رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار:

یکی از هزار قنات سبزوار در روستای کسکن در حال بررسی برای ثبت آثار ملی است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار:
بررسی ۷۰ اثر طبیعی و معنوی سبزوار برای ثبت در فهرست آثار ملی
 
سبزوار ـ رئیس میراث فرهنگی سبزوار گفت: ۷۰ اثر معنوی و طبیعی این شهرستان برای ثبت در فهرست آثار ملی در حال بررسی است.
 
علیرضا سلیمانی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره اظهار کرد: این آثار شامل  محوطه های تاریخی، قنات ها، چنار دهنو، چهار چنار داورزن، سرو بیزه، چنار عنبرستان، کویر چاکال و دو شاخی، ییلاقات شمال، چادر پوشی حسینیه قنادها، علم بندان داورزن، نخل گردانی ایزی، چشم آرو، چولی چغل نمایش خال گردن، آهو خانم، سمنو پزان و بومی کردن دانش کمای است.
 
وی   افزود: سبزوار دارای هزار و ۱۰۰ اثر تاریخی و کهن است  که از این تعداد ۱۶۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است اما متاسفانه با وجود امکانات ریلی، جاده ای و هوایی جاذبه های گردشگری این شهر کمتر مورد معرفی قرار گرفته است.
 
سلیمانی  با اشاره به وجود قنات های تاریخی در سبزوار گفت:  با اینکه تعداد قنات های ما نسبت به دیگر شهرستان های استان زیاد است اما هیچ یک از این رشته قنات ها به لحاظ عدم اتفاق نظر مالکین در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است.
 
وی ادامه داد: مراحل ثبت یک رشته قنات در روستای کسکن از هزار قنات شهرستان در حال بررسی برای ثبت است مطالعات این اثر طبیعی به شورای ثبت استان خراسان ارسال شده تا اشکالات آن گرفته شود، به محض اینکه با اصول کلی منطبق شود ثبت آن در فهرست آثار ملی نهایی خواهد شد.
 
سلیمانی همچنین از آماده شدن فرم خانه های ملی جهت مشارکت میراث در حفظ و نگهداری خانه های قدیمی خبر داد و گفت: مالکان این خانه ها در جهت حفظ ابنیه تاریخی چنانچه قصد مرمت این اماکن را دارند می توانند با حفظ مالکیت در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار ادامه داد: طبق این فرم، خانه های قدیمی آسیب شناسی خواهد شد ک ۵۰ درصد این هزینه توسط مالک و ۵۰ درصد را میراث تامین خواهد کرد.
 
سلیمانی گفت: بافت تاریخی سبزوار در یک محدوده ۴۵ هکتاری واقع شده است، اولین تخریب در سال ۱۳۱۶ صورت گرفت که در این اقدام بازار اصلی شهر ، آب انبارها و حمام ها و مساجد از بین رفتند.
 
وی افزود: هم اکنون ۴۵ اثر در همین محدوده واقع شده است که از این تعداد ۲۵ اثر، جزء خانه های تاریخی است و متاسفانه به دلیل  افزایش ارزش افزوده املاک تعدادی از خانه ها از فهرست آثار ملی خارج و تخریب شدند.
 
سلیمانی با بیان اینکه آثار تاریخی کلید محرک گردشگری سبزوار است، تاکید کرد: این آثار هویت و شناسنامه شهر است که به عنوان خاطرات دسته جمعی سبزوار از آن یاد می شود، این منازل قدیمی که یادآور تاریخ و فرهنگ شهر است باید حفظ شوند.
نظرت را بنویس
comments

محمودطالب الحق

با سلام: با یک نگاه کلی به سیر تحولات صورت گرفته از منظر تمدن شناختی ملل مختلف وبا بررسی سیر تحول در تمدن ایران زمین به نکات جالب توجه وقابل بحثی در این زمینه بر می خوریم که بیشتر وبهتر بایستی توسط کارشناسان هر رشته مورد مداقه وامعان نظر قرار گیرد وراهکارهای حفظ ونشر واستفاده بهینه از علم وتجربه نیاکان دور اندیشمان را فراهم آورد ،تمدن کشورمان شامل دو بخش مهم که شامل اقوام باستانی وکیانی قبل از وروددین اسلام وپس از ورود دین اسلام به این سرزمین قابل مطالعه میباشد واتفاقا در هر دو بخش استعداد فراوانی در موضوعات مختلف قابل بحث وبررسیست لذا با این مقدمه از مسئولین محترم میراث فرهنگی با این بضاعت وسرمایه اندک چه از نظر نقدینگی وچه از نظر کمبود کارشناس در بخشهای مختلف وچه از نقطه نظر عدم همکاری نهادهای متولی امور فرهنگی انتظار میرود به به وظیفه ذاتی خود در موعد مقرر جامه عمل پوشانده واطلاع رسانی انجام پذیرد زیرا این اطلاع رسانی به موقع سبب حساسیت عموم جامعه به مسایل مختلف میگردد وحتما راه کاری مفبد پیشنهاد میگردد اما مساله قناتها در ایران که از امور منحصر به فرد تلقی میشود یکی از ارکان مهم حفظ تمدن ایرانی میباشد که با درایت وژرف اندشی وابتکار عمل خلاقانه نیا کان واسلاف مان توانسته روح قناعت ومبارزه صحیح واستفاده بهینه از نعمات خداوندی (که خود نوعی از شکرگذاری) محسوب میشود را به عینه مشاهده کرد حال با این بنیه تاریخی ومتمدنانه باید به صورتی صحیح واصولی برخورد کرد ودر ادامه راه از این شاهکار ایرانی محافظت ودر راه توسعه آن از هیچگونه کاری مضایقه نکرد وسلام

زنبور واقعا درست است که مسئولان شهري ما خيلي کند هستند و هميشه وقتي مي رسند که همه قضايا تمام شده است اما جلو ضرر را از هر جا بگيري منفعت است. اما از طرف ديگر مسئولان محترم بايد توجه داشته باشند که بسياري از فرصت ها وقتي از دست رفت جبران آنها امکان پذير نيست و يا بسيار سخت، هزينه بر و زمان بر و طاقت فرساست. مثلا همين قنات ها. 11 قنات ايران در پرونده مشترکي ثبت شد و رفت. اگر يکي از قنات هاي سبزوار چند سال پيش ثبت ملي شده بود مي شد در اين پرونده هم باشد اما حيف و افسوس که به خاطر غفلت و کوتاهي هاي ما يک فرصت بي نظير ديگر براي سبزوار از دست رفت.

سلام رییس نیراث فرهنگی ما چقدر دیر از خواب بیدار شده است. خوابشان خیر باشد. 11 قنات کشور انسال در یونسکو ثبت جهانی شد اما مسولان ما تازه به افتادن که یکی از 1000 قنات سبزوار را ثبت ملی کند. یا چند روز پیش مسولان استان از ثبت چادر کشی حسینیه قنادها در اثار معنوی خبر داد اما رییس میراث ما تازه می گوید داریم بررسی می کنیم که ثبت شود! بهترین خانه های تاریخی شهر را در روز روشن فروختند و تخریب کردند و هیچ کس جیکش در نیامد تازه حالا رییس میراث ما بیدار شده و از خانه های تاریخی شهر می گوید. اقایان، خواب تان خیر باشد.

طراحی سایت

بسيار خوب برخي از قنات ها قدمتي بالغ بر صد سال دارند

دلقندی

ریس میراث فقط حرف میزند این تپه دامغانی را که ول کرده و معلوم نیست چی اینهمه هزینه شد قبلا نگهبان و داربست حصار کشی الا ن بیاید ببیند چی به سرش آمده
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما