حریم مخازن نفتی در مدیریت شهری سبزوار / آیا پدافند غیر عامل فراموش شده است؟

سعید نورآبادی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
زمانی که برای بازدید از اقوام به منطقه چهل متری دوم در ضلع شرقی شهر سبزوار می رفتم و در مسیرم از محدوده شرکت نفت عبور کردم چندان احساس خطری در من به وجود نیامد، اما زمانی که وارد کوچه باهنر 26 شدم و در انتهای کوچه به شعبه نفتی برخورد کردم که دیوار به دیوار منزل دوستان بود که بوی نفت و از آن بدتر حس نا امنی که دائما منازل اطراف شعبه نفتی را تهدید می کرد، باعث شد به شدت احساس خطر کنم.
 
شعبه های نفتی که از قدیم الایام بعضا در داخل کوچه پس وچه های شهر شعبه داشتند برای توزیع نفت به همشهریان .که بعضا زمان دریافت نفت باید از شامگاه تا صبحگاه در صف های دور و دراز آن زمان  زن و مرد باید ساعت های طولانی در انتظار دریافت سهمیه نفت خود می بودند ، که البته در زمان کنونی هم صف های طولانی سبد کالا همان روزگار را تداعی می کند.
 
بگذریم از تمام فراز و فرود های دوران سختی که مردم سپری کردند .اگر روزهای سپری شده امسال را تورق کنید تا اوایل خردادماه 95 چندین واقعه آتش سوزی در صنعت پتروشیمی شاهد بودیم. حوادث اتفاق افتاده ناشی از عوامل انسانی، خرابکاری،بی احتیاطی، بی توجهی و عدم رعایت نکات ایمنی و ازهمه مهمترعدم رعایت بند 9سیاست های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری درباره پدافند غیر عامل  بود که در بخش هایی از این سیاست ها چنین آمده است:"ممانعت از ایجاد تاسیسات پر خطر در مراکز جمعیتی و بیرون بردن این گونه تاسیسات از شهرها و پیش بینی تمهیدات ایمنی برای آن دسته از تاسیساتی که وجود انها الزامی است و ممانعت از ایجاد مراکز جمعیتی در اطراف تاسیسات پر خطر با تعیین حریم."
 
جالب این جاست که که در وزارت خانه ای به این عریض و طویلی و ثروتمندی هنوز تمهیدات لازم برای جابه جایی و مقابله با حوادث چنین محتمل، اندیشیده نشده است!
 
1.آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا  14/4/95
2.آتش سوزی پتروشیمی تندگویان31/2/95
3.سقوط پتروشیمی مارون21/3/95
4.سقوط پتروشیمی ایلام11/2/95
5.سثوط پتروشیمی ایلام12/2/95
6.آتش سوزی انبار پتروشیمی در جاده قم 9/4/95
7.سقوط پتروشیمی بندر امام 4/3/95
 
باید گفت تمامی حوادث مطرح شده فوق در خارج از مناطق مسکونی بوده است.اما همین حالا بیش از ده ها مخزن ذخیره سازی انواع فرآورده های نفتی در حوالی میدان شریعتی(فلکه شهربانی) و چهل متری دوم سبزوار وجود دارد و بعضی از شعبه های نفتی در کوچه های شهر به صورت پراکنده مشغول فعالیت می باشند که تهدیدی برای مناطق مسکونی اطراف است.
 
معلوم نیست با چه عقلانیتی این مخازن نفتی و جایگاه های سوخت در محله های پرجمعیت  و پرتردد شهر استقرار یافته اند و از آن بدتر تا کنون فکری به حال جمع آوری آن ها نشده است؟ اگر حادثه کوچک در مخازن نفتی رخ دهد و با توجه به زندگی مردم عادی در حوالی این مناطق حادثه خیز و تردد همشهریان در مسیرها چه خواهد شد؟چه کسی پاسخگوست؟همه خطرات متوجه کیست؟
 
گویی هدف پدافند غیرعامل که این روزها به صورت گسترده در رسانه ها تبلیغ می شود، در مدیریت شهری سبزوار فراموش شده است. چرا که پدافند غیر عامل یک هدف دارد و آن" نجات جامعه بشری از هرگونه تهدیدی که فرا روی انسان هاست» و این حکم مقام معظم رهبری در حقیقت مصونیت بخشی به انسان است.
 
شورای اسلامی شهرستان در پانزدهمین جلسه رسمی خود در تاریخ26/ابان/94:
 
نظر به اهمیت پدافند غیر عامل در کاهش خطرات و آسیب ها در ابعاد مختلف و نیز ضرورت رعایت اصول و ضوابط آن شورای اسلامی شهرستان لزوم تهیه "طرح جامع پدافند غیر عامل" را تقاضا دارد و ضمن اعلام آمادگی خود در همراهی با کلیه مسئولین و دست اندر کاران تهیه طرح اعلام می دارد و به عنوان اولین گام و با عنایت به بند 9سیاست های کلی نظام در مورد آن پیشنهاد جابه جایی مخازن و منابع شرکت نفت که در محل کاملا مسکونی واقع شده اند و خطری فاحش به شمار می آیند به محل امن و دور از شهر(که بدون توجه به سیاست های کلی نظام در سنوات اخیر به تعدا آنها افزوده شده است) را پیشنهاد دارد.
 
آنچه که می بینیم جایگاههای سوخت روزی دو بار حجم عظیمی از سرب را که عامل سرطان است همراه با خروج گاز مخازن به رگ ها و ریه های مردم می ریزند و این عامل تهدید سلامت همشهریان است. آلودگی هوا اثرات زیست محیطی و تاثیر ناشی از استشمام و استنشاق بوی بنزین و نفت و گازوئیل برای ساکنان منطقه به ویژه کودکان و کهنسالان به وضوح دیده می شود.
 
بر اساس اعلام نظر کارشناسان ، محیط های پرخطری هم چون شرکت های نفت که حتی مجتمع های اداری آن در کنار مخازن نفتی است، پمپ بنزین ها و شعبه های نفتی تا شعاع 100متری آلوده است و شهروندانی که در این محدوده ها زندگی یا کارمی کنند باید بیشتر مراقب سلامتی خودشان باشند.
 
از آنجایی که در دهه های اخیر شاهد رشد سریع شهرهای مختلف کشور از جمله سبزوار بوده ایم، بسیاری از تاسیسات پرخطر که زمانی خارج از محدوده شهری بوده اند، امروز در مرکز و در دل مناطق مسکونی واقع شده است و به مانند قلبی بیمار امنیت شهر را تهدید می کند.
 
پیشنهاد می شود که مدیریت شهری کمی نسبت به این مسئله تامل داشته تا این که سلامت شهروندان و امنیت بهداشتی جامعه شهری بهبود یابد.
 
برای مطالعه نوشته های بیشتر به قلم سعید نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما