دکتر حسین جلیلوند:

سونامی دانشجویان خارجی در دانشگاه های سبزوار/ جذب اساتید چینی در دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار

رئیس دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار خبر داد:
سونامی دانشجویان خارجی در سبزوار/ استادان چینی وارد می شوند
 
سبزوار ـ رئیس دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار گفت: پیگیر هستیم تا در مهرماه سال آینده از ظرفیت پژوهشی اساتید چین در این مرکز علمی بهره‌مند شویم.
 
حسین جلیلوند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هم اکنون سونامی پذیرش و جذب دانشجویان خارجی از کشورهای افغانستان و تاجیکستان در دانشگاه‌های سبزوار در حال صورت گرفتن است و دانشگاه فناوری فراتر از این موضوع پیش می‌رود.
 
وی با بیان اینکه برای تقویت بنیه علمی قبل از جذب دانشجوی خارجی ابتدا از ظرفیت اساتید خارجی، قراردادهای پژوهشی و رفت و آمدهای علمی بهره‌مند می‌شویم و بعد از آن اقدام به جذب دانشجوی خارجی می‌کنیم، افزود: سومین سال از راه‌اندازی دانشگاه‌های نسل سوم در شهرستان می‌گذرد و در این مدت اعضای هیئت علمی از دو نفر به هفت نفر رسیده است، همچنین پرونده هفت نفر دیگر در کمیته جذب در حال بررسی است و از گذر صلاحیت‌های علمی خارج شده است که امیدواریم مجالی در مباحث علمی برای دانشگاه فراهم شود تا در مهرماه، سال تحصیلی را با ۱۴ نفر هیئت علمی شروع کنیم.
 
رئیس دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار عنوان کرد: در این راستا پیگیر هستیم تا در مهرماه سال آینده از ظرفیت پژوهشی اساتید کشور چین در این مرکز علمی بهره‌مند شویم.
 
وی در بحث تحصیلات تکمیلی دانشگاه فناوری تصریح کرد: یکی از اهداف این مرکز ایجاد رشد باآرامش است و ما به افزایش آمار فارغ التحصیلان تمایل نداریم، باید با کار کارشناسی شده ابتدا بنیه علمی را قوی سازیم سپس با ورود محققان پژوهش‌ها را تقویت کنیم تا هدف موضوع اشتغال و کارآفرینی است نهایی شود.
 
وی با بیان اینکه فلسفه دانشگاه‌های نسل سوم دادن یک ماموریت جدید به وزارت علوم است تا این مراکز الگو و فرآیندی در بحث اشتغال و کار آفرینی در سطح جامعه ایجاد کنند، گفت: دانشگاه‌های نسل یک مبتنی بر آموزش ـ محوری هستند  و به نوعی با گرفتن دانشجو و تربیت آن‌ها، جامعه نیازهای خود را از بین آن‌ها جستجو می‌کرد که با مرور زمان با نیاز سنجی که صورت گرفت جامعه به این نتیجه رسید که نمی‌شود تنها برای آموزش، نیرو جذب کرد به همین دلیل بحث تحقیقات مطرح شد.
 
جلیلوند ادامه داد: وزارت علوم پاسخگوی نیازهای شغلی جامعه نیست بلکه درصدد است از توانمندی فارغ التحصیلان برای ایجاد شغل بهره مند شود، بنابراین دانشگاه‌های نسل سوم کارآفرین هستند و آسیب شناسی بر بخش‌های مختلف جامعه بر عهده این مراکز است.
 
دانشگاه‌های نسل سوم باید سمت و سوی آینده جامعه را پیش‌بینی کنند
 
وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های نسل سوم باید سمت و سوی آینده جامعه را پیش‌بینی کنند، تاکید کرد: بحث توسعه کمی برای ما معنا ندارد و اگر بتوانیم ۵۰۰ دانشجوی کارآفرین را تربیت کنیم که بعد از فارغ التحصیلی برای دهها نفر شغل ایجاد نمایند بهتر از آن است که سه برابر دانشجو را فقط برای دریافت مدرک آموزش دهیم.
 
رئیس دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار ادامه داد: برای سایت اصلی دانشگاه نیز پیگیر اخذ یک ردیف ملی هستیم و همچنین اگر بحث تملک مکان فعلی دانشگاه که از ساختمان‌های شرکت نفت است صورت گیرد، چند پروژه عمرانی در همین مکان انجام می‌شود.
 
وی تصریح کرد: برای دو مورد از طرح‌های ۵۰ درصدی دانشگاه از جمله طرح توسعه چارت آموزشی و سالن چند منظوره که با کمک خیرین در همین مکان در حال شکل‌گیری است، اعتبارات خوبی پیش‌بینی شده که بعد از تملک این مرکز به دانشگاه تخصیص داده می‌شود.
 
جلیلوند در مورد ارتباط دانشگاه با صنعت نیز گفت:  تعداد ۱۲ شرکت توسط اعضای دانش‌بنیان دانشگاه فناوری نوین شناسایی شده که در این اتباطات شش قرارداد در حوزه پژوهش و فناوری با ادارات و سازمان‌های شهرستان سبزوار منعقد و در حال پیگیری است.
 
وی اضافه کرد: همچنین رایزنی‌هایی با آستان قدس رضوی انجام شده و سه پروژه پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم طی دو هفته آینده ملاقاتی را با مسئولان آستان داشته باشیم تا آن پروژه‌ها در طرح‌های دانشگاه قرار گیرد.
 
رئیس دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار درخصوص سهم دانشگاه فناوری نوین در زمینه کارآفرینی عنوان کرد: به لحاظ نوپا بودن این مرکز هنوز زود است که رقم اعتبارات مورد نیاز  را  اعلام کنیم اما در سند توسعه دانشگاه‌ها رتبه اول یا دوم برای این دانشگاه در بین دانشگاه‌های نسل سوم متصور شده، لذا در افق ۱۴۰۴ بایستی به این رشد کیفی برسیم تا به استانداردهای لازم وزارت علوم دست پیدا کنیم.  
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما