مسئولان فرهنگی سبزوار و دانشگاه حکیم پاسخگو باشند:

لزوم وفاداری سبزواری ها به اول آبان / چرا تثبیت روز ملی ابوالفضل بیهقی را جدی نمی گیریم؟

در حالی که چند سال است سبزواری ها و همچنین برخی از فعالان فرهنگی و ادبی کشور و دوستداران ابوالفضل بیهقی، تلاش می کنند روز اول آبان را به عنوان روز بزرگداشت پدر نثر فارسی بر سر زبان ها جا بیاندازند و مسئولان فرهنگی کشور را مجاب کنند که این روز را در متن تقویم ملی ایران به نام ابوالفضل بیهقی ثبت نمایند، اما امسال در اقدامی عجیب و بدون وجود توجیهی خاص برگزاری این مراسم در سبزوار به سوم آبان موکول شده است!
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه سال گذشته نیز برگزاری مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به چند روز بعد از اول آبان موکول شد که البته به خاطر مصادف شدن این روز با تاسوعای حسینی  در سال 94 توجیهی منطقی محسوب می شد، اما امسال که اول آبان در روز شنبه واقع شده یعنی به طور اتفاقی اولین روز هفته با اولین روز برج منطبق شده اند و هیچ مناسبت مذهبی و ملی مهمتری نیز با آن روز مصادف نشده است، انتظار می رفت برگزار کنندگان و برنامه ریزان این مراسم با دقت و هوشیاری بیشتری به همان روز اول آبان برای بزرگداشت ابوالفضل بیهقی وفادار می ماندند تا این سنت حداقل در شهر زادگاه ابوالفضل بیهقی به اندازه کافی مستحکم شده و اول آبان اگر نه در تقویم رسمی کشور حداقل در تقویم  ذهنی فعالیت های اداری ، دانشگاهی و فرهنگی مردم و مدیران این شهر همواره با نام و بزرگداشت این مورخ و ادیب برجسته سبزواری در قرن پنجم هجری عجین شود و حتی الامکان سایر برنامه های شهرستان تحت الشعاع این روز و این مناسبت فرهنگی قرار گیرد، نه اینکه این روز و این مناسبت تحت الشعاع دیگر موضوعات.
 
در واقع در چنین مواقعی است که می توان پی برد، واقعا چه مقدار نگاه و دغدغه عمیق فرهنگی در عملکرد مدیران و تصمیم سازان این شهر رسوخ یافته و غلبه دارد و یا برعکس نگاه فرهنگی در مهجوریت قرار گرفته و همواره قربانی جنبه های دیگری می شود. 
 
لازم به ذکر است برخی شهرهای مشابه سبزوار در کشور و حتی برخی شهرهایی با ظرفیت های بسیار کمتر نسبت به سبزوار سال هاست که دارای حداقل یک روز ملی و برخی موارد حتی دارای 2 روز ملی در متن تقویم رسمی کشور هستند که در این روزها توجهات ویژه ای (چه به صورت اعتباری و چه معنوی) در سطح ملی و حتی بین المللی به این شهرها می شود و برخی از همین شهرها هنوز تلاش می کنند که روزهای بیشتری را هم به نام شهر خود در تقویم ملی ایران به ثبت برسانند. اما سبزوار که با القاب افتخار آمیز متعددی نظیر دیار سربداران و پایتخت نخستین حکومت شیعی دوازده امامی ایران، شهر ادبا و فرهخیتگان، شهر دارالمومنین، شهر زادگاه پدر شعر انقلاب، کهن شهر شیعی و ... از آن یاد می شود، هنوز حتی یک روز را هم در متن تقویم ملی ایران به نام خود ندارد. که ریشه این محرومیت را احتمالا باید در همین کم توجهی مسئولان این شهر در دوره های مختلف به این گونه مسائل دانست که هرچند نمادین محسوب می شوند، اما در طولانی مدت اعتبار ، شهرت و جایگاه معنوی ویژه ای را برای شهرها به ارمغان می آورند.
 
اسرارنامه در همین رابطه با مهدی مقصودی مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار نیز گفتگو کرده است که به زودی منتشر می شود.
نظرت را بنویس
comments

سلام اگر قرار بود کسي به اين فکرهاباشد همان ثبت روز ملي بيهقي را پيگيري مي کردند تا بر اساس قول هايي که مسئولان مختلف دادند عملي شود.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما