برای پنجمین سال متولی:

همایش ملی بزرگداشت پدر نثر فارسی در سبزوار برگزار می شود

وبسایت شهرداری سبزوار خبر داد:
 
همایش ملي بزرگداشت ‘پدر نثر فارسي’ در سبزوار برگزار می شود
 
مدیر روابط عمومي شهرداري شهرداری سبزوار از برگزاری ششمين همایش ملي بزرگداشت پدر نثر فارسي ‘ابوالفضل بیهقی’ در سبزوار خبر داد.
 
به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، محمد اختریان گفت: اين همايش روز دوشنبه سوم آبان ماه سال جاري در نوبت صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ در تالار همايش هاي بين المللي بيهقي در دانشگاه حكيم سبزواري و در نوبت بعداز ظهر از ساعت ۱۸ تا ۲۱:۳۰ در محل تالار كاشفي واقع در ميدان لاله سبزوار با حضور اساتيد و صاحبنظران حوزه ادبيات برگزار مي شود.
 
وی افزود: همایش مزبور برای ششمين بار با هدف بزرگداشت و ارج نهادن به جایگاه بیهقی در عرصه نثر فارسی برگزار می شود.
 
او با بیان اینکه شهرداری، شورای اسلامی شهر و دانشگاه حکیم سبزواری در برگزار این همایش همکاری دارند، اظهار کرد: سخنرانی، سه تار نوازی، قطعه هنری و برنامه های متنوع فرهنگی از جمله برنامه های این همایش خواهد بود.
 
گفتني است ‘ابوالفضل بیهقی’ تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب ‘تاریخ بیهقی’ از مورخان نامدار دوره غزنوی است که در سال ۳۸۵ قمری در قریه حارث آباد بیهق متولد شد.
 
وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و همچنان در خدمت سلاطین غزنوی به سر می برد تا در زمان عزالدوله عبدالرشید که در سال ۴۴۰ قمری به سلطنت رسیده بود، چندی صاحب دیوانی انشا کرد لیکن به تهمت حاسدان معزول و محبوس شد.
 
بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا به سر برد و در سال ۴۷۰ هجری قمری درگذشت.
 
*    *    *
 
گفتنی است از سال 86 تا کنون این ششمین مراسم بزرگداشتی است که برای ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار می شود. سال 86 برای اولین بار همایش بزرگداشت بیهقی در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد و قرار شد مراسمی سالانه باشد، اما تا چند سال بعد دیگر خبری از برگزاری چنین مراسمی نشد تا اینکه مجدداً از سال 91 با ورود جدی اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار و نیز حمایت شورای شهر برگزاری همایش سالانه ابوالفضل بیهقی  در سبزوار از سر گرفته شد و از آن زمان تا کنون هر پنج دوره به طور متوالی این مراسم برگزار شده است.
 
اسرارنامه در همین زمینه با مهدی مقصودی مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار نیز به گفتگو پرداخته است که به زودی متن این گفتگو منتشر خواهد شد.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما