تُاوپِلِجی در سبزوار


"تاوپِلج" یک واژه و در واقع اصطلاحی محلی در لهجه شیرین سبزواری است که اکثر مواقع از بار معنایی طنز آمیز برخوردار است و در برخی لحظات از گفتگوی دو فرد سبزواری به کار برده می شود.
اما تاوپِلِج ، علاوه بر اینکه یک اصطلاح طنز محلی است ، اخیراً توسط یکی از همشهریان خوش ذوق در غرب خراسان رضوی به عنوان نام یک وبلاگ محلی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
مجله اینترنتی اسرارنامه در راستای رسالت فرهنگی خود و در راستای هدف ارزش گذاری برای فعالیت های مردمی و عدم محدود شدن در فقط مشاهده رفتار وکردار مدیران و مسوولان ارشد شهرستان ، در این پست تصمیم دارد ، به معرفی کامل تری از وبلاگ تاوپِلِج بپردازد.  
از دیدگاه اسرارنامه لازم نیست یک فرد حتماً فرماندار ، رئیس یک اداره ، شهردار ، نماینده ، عضو شورای شهر یا صاحب سایر مسوولیت های خاص اداری باشد ، تا بتواند برای رسانه های مختلف به عنوان سوژه مناسب تهیه خبر وگزارش قرار بگیرید. بلکه فعالیت های مردم همواره در هر جامعه ای وزن و جایگاه مهم و اثرگذار خود را دارند که باید نسبت به آنها توجه و حمایت ویژه ای نشان داد.
در واقع باید گفت ، دنیا فقط در رفتار وکردار چند نفر مقام مسوول بلندپایه در شهر یا کشور خلاصه نمی شود و اتفاقاً قدرت ، همت و همراهی مردم و فعالیت های مثبتی که انجام می دهند ، در تحقق یافتن برخی اهداف کلان و انجام حرکت های مهم توسعه ای در هر جامعه ای نقش اساسی دارد. و وظیفه هر رسانه سالمی این است که به غیر از بررسی رفتار و عملکرد مسوولان ، پویایی های مردمی را شناسایی کرده ، حمایت کند و حتی پویایی های جدیدی به وجودبیاورد.
حتی وبلاگ نویسی که به نظر کار ساده ای می رسد ، اگر با هدف ، برنامه ، و موضوع مناسب اجتماعی انجام شود ، در طولانی مدت یک پویایی اجتماعی و فعالیت مثبت و اثرگذار محسوب می شود که می تواند سوژه خبری و گزارشی خوبی برای رسانه های مستقل مردمی باشد.
اسرارنامه پیش از این نیز در راستای همین رسالت فرهنگی گفته شده ، به معرفی شمار زیادی از وبلاگ های ارزشمندی پرداخته است ، که در گوشه وکنار خطه سربداران به نوعی فعالیت اجتماعی و فرهنگی مشغول هستند.

1- آشنایی با وبلاگ طنزهای اجتماعی مملی

2- آشنایی با وبلاگ قرآن سبزوار


3- آشنایی با وبلاگ روستای کَهنه

4- آشنایی با وبلاگ روستای بهمن آباد

5-آش5نایی با وبلاگ روستای مهر

6- آشنایی با وبلاگ علوم اجتماعی ششتمد

7-آشنایی با وبلاگ شاهدان کویر مزینان

8- و ...

اینک نیز در سطرهای آینده ، به معرفی بیشتری از "تُاوپِلِج" به عنوان یکی از وبلاگ های محلی خطه سربداران می پردازیم :

وبلاگ تاوپلج که از برخی جهات دارای فعالیتی منحصر به فرد می باشد ، از تیرماه 90 فعالیت خود را آغاز کرده است و بدین ترتیب هم اکنون بیش از یک سال و نیم از عمر آن می گذرد.
این وبلاگ یا بهتر است بگوییم "فوتوبلاگ" در مدت فعالیت خود تا کنون توانسته است ، بخش مهمی از جلوه های بصری منطقه سبزوار بزرگ را برای مخاطبان خود به نمایش بگذارد.
همچنین در معرفی بیشتر تاوپلج باید بگوییم این وبلاگ ، در مدت فعالیت خود به عنوان یک وبلاگ کم حاشیه و پرکار جلوه کرده است ، که متأسفانه چنان که باید و شاید در میان کاربران اینترنتی خطه سربداران شناخته شده نیست.
اما اولین ورود به وبلاگ تاوپِلِج و انجام بررسی مختصر در صفحات گوناگون آن و مشاهده تصاویر ساده اما زیبا و گویایی که ازگوشه و کنار شهرها و روستاهای غرب خراسان رضوی در آن منتشر شده است ، به مخاطب می فهماند که به یک آرشیو غنی از سوژه های تصویری متعدد در خطه سربداران دست یافته است.
اما با وجود همه نقاط قوتی که در وبلاگ تاوپِلج وجود دارد ، متأسفانه مدیر این وبلاگ نیز مانند بسیاری دیگر از وبلاگ نویسان محلی تا کنون ترجیح داده است ، در گمنامی و ناشناختگی به فعالیت بپردازد . اما از نحوه فعالیت وبلاگ نام برده در همه مدت های اخیر معلوم می شود که مدیر وبلاگ تاوپِلِج یک سبزواری اهل دل و هنردوست است .
یکی از نشانه های خوش ذوقی این وبلاگ نویس سبزواری این است که وی هرزمان اراده کرده است ، در هر کجای شهر تاوپِلِجی بخورد (به گشت و گذاری بپردازد) دوربین عکاسی خود را به همراه برده و لحظاتش را از طریق قاب تصاویر به همیشه ی خاطرات ، پیوند زده و نیز آنها را برای مشاهده سایرین دروبلاگ خود به نمایش گذاشته است.
همچنین باید اشاره کرد ، وبلاگ تاوپِلِج ، با اینکه اساساً یک وبلاگ طنز نیست ، اما می توان رگه هایی از روحیه طنّازی را در بعضی از فعالیت های مدیریت آن مشاهده کرد.
به عنوان مثال ، انتخاب نام زیبا و طنّازانه "تاوپِلِج" برای این وبلاگ و نیز مطالبی که نویسنده در بخش "درباره  وبلاگ" در توضیح دلایل انتخاب نام تاوپلج ارائه کرده است ، و همچنین بعضی از پست های طنز آمیز منتشر شده در این وبلاگ ، نشان دهنده وجود نوعی روحیه طنز در مدیریت وبلاگ تاوپِلِج است.
این وبلاگ نویس سبزواری پیش از این درتوضیح  نام و اهداف این وبلاگ ، چنین نوشته است :
 تاوپِلج (tovpelej) اصطلاح آشنایی است در دیار سبزوار که از آن به عنوان گشت و گذار،سیر وسیاحت،دور زدن یا جستجوی تصادفی یاد می شود.آغاز این چرخ زدن ها معمولا به صورت دیمی و ا... بختکی است و هرگز هم الزامی در نتیجه گیری از دیده ها و وقایع ندارد ،مگر سر گرمی یا شایدم اطلاع رسانی!
از آنجا که تاوپِلج خوردن منحصر به جا و موضوع خاصی نیست پس هر جا که پا داد یادست لافی شد در برابر دیدگان شما قرار می گیرد و مسئولیت هر گونه قضاوتی هم بر عهده شما بیننده بزرگوارمی باشد.
راستی استفاده از مطالب اینجا از شیر مادرتان حلال تر است و اگر ذکر منبع هم فرمودید احترام به حقوق شهروندی را رعایت فرموده اید.

مدیر وبلاگ تاوپلج همچنین در گفتگویی که چندی قبل از طریق بخش نظرات با مجله اینترنتی اسرارنامه انجام داد ، دلیل عدم معرفی خود را بیان کرد و از اهداف خود در این وبلاگ به شرح زیر صحبت کرد :

از آنجایی که معتقدیم با عرض تاسف فراوان این روزها اغلب عملکردها در لفافه ی پرگویی ها و بیش گویی ها فراتراز آنچه هست؛ گرفتار آمده پسندیده تر آن دیدیم تا زمانی که حرفی برای گفتن نداریم یا به عبارتی تا زمان کسب حداقل شایستگی درخور برای مخاطبان با همین عنوان وبلاگ( تاوپلج) دین خویش را به این دیار ادا نماییم
.
اینکه تصاویری نه چندان حرفه ای به مدد دوربینی فکسنی مقابل دیدگان دوستداران قرار می گیرد صرفا به این دلیل اســــــــــت که شهرمان را از یاد نبریم چرا که معتقدیم در زمینه ی معرفی شهر کم کار شده وپتانسیل های زیادی موجود است که نیاز به معرفــــی دارد.از طرفی دیگراین چنین به نظر می رسد عنوان تاوپلج ،به خوبی گویای هدفمان از به اشتراک گذاشتن فرهنگ بومی با دیگران باشد که به دور از هر گونه قصد وغرضی چشمان شما را مهمان زیبایی ها والبته کاستیهاونگاه انتقادی خواهد ساخت.
کوتاه سخن اینکه در حال حاضر روال کاری این فتو بلاگ ابتدا ،پرداختن به شهرســـتان سبــــزوارو توابع و درآینده نیز در صورت امکان فراتراز آن نیز خواهد بود.(اگر خدا بخواهد).پس چنانچه راسته ی کارهرهمشهری- هموطن- یا بنی بشری باشیم همین عنــوان مفید و مختصر(تاوپلج)کافیست و آی پی، صندوق پستی و پروفیل موجودهم از دیدگاه ما کفایت می کند.

مجله اینترنتی اسرارنامه برای آشنایی بیشتر شما مخاطبان گرامی با فعالیت های وبلاگ تاوپِلِج هم اکنون در دو بخش عکس نامه و طنز مصور اقدام به انتشار تعدادی از تصاویر این وبلاگ کرده است.

برای مشاهده این تصاویر به پیوندهای زیر مراجعه کنید:

جاذبه های گردشگری شهرستان ششتمد

یک پست خوشمزه !!! (با این اوضاع گرونی ، اگه نتونستی بخوری ، حداقل ببین)


ضمناً شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای ورود به وبلاگ تاوپلج روی اینجا کلیک کنید.


توجه : نظرات مخاطبان برای این پست با چند روز تأخیر پاسخگویی و تأیید می شود.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
اسرارنامه رسانه ای در زمان و بر زمان
نظرت را بنویس
comments

مجید

سبزوار زادگاه من است ومن زبان ش را دوست دارم

علی پلیس

دمش گرم. خدایی دره بی دریغ زحمت مکشه! هر جای سبزوار ر که خاستی ببینی تاوپلج فوراموشت نره! ایول!

مرضیه نصیری پور از نائین یزد

من لهجه شهرتونو خیلی دوست داشتم. بانمک بود بهترین ویژگیشم این بود که یک ذره دقت می کردی کاملا می فهمیدی ولی بعضی لهجه ها مثل ترکی اصلا قابل فهم نیست هرچه قدرم گوش کنی ولی من لهجه ترکی آذری هم دوست دارم به خصوص وقتی اکبر عبدی توی فیلماش فارسی رو با لهجه ترکی حرف میزنه 4 سال سبزوار دانشجو بودم چند دوست سبزواری داشتم که می خواستم لهجه رو ازشون بلد شم ولی چون تو خوابگاه بودم و تو خوابگاه سبزواری نداشتیم نتونستم تمرین و تکرار کنم و روون شم ولی یک کم شکسته پاره بلدم تو خونه اوایلی که از سبزواربرگشته بودم اینقدر اصطلاحات سبزواری به کار می بردم که الان یوک توی خانواده ما برای وقتی تعجب می کنیم دیگه جاافتاده ولی تاوپلجو هیچ وقت نشنیده بودم من کلالهجه های محلی بیشتر مناطق ایرانو دوست دارم و به بازیگرایی که می تونن همه لهجه های محلی رو حرف بزنن حسادت می کنم. دلم واسه دانشگاه و بچه های با صفاش تنگ شده . از همین جا به همه بچه های مجتمع دانشگاه ازاد سبزوار سلام می کنم بمیرم الهی شنیدم کباباش هنوزم تسمه پروانه است چند وقت قبل چندتا از عکسای دوران دانشگاهو برای برنامه یکی بود یکی نبود شبکه دو فرستادم اونام پخش کردن خیلی حال کردم یاد بچه ها افتادم اگه کسی از دوستان و آشنایان اومد اینجا اینو خوند به ایمیلم پیام بده .

یک نفر شاهد

احسنت به مجله اینترنتی اسرار نامه که با تمام مشغولیات به ..وبلاگ نویسان سبزواری ارزش خاصی میده و با سرک کشیدن در این وبلاگها باعث دلگرمی انها می شود دست مریزاد

الهه

سلام . من لهجه سبزواری خیلی دوست دارم ولی بلد نیستم صحبت کنم. اصالتاً هم سبزاریم اما در مشهد زندگی می کنم از بچگی به همراه خانواده. اگر می تونید بخشی راه بندازید که کلاً سبزواری حرف بزنه. ضمنا با اینکه سبزواری حرف نمی زنم ولی یوک یکی از اصطلاحات رایج من و بقیه خانواده است. همسایه ها و دوستان مشهدی هم بارها به من گفتن که از هیچی نفهمیم شما سبزاری هستید از همین یوکتون معلومه. من از وقتی فهمیدم یوک فقط مال سبزواره بیشتر به کارش می برم بهم حس غرور ملی میده.به نظرم بهترین لهجه خراسانه. تاوپلج هم این همه که سبزوار رفت و آمد داریم نشنیده بودم تا به حال . ولی از این به بعد سعی می کنم تو مشهد به کار ببرم تا بیشتر با لهجه شیرین ما آشنا بشن. ممنونم موفق باشید.

تاوپلج

سلام وممنون دوستان بزرگوار از اینکه بی حاشیه به ما پرداختید بسیار سپاسگزاریم. امیدواریم بتوانیم از شرمندگی شما در بیاییم. یا علی مدد

p

از استاد محسنی چه خبر زنده س هنوز؟

محمد

واقعا که هنر عکاسی را به اخر رسونده ...اخر ذوق و استعداد البته من عکسهای ایشون را در وبلاگ هواداران شهردار سبزوار بیشتر دیده ام مخصوصا زاویه دید را به خوبی انتخاب می کند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما