نگاهی به مبلمان خیابان شریعتمداری سبزوار / مزایا و معایب یک تجربه جدید

سبزوار- ایرنا- اجرای طرح مبلمان خیابان شریعتمداری سبزوار به عنوان تجربه ای جدید و به رغم رضایت عموم مردم، گلایه برخی مسئولان، ساکنان و بازاریان این محله را در پی داشته است.
 
به گزارش ایرنا، نقش اصلی مبلمان شهری در خیابانها و فضاهای شهری ایجاد مکانهایی است که زبان ناطق هویت انسان و منظر شهری مطلوب باشد. 
 
طرح مبلمان در همین چارچوب برای نخستین بار در سبزوار در یکی از خیابانهای مرکزی و قدیمی این شهر اجرا شد. 
 
بنا براین بود که طرح پیاده راه خیابان شریعتمداری سبزوار به مساحت 3 هزار مترمربع و اعتبار 10 میلیارد ریال در مدت دو ماه به اتمام برسد اما با توجه به مشکلات زیرساختی و محدودیت منابع مالی اجرای آن افزون بر 6 ماه طول کشیده است.
 
 
* کوچه های خیابان شریعتمداری پارکینگ شد
یکی از ساکنان خیابان شریعتمداری سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان اجرای این طرح راه ورود و خروج وسایل نقلیه مسدود و رفت و آمد ساکنان دچار مشکل شده است.
 
محمد عابد اظهار کرد: یکی از کوچه های این خیابان از طریق خرابه ای به کوچه بالاتر متصل شده که ساکنان باید از این خرابه عبور کنند.
 
وی ادامه داد: با توجه به کاربری تجاری خیابان شریعتمداری و تعداد بالای کاسبان در آن، خرابه مذکور و کوچه های پیرامونی به پارکینگ موتورسیکلت و خودروها تبدیل شده و در اکثر اوقات امکان ورود به کوچه و پارکینگ برای ساکنان وجود ندارد.
 
 
* خطرات فقدان رفت و آمد خودروها 
مدرسه ابتدایی دخترانه شاهد خنده رو با بیش از 200 دانش آموز در دوره اول و دوم در خیابان شریعتمداری واقع است. با توجه به اینکه هم اینک ورود خودروهای امدادی و آتش نشانی به این خیابان میسر نیست، نگرانی و شکایتهای مردمی را به همراه داشته است.
 
مادر یکی از دانش آموزان این مدرسه گفت: با توجه به فرسودگی مدرسه اگر حوادث غیرمترقبه مانند آتش سوزی در آن رخ دهد امکان حضور خودروهای آتش نشانی در خیابان فراهم نیست.
 
راحله رضایی افزود: همچنین اگر به خودروهای امدادی نیاز شود راه ورود به خیابان وجود ندارد که این امر نیز نگرانیهای بسیاری را بوجود آورده است.
 
 
* 100 ماموریت اورژانسی سالانه در خیابان شریعتمداری 
معاون مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار نیز گفت: با توجه به اینکه خیابان شریعتمداری در مرکز شهر واقع شده و بیشتر ساکنانش را سالمندان تشکیل می دهند هر لحظه از شبانه روز امکان بروز حادثه وجود دارد.
 
هادی عباس آبادی افزود: بطور میانگین سالانه 100 ماموریت توسط نیروهای امداد در این محدوده انجام می شود.
 
وی اظهار کرد: انتظار می رود مسئولان مربوطه چاره ای برای این موضوع بیاندیشند زیرا طرح کنونی ممکن است خسارتهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
 
 
* بی توجهی مبلمان شهری به نمادها 
مبلمان شهری مانند هر عنصر دیگری در سیمای شهر تاثیرگذار است و باید در این حوزه با طراحی و برنامه ریزی دقیق متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم مردم حرکت کرد. مبلمان شهری انواع مختلفی دارد که هر کدام از حیطه طراحی شهری در راستای هویت شهر و سیمای آن گام بر می دارد و آینه ای از فرهنگ آن شهر است. از انواع این مبلمان شهری می توان به المانها و نمادهای شهری اشاره کرد.
 
مسئول حوزه میراث فرهنگی سبزوار در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: سبزوار شهری تاریخی و دارای بافت تاریخی به ثبت رسیده است و به همراه نیشابور تنها شهرستانهای دارای بافت تاریخی در استان خراسان رضوی است.
 
محسن برآبادی با اشاره به طرح مبلمان خیابان شریعتمداری افزود: با وجود هزینه هایی که برای اجرای این طرح شده اما بهتر بود از نمادها و المانهای سبزوار در اجرای آن استفاده شود.
 
وی اظهار کرد: شریعتمداری از خیابانهای قدیمی سبزوار است و چندین اثر و خانه تاریخی و قدیمی در آن قرار گرفته و با توجه به اینکه مبلمان شهری از فرهنگ و پیشینه هر شهر و منطقه تاثیر می پذیرد در این طرح باید این آثار به عنوان المانهای شهری مورد استفاده قرار می گرفت.
 
 
* محدودیتهای گریزناپذیر یک طرح ارزشمند و زیبا
معاون فنی و عمرانی فرمانداری سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 
در اجرای طرح مبلمان شهری خیابان شریعتمداری ایجاد محدودیت برای ساکنان و برخی بازاریان گزیرناپذیر بود.
 
حسین شاد افزود: اما اجرای این طرح امری ارزشمند و زیبا است که با وجود برخی محدودیتها اکثر بازاریان از رونق اقتصادی حاصله راضی هستند.
 
وی همچنین گفت: طرح مبلمان شهری یک طرح کشوری است و به منظور دسترسی آسان مردم به مراکز تجاری می باشد.
 
معاون فرماندار سبزوار افزود: این طرح نیز همگام با اجرا شدن در شهرهای بزرگ در سبزوار انجام شد و این شهر جزو شهرهای پیشرو در این زمینه است.
 
وی اظهار کرد: اجرای این طرح مشکلاتی برای تردد مغازه داران و ساکنان ایجاد می کند که قبل از اجرای طرح این امر پیش بینی شده است.
 
شاد گفت: بر اساس طرح اولیه باید در تقاطعهای ابتدا و انتهای این خیابان راه بند هوشمند نصب شود و فقط ساکنان حق عبور از این خیابان را داشته باشند که در حال حاضر این امر میسر نیست.
 
وی افزود: همچنین برای انجام امور حمل و نقل اجناس کاسبان باید از ساعت 22 تا 7 صبح عبور آزاد باشد که این امر نیز تاکنون امکانپذیر نشده است.
 
او ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای این طرح به اتمام نرسیده و اتصال ابتدا و انتهای خیابان به تقاطعها باقی مانده است، این مشکلات در نظر گرفته و رفع می شود.
 
معاون فرماندار سبزوار افزود: درخصوص گلایه والدین دانش آموزان مدرسه ابتدایی دخترانه شاهد هم پیگیری شد که مدرسه به دلیل فرسودگی، سال آینده به محلی دیگر انتقال پیدا کند.
 
 
* شهرداری موظف به حل مشکل ساکنان است
مشاور عالی شهردار سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در ایجاد 'فضای شهری' که تعاملات اجتماعی مردم در آن شکل می گیرد باید توجه ویژه داشت.
 
حسین دولت آبادی افزود: هم اینک در کشور ما فقط به استانداردهای شهرسازی توجه می شود در صورتی که باید به روح و روان انسان نیز که در اثر تعاملات اجتماعی تقویت می شود توجه ویژه شود.
 
وی درخصوص مشکلات ساکنان و آپارتمان نشینان خیابان شریعتمداری سبزوار گفت: با تملک خرابه ای که روبروی حسینیه قالیبافها واقع است امکان رفت و آمد برای ساکنان کوچه مجاور فراهم می شود.
 
مشاور عالی شهردار سبزوار افزود: همچنین شهرداری موظف است مشکل رفت و آمد ساکنان این محله را رفع کند. به این منظور می توان یک راهبند هوشمند در انتهای خیابان نصب کرد که پیگیری این امر با مسئولان مربوطه است.
 
وی ادامه داد: برای مقابله با آتش سوزیهای احتمالی نیز در این خیابان شیر هیدرانت نصب شد که در مواقع بروز حادثه از آنها استفاده شود.
 
دولت آبادی گفت: همچنین می توان با نصب راهبند مجهز به چشم الکترونیک در ورودی و خروجی خیابان امکان حرکت خودروهای امدادی و آتش نشانی را فراهم کرد.
 
وی افزود: علت وقفه چند ماهه در اجرای این پروژه فراهم نبودن زیرساختها زیرا شبکه فاضلاب فرسوده این خیابان باید تعویض می شد.
 
 
* نصب راهبند رفت و آمد خودرو پس از اتمام کار
معاون ترافیک و شهرسازی شهرداری سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات طرح مبلمان شهری در خیابان شریعتمداری هنوز بطور کامل به اتمام نرسیده است. کف سازی محدوده در مراحل پایانی قرار دارد لذا تا اتمام کار خیابان مسدود است.
 
مرتضی احمدی افزود: پس از اتمام کار یک راهبند دستی در دو طرف خیابان نصب می شود و یک نیرو با هزینه اهالی خیابان از ساعت 7 تا 22 در آنجا حضور دارد.
 
وی اظهار کرد: این طرح تا دو هفته آینده به اتمام می رسد.
 
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در فاصله 237 کیلومتری غرب مشهد واقع است. 
 
گزارش از: محمد مهرنیا
نظرت را بنویس
comments

شهروند سبزواری

با سلام و عرض خسته نباشی خدمت شهردار متخصص سبزوار قربونت برم نوکرتم این ورودی خروجی شهر سبزوارو درست کنید بخدا آبرومون رفت

عاشق دیار سربداران

شهردار محترم جناب اقای مهندس کوشکی عزیزحالا که به شکر خدا طرح پیاده محور کردن خیابان شریعتمداری پایان یافته است لطفا تنها کوچه قابل تردد به این خیابان که همان کوچه اسرار 5 یا به عبارتی کوچه بانک دی می باشد را تا انتهای مسیر جدول گذاری و آسفالت نمایید زیرا در زمان وقوع بارندگی ها در انتهای این کوچه به باتلاقی تبدیل می شود که عبور زنان و کودکان از این مسیر و به منظور رسیدن به خیابان شریعتمداری امکان پذیرنیست. به خصوص که پل ارتباطی بین خیابان اسرار شمالی و شریعتمدار همین کوچه می باشد.

یک شهروند

" تبديل خيابان شريعتمداری سبزوار به يك فضای شهری پياده محور" این عنوان در سایت شهرداری سبزوار آمده ولی بدون پیاده محور کردن کوچه اسرار 5 یا همان کوچه بانک دی در اسرار شمالی این طرح ناقص خواهد بود چرا که 40 درصد تردد پیاده ها از این کوچه صورت می گیرد و باید شهرداری در مرحله بعد این کوچه را هم در این طرح وارد کند. چرا که توجه به ايجاد و توسعه پياده راه ها و فضای شهری مختص عابران پياده نشانه و انعكاسي از ژرف نگری مسئولین يك شهر در ارتباط با مسائل اجتماعی ، فرهنگی، و اقتصادی است.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما