عربی و دیگر نقاط جهان ایجاد و یا اگر از قبل ایجاد شده ، باز هم تقویت خواهد شد.

بنابراین اگرچه دادستان محترم خراسان رضوی هنگام لغو کنسرت موسیقی یک خواننده قانونی و محبوب به فکر جلوگیری از برخی جرایم احتمالی در محل برگزاری این مراسم بوده است، اما باید این روی دیگر ماجرا را نیز مد نظر داشته باشد، که مفسده دلسرد کردن جوانان شهرستانی و ایجاد انگیزه های مهاجرت در آنان به شهرهای بزرگتر شاید کمتر از آن نباشد که در یک برنامه دو ساعته در مکانی محدود تعدادی بانوی بدحجاب یا تعدادی جوان با رفتارهای هنجار شکنانه حضور پیدا کنند. همان بانوان و جوانانی که در خیابان و پارک و دیگر اماکن و محافل عمومی نیز همواره با همین رفتارها حضور دارند و سخت گیری های اجتماعی در سال های اخیر از شدت بروز این رفتارها نکاسته است.

اسرارنامه پس از درج این یادداشت، به انتشار پاسخ دادستان مشهد درباره دلیل این  تصمیم و نیز به انتشار مصاحبه اعتراضی سالار عقیلی درباره لغو کنسرتش در سبزوار می پردازد و قضاوت را به خوانندگان گرامی خود می سپارد:

توضیحات دادستان مشهد درباره لغو یک کنسرت در سبزوار
 
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در رابطه با لغو یک کنسرت در سبزوار توضیحاتی را ارائه کرد.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، غلامعلی صادقی در واکنش به اخبار منتشر شده در رابطه با لغو کنسرت یکی از خوانندگان در سبزوار اظهار کرد: مشکلاتی که در محتوا و اجرای کنسرت‌ها و همچنین نحوه حضور شرکت‌کنندگان وجود داشت که سوابق آن نیز موجود است، باعث شد که از ناحیه اقشار مختلف مردم، حوزه علمیه و علما گلایه‌های مختلفی در مورد اجرای کنسرت‌ها در پایتخت معنوی کشور به دادستانی اعلام شود.
 
وی ادامه داد: بررسی‌های دادستانی نیز نشان داد که این گلایه‌ها قابل تایید است و تاکنون اتفاقات اخلاقی ناگواری در حین اجرا یا بعد از اجرای کنسرت‌ها متاسفانه رخ داده است.
 
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی تصریح کرد: پس از اعلام این گلایه‌ها از سوی اقشار مختلف و همچنین بررسی‌های صورت گرفته، دادگستری استان خراسان رضوی تصمیم بر این گرفت تا برای پیشگیری از آسیب‌های موجود، فعلا کنسرت‌ها اجرا نشوند تا زمانیکه در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی موضوع مطرح و چارچوبی برای برگزاری کنسرت مشخص شود.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر منتظر تشکیل شورای فرهنگ عمومی برای بررسی این موضوع هستیم، گفت: هر تصمیمی که شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی گرفت، علی القاعده اجرا خواهد شد ولی تا قبل از آن به خاطر اجراهای توام با مشکلات اخلاقی بنا بر این است که کنسرتی اجرا نشود.
 
صادقی در رابطه با گلایه‌هایی که از ناحیه مردم در رابطه با لغو کنسرت‌ها مطرح می‌شود، یادآور شد: موضوع عدم برگزاری کنسرت‌ تا تصمیم گیری در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، به دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل ارشاد و ادارات ارشاد شهرستان‌ها اعلام و اطلاع رسانی شده است تا از صدور مجوز یا فروش بلیت و یا اعلام این مراسم خودداری کنند؛ اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها به هر دلیلی که خودشان می‌دانند ممنوعیت در اجرای کنسرت‌ها را رعایت نمی‌کنند و با فروش بلیت و اخذ پول از مردم توقعی را برای آن‌ها ایجاد می‌کنند و خود این دستگاه‌ها باید پاسخگوی گلایه‌های مردم باشند.
 
منبع: ایسنا
*    *    *
 
مصاحبه سالار عقیلی با خبرگزاری فارس پس از لغو کنسرت سبزوار:
 
سالار عقیلی: فقط به خاطر مردم عزیزم ناراحتم/ از دادستانی مجوز بگیریم یا وزارت ارشاد؟
 
خبرگزاری فارس: سالار عقیلی: فقط به خاطر مردم عزیزم ناراحتم/ از دادستانی مجوز بگیریم یا وزارت ارشاد؟
 
کنسرت سالار عقیلی که قرار بود روز جمعه 15 مرداد در شهر سبزوار برگزار شود، به دستور دادستانی لغو شد.
 
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، در حالی که قرار بود کنسرت سالار عقیلی روز جمعه 15 مردادماه در شهر سبزوار برگزار شود، به دستور دادستانی این شهر لغو شد.
 
سالار عقیلی در همین ارتباط به خبرنگار موسیقی فارس گفت: مطلع شدم که این کنسرت به دستور دادستانی کنسل شده است، من از این موضوع بسیار ناراحت هستم، وقتی که مردم عزیز کشورمان به یک هنرمند اعتماد می‌کنند و می‌آیند بلیط او را با عشق می‌خرند، همچین اتفاقاتی باعث سرخوردگی آنها و بی‌اعتبار کردن هنرمند می‌شود.
 
وی افزود: چرا وقتی کنسرتی مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، باید با این مسائل روبه‌رو شود؟ من در این ارتباط با معاون وزیر هم گفت وگو کردم و ایشان هم گفتند که همه مجوزها را ما صادر کرده‌ بودیم، اما با وجود این مجوز یک مرجعی می‌آید و به آسانی کنسرت ما را لغو می‌کند.
 
این خواننده موسیقی سنتی ادامه داد: ما تکلیف‌مان را نمی‌دانیم باید از ارشاد مجوز بگیریم یا از دادستانی؟ یا اگر نیازی به مجوز دادستانی است، دیگر چرا از ارشاد باید مجوز بگیریم. آنچه که مسلم است، این مهم است که مردم گناهی نکرده‌اند که پول بلیط داده‌اند و از راه‌های دور می‌خواستند خودشان را به محل برگزاری کنسرت برسانند.
 
عقیلی در پایان گفت: من از دکتر جنتی خواهش می‌کنم این موضوع را پیگیری بکنند تا هنرمندان با موارد این چنینی مواجه نشوند. موسیقی من یک موسیقی سنتی است که از هر جهت مورد تأیید است. وقتی مجوزی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود، یعنی قانون حکم برگزاری یک رویداد را داده است، اما متأسفانه ما شاهد هستیم که در اینجا ایالتی برخورد می‌شود و هر شهر قانون مختص خود را دارد. من در پایان فقط می‌توانم بگویم که به خاطر مردم عزیز ایران ناراحتم.
 
منبع: فارس
 
 
نظرت را بنویس
comments

ایمان

لغو برگزاری اینگونه کنسرتهای استادان محترم شجریان-ناظری-عقیلی-افتخاری و... که سرودههای ملی و مذهبی ودینی اجرا میکنند جز تاسف برای جامعه چیزی دیگر ندارد چه خوب میشه هر روزی که اینگونه برنامه ها در هر شهرستان لغو میشه عزای فرهنگ و هنر قرار بدهند

ناشناس

دادستان محترم خراسان رضوی که نمی دانم به اهمیت فرهنگی وتاریخی دیار سر بداران تا چه حد واقف هستند در بیان علت لغو کنسرت اشاره به گلایه های مردم نموده اند از چیزی که هنوز اجرا نشده است اماپرسش این استکه مگر کسانی که از لغو کنسرت ناراحتند در شمار مردم نیستند

م.م

البته مجله محترم اسرارنامه توجه داشته باشد جناب دادستان در انتهای این خبر به این سئوال اشاره کرده اند که چه کسانی باید پاسخگوی لغو این کنسرت و خسارتی که به برنامه گذار وارد آمده، باشند. اما پاسخ ایشان ، پاسخی است که با ندادنش فرقی نمی کند. ایشان بازهم تلاش کرده اند صورت مسئله را پاک کنندو گفته اند اصلا باید وزارت فرهنگ و ارشاد و ادارات تابعه ان از همان اول مجوز برگزاری کنسرت را ندهند و اگر دادند و کنسرت ها با دستور دادستانی لغو شد مسئولیت نه با دادستانی بلکه با وزارت فرهنگ و فرمانداری همان شهرستان است . بنابراین ان ها باید خسارت برنامه گذار را بدهند حالا مسئله جالب تر هم می شود، اگر این اتفاق بیافتد که خود وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز برگزاری کنسرت ها را ندهد یعنی به اولین وظیفه خود که فراهم اوردن بستر قانونی برای فعالیت هنرمندان و برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری است عمل نکرده است. به عبارتی دیگر قبل از اینکه دیگران مانع انجام وظایف این وزارت خانه شوند، خود وزارتخانه باید دچار خودسانسوری و نادیده گرفتن بعضی از وظایفش بشود. که مسلما این انتظاری اشتباه است و اگر این اتفاق بیافتد در واقع دلواپسان توپ را به زمین خود دولت انداخته اند که در نهایت هم جلوی برگزاری کنسرت ها گرفته شود و هم آن کس که در اینجا خراب می شود و در مرکز انتقادات قرار می گیرد خود دولت و دستگاه های دولتی خواهند بود نه دلواپسان.. مثل اینکه یک معلمی برای تدریس ریاضی در مقطع دبیرستان استخدام اموزش و پرورش شود، اما نامه ای از دادستانی بیاید که حق ندارید به بچه های مردم ریاضی درس بدهید و اگر درس دادید و ما هم روز امتحان اجازه ندادیم هیچ دانش آموزی سر جلسه حاضر شود و با یک حکم قضایی همه را مردود اعلام کردیم، مسئولیت با اقای معلم ر یاضی است! خوب در اینجا این اقای معلم ریاضی باید چه بکند؟وظیفه او تدریس درس ریاضی است، برای همین استخدام شده و دانش آموزان هم به تدریس او نیاز دارند، ایا می تواند به خاطر دستوری که از جایی دیگر رسیده وظیفه خود را انجام ندهد؟ در باره کنسرت های موسیقی هم مردمی که دولت اعتدال را انتخاب کردند، انتظار دارند حامی هنرمندان و برنامه های هنری باشد نه اینکه خودش از همان اول تسلیم شود و مجوز برنامه های هنری را ندهد بنابراین جناب دادستان باید پاسخ قانع کننده تری بدهند و معلوم کنند در اینجور مواقع طرف حساب مردم و هنرمندان کیست؟

حمید

بنده که در چندین جلسه از این کنسرت ها در شهر نیشابور شرکت کرده بودم که حرکاتی غیر اخلاقیم وجود داشت از سمت میهمانان غیر بومی بودن که اکثر به یقین از مرکز استان و مشهد حضور داشتند و یا نه مجموع شهرستانهای استان تا حالا از این حرکات انجام نداده بودند و به نظر بندم حضور این نوع خانمها و آقایون که از مشهد تشریف آورده بودند به نظرم یه برنامه ریزی قبلی شده بود برای لغو کنسرت های بعدی

دادخواه

جناب دادستان محترم چه طور استکه شما اعتراض آن کسانی که از برگزاری کنسرت ها ناراضی هستند را می بینید اما اعتراض کسانی که از لغو کنسرت ها هم ناراضی هستند نمی بینید؟ مگر شما فقط دادستان یک قشر خاصی هستید و بقیه مردم از نظر شما بیگانه اند؟به خدا کسانی که علاقه مند به این کنسرت ها هستند و بلیط هایش را میخرند هم آدمند و شهروندان همین مملکتند. بر اساس کدام معیار و ملاک برخی شهروندان از نظر شما نسبت به برخی دیگر شهروندترند و اولویت و ارجحیت بیشتری دارند؟ هر برنامه ای که برگزار می شود ممکن است یک عده ناراضی باشند، خوب بهترین و ساده ترین کار این است که کسانی که نمی پسندند و علاقه ندارند به آن برنامه نروند. کسی مجبورشان نمی کند.اتفاقا وضعیت سالن های برگزاری کنسرت ها به شکلی است که حتی اندکی از سر و صدایش به بیرون هم نمی رود که کسی را اذیت کند فقط کسانی که خودشان آگاهانه انتخاب کرده باشند و هزینه های نسبتاً سنگینش را هم پرداخته باشند در این محیط ها قرار میگیرند. پس به راحتی می توان گفت کسانی که چنین برنامه هایی را نمی پسندند حضور پیدا نکنند و لازم نیست بی جهت سایر مردم را از برنامه های مورد علاقه خود محروم کنید. حالا اگر فردا گروهی از کسبه خیابان بیهق سبزوار هم شکایت بیاورند که برگزاری مراسم های تشییع جنازه شخصیت ها یا بعضی راهپیمایی ها و رژه ها و مانورها در طول سال در این خیابان باعث بسته شدن خیابان و کسادی کسب و کار ما می شود، آیا شما به اعتراض این افراد هم توجه می کنید و برگزاری تشییع جنازه ها یا راهپیمایی ها و رژه ها در غیر روزهای تعطیل را لغو می کنید؟ یا اینکه می آیید سبک و سنگین می کنید و می گویید با وجود این آسیبی که ممکن است برگزاری چنین برنامه هایی برای کسبه خیابان بیهق داشته باشد، اما منفعت برگزاریش بیشتر از ضرر آن است بنابراین با شکایت یک عده نمی توان برنامه های مورد علاقه دیگران را به راحتی لغو کرد. شما در دادگستری و قوه قضاییه هستید، یعنی زمانی که جرمی اتفاق بیافتد و کسی شکایتی از کس دیگری داشته باشد باید داد مردم را بستانید پس کاش در امور مربوط به قوه مجریه ورود پیدا نمی کردید و تصمیم برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت ها را به دولت می سپردید و شما در همان جایگاه دادستان عادل و بی طرف برای همه مردم می ماندید تا اگر کسی از عملکرد دیگران از جمله دولت گله و شکایت مستند و متقنی داشت پیش شما بیاورد

فرهاد سالها پیش قبل از اینکه اقای علم الهدی نماینده ولی فقیه بشه و به مسهد بیاد در جایی گفته بود مشهد از کانونها و پایگاه های اصلی انجمن حجتیه و تحجر در کشور بوده است حالا انگار .............

سلام شهدا جانشان را برای مردم و دفاع از همین مردم دادند اما حالا چقدر دردناک و خطرناک است که اقایان با .................... شهدا را در مقابل مردم قرار می دهند

تا وقتی سبزوار زیر یوغ مشهد یاشه همینه. الان بجنورد و بیرجند از این مشهدی بازیا راحتن.

سلام واقعا ........... تر از این توجیه چه دلیلی برای لغو این برنامه می شد اورد؟ جناب دادستان کار غیر قانونی و غلطش را با توجیه ....... واقعا ......... تر کرده است. ایا خود او از این توجیه خنده اش نمی گیرد. بدتر از همه این است که او از دین خدا برای کار غطش مایه گذاشته است. واقعا باید به حال این دین گریه کرد که اسیر ما شده است. دینی که پوششی برای اشتباهات و توجیه کارهای غلط ما شده است. این کارها جز دین گریزی هیچ اثر دیگری ندارد. و بیچاره مردمی که در استان بزرگ و تاریخی و فرهنگی خراسان گویی اسیر شدند. این نیز بگذرد... مردم هم صبری دا رند. حضرات بترسند از روزی که صبر مردم سر اید و بترسند از روزی که مردم از انها روی بگردانند. وقتی مردم یک کنسرت ساده هم نمی توانند بروند پس چه کار کنند؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما