اگر زباله ها جمع آوری نگردد؟!!

سعید نورآبادی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
امروزه فرایند زباله اعم از جمع آوری، تفکیک و دفن آن به یکی از دغدغه های مهم کشورها تبدیل شده است. معمولا در کشورهای پیشرفته راه های جمع آوری زباله به شکل دیگری است.مثلا در کشور دانمارک ایستگاه های زباله محلات تعبیه شده است که ساکنان محل باید شبانه با پیمودن یک مسافتی زباله های خود را در باکس های مخصوص به صورت تفکیک شده قرار دهند و هیچ نیرویی برای جمع آوری زباله به درب منازل و کوچه ها نمی رود بلکه افراد خود موظف به آوردن زباله خود هستند و از طرفی اگر زباله ی آنها تفکیک نشده باشد از سوی نیروهای ویژه جریمه قانونی می گردند.
 
اما ما اگر به خانه برگردیم و کودکی در منزل داشته باشیم گفت و شنودهایی این گونه شنیده می شود:
 
* مرتبه اول(والدین به کودک):زباله نریز عزیزم ،تازه خونه رو تمیز کردم.
* مرتبه دوم(والدین به کودک): مگه نگفتم زباله نریز عزیزم تازه...
* مرتبه سوم(والدین به کودک):متوجه نیستی چی گفتم،خسته شدم از بس ریختی و جمع کردم و..شاید پرخاشگری
 
در گفت و شنودها حرفی از ریختن زباله در سطل زباله نیست. اگر به بچه با ریختن زباله به داخل سطل زباله آموزش بدهیم به مرور رفتار کودک اصلاح می شود و در حقیقت فرهنگ سازی از خانه به شهر و جامعه سرایت می کند.
 
1-بعد از ظهر:
اکثر خانواده های معمولی ایرانی یک یا چند روز در طول هفته، بعد ظهرها به پارک و خیابان می روند و یا به گردش با ماشین در سطح شهر می پردازند و خوراکی یا بستنی و نوشیدنی میل می کنند. بعد از خوردن خوراکی نوبت به زباله می رسد و در پارک،خیابان و اماکن عمومی معمولا سطل زباله نصب شده است .اما کسی به سطل زباله فکر نمی کند.چرا ؟معلوم نیست !
 
-درپارک: کودک از والدین می پرسد که زباله رو چی کار کنم؟
والدین:یه جایی بذار و یا بده به من و ما کنار درخت و یا زیر بوته ها می گذاریم.
 
- در خیابان:کودک از والدین می پرسد : زباله را چه کار کنم؟والدین می گویند توی کانال آب بنداز ،بنداز، بده به من و ما هم می اندازیم هر کجا!
 
- در داخل خودرو: کودک از والدین می پرسد زباله را چی کار کنم؟ می گویندد بنداز بیرون خوب،بنداز توی ماشین بابا تمیز میکند.
 
"از سطل زباله خبری نیست"
 
2-نیمه شعبان:
یکی از اعیاد مهم مسلمانان نیمه شعبان است که بسیار مهم و باارزش است.در این گونه اعیاد که نزد مسلمانان مهمم است معمولا شیرینی، شکلات ،شربت با لیوان یک بار مصرف پلاستیکی به ابراز احساسات می پردازیم و اعیاد را گرامی میداریم. اما عده ای از افراد با نوشیدن و خوردن همه خوردنی ها لیوان ها و پوست شکلات را در خیابان می ریزند و گویی از این کار لذت هم می برند. اگر کسی برعکس دیگران عمل کند غیر معمول و خارج از عرف است.اگر کسی بخواهد زباله ها را جمع کند متفاوت است چون به ضرب المثل معروف مستند می شود که :خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش" اما آن شب نیروهای زحمت کش پسماند شهرداری باید تا تمام زباله هارا جمع و شهر را صبح تمیز و مرتب تحویل شهروندان بدهند اما ما هیچ سهمی در تمیز کردن نه در تمیز نگه داشتن محیط های عمومی نمی کنیم.شادی هایمان را با به هم ریختن قرین کرده ایم.
 
3-دهه اول محرم:
همه ما مسلمانان نسبت به ائمه اطهار(ع)بویژه امام حسین ارادت خاصی داریم. به حدی که در محاورات روزانه و یا در معاملات خود برای اثبات درستی سخنانمان به حسین(ع) یا سایر ائمه قسم یاد می کنیم. همچنین در تاریخ های شهادتشان ما به نشانه عزاداری و احترام به آنها شهر را سیاهپوش می کنیم. اما گاهی روش های نادرستی مورد استفاده قرار می گیرد، مثلا گاهی اوقات مشاهده شده پارچه نوشته ها با میخ به تنه های درختان نصب می شود و یا خرما و غذا در ظرف یک بار مصرف پخش می گردد به راحتی هسته خرما و ظرف یک بار مصرف در خیابان های شهر ریخته می شود. اگر درخت زبان داشت و شکایت می کرد، حتما از ما می پرسید به کدام جرم و اتهام میخ را در تنه اش فرو برده ایم؟ وآن وقت در مراجع قضایی چه جوابی و چه دفاعی داشتیم؟
 
اگر درختان سر سبزی که در داخل محوطه اداره ای مانند اداره دارایی سبزوار به یک باره می خشکند، زبان داشتند و علت خشک شدن را می گفتند، مسببین این امر چه پاسخی داشتند؟
 
3- شهروندان شهر:
اگر به فراست نظر کنیم شهرداری به عنوان تنها نهادی است که مجری امر نظافت شهر می باشد و تمام تلاش خود را برای نظافت و زیبا سازی محیط شهری بکار می بندد. اما مسلماً اگر همکاری همه شهروندان نباشد، راه به جایی نخواهد برد. لذا ما هم به عنوان شهروندان شهری که زیبایی و پاکیزگی آن را حق خود می دانیم، می بایست امور زیر را به انجام برسانیم:
 
1-راس ساعت 9شب زباله های خود را جلو درب منزل قرار دهیم.
2-زباله ها را از طبقات بالایی به پائین نیندازیم!
3-اگر زباله را راس ساعت مقرر نیاورده ایم باید زحمت حمل زباله را تا باکس ها ویژه ی زباله که در محلات نصب شده بکشیم.
5-از بیرون گذاشتن زباله در روزهای تعطبل  خودداری کنیم.
6-نخاله های ساختمانی را در باکس ویژه طراحی و ساخته شده قرار دهیم.
7-در داخل خودروی شخصی از نایلون وویژه زباله استفاده کنیم.
 
 
برای مطالعه مطالب بیشتر به قلم سعید نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما