مهدی مقصودی:

مخالف برگزاری بزرگداشت بیهقی در روزی جز اول آبان بودم / برای ثبت روز ملی بیهقی باید فرماندار و دو نماینده هم بیایند پای کار

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار گفت: از وقتی پیشنهاد برگزاری بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در روز سوم آبان مطرح شد، بنده مخالف برگزاری این مراسم در روزی جز اول آبان بودم، اما در جلسه ای که با دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری داشتیم نظر جمع در نهایت بر این شد که به دلیل حضور بیشتر دانشجویان در اواسط هفته، مراسم در روز دوشنبه 3 آبان برگزار شود.
 
مهدی مقصودی در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه افزود: جای خوشحالی است که امسال عملا پنجمين سال متوالی است که مراسم بزرگداشت بیهقی در زادگاهش برگزار می شود  و اميدواريم که بتوانيم این رویداد فرهنگی ارزشمند را در سبزوار نهادینه کنیم و این شمع را که چند سال است، شورا، شهرداری و دانشگاه حکیم روشن کرده ایم، روشن نگاه داریم.
 
وی ادامه داد: اگرچه امسال برگزاری مراسم به روز سوم آبان موکول شد اما امیدوارم سال های آینده دوباره زمان اجرای مراسم به اول آبان برگردد.
 
مقصودی سپس گفت: از همان سال اول برگزاری مراسم، کار بر این منوال بوده که میهمانان و سخنرانان را معمولا با همفکري دانشگاه حکيم سبزواری و علي الخصوص دکتر مهيار علوي مقدم رئیس دانشکده ادبیات دعوت مي کرده ایم و امسال هم مانند سال های گذشته آقاي سيدي ومحفل بيهقي خواني که درمشهد فعال است، در روز بزرگداشت بیهقی، کما في السابق ميهمان ماهستند.
 
وی در پاسخ به این انتقاد که چرا بزرگداشت بیهقی در سبزوار فقط به اول آبان محدود شده و در دیگر ایام سال برنامه های فرهنگی و ادبی مناسبی با جایگاه او برگزار نمی گردد، گفت: همین که گرامی داشت اول آبان در چند سال اخیر در سبزوار باب شده، حرکتی مهم و ارزشمند است اما اینکه بخواهیم در طول سال هم روی بیهقی کار شود، مطالبه به حقی است و جايگاه بيهقي راهمه ما می دانیم و مطمئناً در بين بزرگان سبزوار بيهقي جايگاه ويژه ای دارد و بايد به همان صورت ويژه نیز به آن نگاه کرد.
 
عضو شورای چهارم سبزوار سپس اظهار داشت: البته ما برای تداوم یاد و نام بیهقی در در همه ایام  سال، پارسال اعلام کردیم که حاضریم مکان مناسبی را برای جلسات بیهقی خوانی تدارک ببینیم که مکان پیشنهادیمان هم موزه شهر بود که محیط بسیار مناسبی برای چنین محافلی دارد.
 
وی افزود من همین الان هم اعلام می کنم که چنانچه علاقه مندان بخواهند چنین جلساتی را راه اندازی کنند، تأمین مکانش با ماست ولي مسلماً اهل فن هم بايد پای کار بيايند، زیرا ما در شورا و شهرداری نمي توانيم همه چيز را برعهده بگيريم ولي به نوبه خود اعلام آمادگي را براي ميزباني مي کنيم.
 
مقصودی همچنین گفت: یکی از پروژه های دیگری هم که برای طول سال در ارتباط با بیهقی مد نظر داریم، برگزاری نشست بیهقی پژوهان ایران در تهران است. که وقتی این موضوع را در شورای شهر مطرح کردیم، اعضای شورا به صورت شفاهی با آن موافقت کردند اما هنوز به مصوبه رسمی تبدیل نشده است.
 
وی درباره اینکه چرا تهران به جای سبزوار برای برگزاری نشست بیهقی پژوهان ایران پیشنهاد شده، گفت:  برای اینکه برای همه اساتیدی که قرار است از سرتاسر ایران در این برنامه شرکت کنند و ممکن است بعضاً سن و سال بالایی داشته باشند، آمدن و حضورشان راحت تر باشد، تهران را پیشنهاد داده ایم.
 
مقصودی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: برای ثبت اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی هم با آقای حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس صحبت کرده ایم و همچنین با آقای سیدنورالله رضوی که قبلا در یک دوره ای پیگیر این بحث بوده اند، گفتگو داشته ایم و اینک بدون اینکه نیاز به مصوبه ای در شورای فرهنگ عمومی شهرستان یا استان باشد، می توانیم بحث را دوباره در تهران به جریان بیاندازیم.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار سپس در پاسخ به این سئوال که آیا به تفاوتی که میان ثبت در متن با ثبت در ضمیمه تقویم وجود دارد، توجه دارید، گفت: ما هدفمان ثبت اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی در متن تقويم است.
 
وی ادامه داد: داشتن حداقل يک روز ملی در متن تقویم حق کهن شهر فرهنگی سبزوار است و حتی سبزوار شایستگی داشتن بیشتر از یک روز را داردو من هرکجا تريبون داشته باشم این را خواهم گفت. زیرا ما با داشتن بزرگان متعددی نظیر ابوالفضل بیهقی، حکیم حاج ملاهادی سبزواری، دکتر شریعتی، محمود دولت آبادی، سید عبدالاعلی سبزواری و ... اینکه در حال حاضر حتی یک روز در متن تقویم ملی نداریم، یک ایراد بزرگ است.
 
مدیرمسئول نشریه ستاره شرق و عضو شورای شهر سبزوار سپس افزود: در راستای معرفی ظرفیت های فرهنگی سبزوار تصمیم داریم شماره پنجاهم نشریه ستاره شرق را به معرفی مشاهیر این شهر و آثار مهم آنان اختصاص دهیم. مشابه همین کار را هم در یکی از سال های گذشته همزمان با عید نوروز در سطح شهر انجام دادیم که المانی از کتاب های مهم مشاهیر سبزوار را در میدان ها نصب کردیم که البته متاسفانه کتاب های مربوط به محمود دولت آبادی مورد حمله قرار گرفت، اما به هرحال ما هدفمان این بود که ظرفیت های فرهنگی سبزوار را به همگان نشان دهیم.
 
وی در ادامه گفت: همين آیت الله سيدعبدالاعلي سبزواري ما در عراق جايگاه خيلي بالايي دارد. دوستاني که به سفر کربلا رفته اند می دانند که وقتي بدانند سبزواري هستيد به خاطر آن مرحوم بسیار مورد احترام قرار می گیرید. يا خواجه نظام الملک که که خانواده اش اصالتاً سبزواری هستند و قابل انکار نیست که سبزوار بزرگان و مشاهیر بی شماری دارد.
 
وی سپس تصریح کرد: البته همه اين کم کاري هايي که در ثبت حداقل یک روز در تقویم ملی به نام سبزوار شده به خود بنده هم در این جایگاهی که هستم برگردد، ولي می توانم بگویم ما حداقل همين مراسم سالانه را هم که برگزار مي کنيم بسيار به سختي است و کاش سال های قبل پیگیر بودید و می دیدید که وقتی بزرگداشت بیهقی در اول آبان برگزار میشد،  سندهاي آن چه زمانی بررسی و تسويه مي شود؟
 
مقصودی سپس گفت: بنابراین در بحث ثبت ملی روز بيهقي، هم اگر قرار است اتفاقي بيافتد با يک نفر کار درست نمي شود و بايد دو نماينده، فرماندار و ديگران هم بيايند پاي کار باشند.
 
این فعال فرهنگی و رسانه ای سبزوار ادامه داد: ما در حد توانمان مد نظر داريم که برنامه ابوالفضل بيهقي راهر سال حفظ مي کنيم.اين کاري بوده که از دست شورا وشهرداري و داشنگاه حکیم سبزواری ساخته بوده. ولي اگر انتظار بيشتر از اين و برگزاری مراسمی در سطح ملي را داریم بايد مديران ما که در سطح ملي تعامل دارند مانند فرمادار و دو نماينده نیز تلاش و پیگیری کنند و ما هم درکنار آن ها در شهرستان کار خواهيم کرد.
 

 

نظرت را بنویس
comments

سلام حسين مهدي مقصودي هنوز فکر مي کند در ماه هاي اول شوراي شهر است و او هم اولين بار مصاحبه مي کند. مهدي مقصودي هنوز فکر مي کند هنوز تازه به شوراي شهر رفته است که باز هم وعده هاي سر خرمن مي دهد. مهدي مقصودي انگار حواسش نيست که چهار سال گذشته است و حالا رسيديم به سر خرمن. مهدي مقصودي و ديگر اعضاي شوراي شهر بعد از حدود 4 سال حالا به سر خرمن رسيدند و بايد پاسخگوي قول ها و وعده هاي شان باشند نه اين که وعده هاي تازه بدهند. مي شود، مي توانيم اين کار بار بکنيم، بايد اين کار را بکنيم و ... اين ها ادبيات و اصطلاحات کسي است که تازه به جايي رسيده و مسئوليتي را گرفته نه کسي که چهار سال آن مسئوليت را داشته است. اگر مي شود و بايد فلان و بهمان کار را بکنيم پس چرا نمي کنيم؟ چرا در اين چهار سال اين کارها را نکرديم و مسئولان نکردند؟ اصلا کي بايد اين کارها را بکند؟ آقاي مقصودي چهار سال در شوراست و چهار سال رئيس کميسيون فرهنگي شوراست، چرا اين کارها را نکرده است؟ گزارشي بدهد که در اين چهار سال براي همين "مي شود" و " بايدها" چه کرده است؟ اين که هر سال جلسه اي بگيريم و دوباره برويم تا سال بعد به جايي نمي رسيم. مقصودي و ديگر اعضاي شورا واقعا خودشان را به .......... مي زنند و يا مردم را چيز فرض کردند. مهدي مقصودي بعنوان رئيس کميسيون فرهنگي شوراي شهر حالا بايد پاسخ بدهد که براي ثبت روزهاي ملي بيهقي و سربداران، ساخت پرديس جامع فرهنگي بيهقي، ساخت کتابخانه مرکزي سبزوار، پايتخت کتاب ايران، نمايشگاه استاني کتاب و ديگر وعده ها و کمبودهاي فرهنگي شهرستان چه کردند؟ مهدي مقصودي بايد حالا پاسخ بدهد که براي ارتقاي سطح سبزوار از رتبه يازدهم استان به سطح بالاتر در حوزه کتاب و کتابخواني چه کردند؟ مهدي مقصودي و ديگر اعضاي شورا بايد بدانند که حالا بعد از چهار سال، زمان گزارش دادن به مردم است نه قول دادن و باز هم منبر رفتن و مصاحبه کردن. اعضاي شوراي خيال نکنند که بعد از چهار سال، مردم را مچل کردند. بعد از چهار سال، کميسيون گردشگري شوراي شهر حالا بايد پاسخگو باشد که براي رونق گردشگري شهرستان چه کردند؟ آقايان، حسيني زاده، پسنديده،‌زارعي، فوجي، قلعه نوي، نعمت شاهي، بروغني و بقيه اعضاي شورا حالا بايد پاسخگو باشند که در اين چهار سال چه کردند؟

چقدر مته رو خشخاش مي گذاريد، حالا اول يا سوم آبان زياد فرقي نمي کند. خيلي از مراسم ها هست که به خاطر مسائل مختلفي يکي دو روز اين و آن ور برگزار مي شود.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما