افزایش 100 درصدی عملکرد فرودگاه سبزوار در 6 ماهه نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته

فعالیت تنها فرودگاه فعال در نیمه غربی استان خراسان رضوی که در شهرستان سبزوار واقع شده، در شش ماهه نخست سال 95 هم از لحاظ تعداد پروازها، هم از نظر میزان جابه جایی بار و مسافر با رشد صد در صدی مواجه بوده است تا از این بابت حتی از شهرهای مرکز استانی مانند همدان، زنجان، همدان و اراک جلوتر باشد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه و بر اساس اطلاعات مندرج در هشتاد و دومین شماره از ماهنامه آماری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ،دومین فرودگاه استان پهناور خراسان رضوی در سبزوار طی 6 ماهه نخست سال 95 با انجام 210 سورتی پرواز نزدیک به 13 هزار مسافر را به همراه بیش از 97 هزارکیلوگرم بار جابه جا کرده است که این رقم ها در 6 ماهه نخست سال 94 ، شامل 82 پرواز با جابه جایی کمی بیش از 6 هزارنفر مسافر و حدود 42 هزارکیلوگرم بار بوده است.

البته در 6 ماهه نخست سال 95 رشد تعداد پروازها و میزان جابه جایی بار بیشتر از رشد تعداد مسافران بوده است. بنابراین به نظر می رسد شهروندان سبزواری و شهرهای اطراف که از خدمات فرودگاه سبزوار بهره می گیرند، اگر می خواهند این پل هوایی از سبزوار به پایتخت کشور برقرار بماند و روند فعلی پروازها که 4 روز در هفته است، حفظ شده یا حتی افزایش یابد باید متعاقباً جهت تشویق شرکت هایی که پروازهای این فرودگاه را انجام می دهند، از پروازها استقبال بیشتری کرده و تعداد بیشتری از صندلی ها را در هر پرواز پر کنند.

گفتنی است هرچند تعداد پروازهای فرودگاه سبزوار در 6 ماهه نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه در سال 94 رشد امیدوارکننده ای را نشان می دهد، اما هنوز عملکرد این فرودگاه به روزهای اوجی که قبلا در سال های 90 و 91 تجربه کرده بود بازنگشته است.

در همین راستا لازم به توضیح است فرودگاه سبزوار در 6 ماهه نخست سال 91 و بر اساس آماری که در سی و چهارمین شماره از ماهنامه آماری شرکت فرودگاه های کشور  درج شده است تعداد 356 سورتی پرواز را با جابه جایی حدود 29 هزار مسافر به همراه 207 هزارکیلوگرم بار تجربه کرده بود که این ارقام به وضوح از عملکرد این فرودگاه در 6 ماهه نخست سال جاری بیشتر بوده است.(منبع)

شایان ذکر است در  چند سال گذشته به دلیل شدت گرفتن تحریم های همه جانبه بین المللی علیه کشورمان و به تبع ضعیف شدن شرکت های هواپیمایی داخلی به لحاظ فرسوده شدن و از رده خارج شدن هواپیماهای قدیمی و عدم توانایی خرید هواپیماهای جدید یا تعمیر ناوگان فرسوده، عملکرد بسیاری از فرودگاه های کشور در بسیاری از شهرها به جز چند کلانشهر با کاهش چشمگیری مواجه شد که این مشکل گریبان فرودگاه سبزوار را هم گرفت.

همچنین فرودگاه سبزوار که در سال های 90 و 91 توانسته بود 42 پرواز منظم خارجی در مسیر هوایی کشور عراق انجام دهد، در حال حاضر از پروازهای زیارتی خارجی نیز محروم است و امید می رود پس از اجرای برجام با ورود هواپیماهای جدیدی که توسط ایران از خارج خریداری شده است، مجدداً شرکت های هواپیمایی بتوانند با امکانات و تجهیزات بیشتری فعالیت فرودگاه های شهرهای متوسط کشور را نیز درمقاصد داخلی و خارجی افزایش دهند.

فرودگاه سبزوار از سال 1384 افتتاح شده و پروازهای خود را از سال 1385 آغاز کرده و از آن زمان تا کنون بدون وقفه ادامه داده است. اما در بعضی سال ها شاهد کاهش یا افزایش عملکرد بوده است. و در حال حاضر در روزهای شنبه، دوشنبه ، سه شنبه و چهارشنبه توسط دو شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان میزبان پروازهای رفت و برگشت به تهران است و این برنامه پروازی از دی ماه 94 در این فرودگاه به اجرا در آمده و تا کنون با برخی تغییرات جزئی در ساعات نشست و برخاست هواپیماها ادامه پیدا کرده است.

خوشبختانه سبزوار دومین و در حال حاضر تنها شهرستان استان پهناور خراسان رضوی است که پس از مشهد مقدس دارای فرودگاه فعال با قابلیت مرز مجاز هوایی و گمرک و ...است. با این حال این سرمایه بزرگ اقتصادی شمال شرق کشور طی یک دهه که از افتتاح آن می گذرد هنوز در حد ظرفیت اسمی و کاربردیش مورد بهره برداری قرار نگرفته است و این همت و جدیت بیشتری مسئولان شهرستان و البته مسئولان شرکت فرودگاه های استان خراسان رضوی را می طلبد که از این امکان فراهم آمده در دیار سربداران به درستی بهره برداری کرده و مانع از به هدر رفتن سرمایه های ملی شوند.

از آنجایی که وجود راه ها و امکانات ارتباطی یکی از زیرساخت های مهم توسعه در هر منطقه ای است، فرودگاه ها به عنوان پل های هوایی ارتباط با دیگر نقاط کشور و جهان از مهمترین زیرساخت های توسعه محسوب می شوند.

نظر به اینکه حدود 10 شهرستان اطراف سبزوار (بردسکن، جوین، جغتای، کاشمر، خلیل آباد، ، خوشاب، نیشابور و فیروزه، اسفراین در خراسان شمالی و میامی در استان سمنان) همه فاقد فرودگاه هستند، فرودگاه سبزوار می تواند در صورت برخورداری از پروازهای منظم به مقاصد مختلفی در داخل و خارج از کشور به جمعیتی در حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر خدمات رسانی کند تا هم نیاز مردم شهرستان های اطراف به این امکانات برطرف شود و هم یک چرخه اقتصادی فعال و پایدار حول تنها فرودگاه غرب خراسان رضوی شکل بگیرد.

دانلود نسخه کامل شماره 82 ماهنامه آماری شرکت فرودگاه های کشور

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما