انتخابات شوراهای دانش آموزی با طعم آموزش خرید آراء !!

مهران صولتی جامعه شناس و تحلیل گر مسائل اجتماعی و سیاسی در جدیدترین یادداشت تلگرامی خود به انتقاد از نحوه برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزی امسال پرداخته و مدعی شده است که فرآیند آموزش بر فرآیند پرورش در نظام آموزشی ایران به شدت چیرگی دارد و دانش آموزان در عمل مفاهیمی غیر از آنچه را نظام حاکم بر کشور می خواهد، می آموزند.
 
اسرارنامه در ادامه با تأکید بر این نکته که انتشار مطلب پیش رو به معنای موافقت یا مخالفت اسرارنامه با محتوای آن نیست، متن کامل یادداشت مهران صولتی را منتشر می کند:
 
انتخابات شوراهای دانش آموزی با طعم آموزش خرید آراء !!
 
دوشنبه سوم آبان ماه ، مانند سال های پیش انتخابات شوراهای دانش آموزی در کلیه مدارس کشور برگزار شد . انتخاباتی که قرار بوده است تمرین مشارکت سیاسی ، فراگیری احساس مسئولیت در قبال مدرسه و جلوه ای از تربیت سیاسی دردانش آموزان باشد .معمولا نظام های سیاسی می کوشند تا از فرصت جامعه پذیری کودکان در سنین پایین بهره گرفته و آرمان های خود را در نسل های آتی نهادینه سازند . از همین رو جامعه شناس فرانسوی ،لویی آلتوسر؛ مدرسه را یکی از سازوبرگ های ایدئولوژیک دولت می داند که می تواند مناسبات نظام سرمایه داری را تقویت و بازتولید کند.
 
اما انتخابات امروز (دوشنبه 3 آبان 95) را می توان به نوعی تیرخلاص به تلاش های آموزش و پرورش کشور در زمینه نهادینه کردن آموزه های اخلاقی در نسل آتی تلقی کرد . امری که نشان می دهد این بنگاه ورشکسته تا چه اندازه می تواند در خدمت فرآیند کالایی شدن ، و سست کننده بنیان های اخلاقی جامعه باشد. در فرآیند برگزاری این انتخابات ، چیرگی آموزش ، بر پرورش کاملا مشهود بود .
 
مدیران مدارس کوشیدند تا برای لطمه ندیدن آموزش ، مهمترین تمرین مشارکت سیاسی دانش آموزان را در کوتاه ترین زمان ممکن و صرفا جهت رفع تکلیف برگزار نمایند . کمبود زمان ، دیر رسیدن لیست نامزدها ، رای دادن های فله ای ، رونویسی از روی یکدیگر و ... نوعی کشتن شوق مشارکت و تاییدی براین نکته بود که در نهاد آموزش و پرورش به خوبی می توان فرصت سوزی کرد و بر حجم بی هنجاری موجود افزود.
 
همچنین دانش آموزان آموختند که می توانند با توزیع شیرینی و شکلات از خرید آراء همکلاسی های خود اطمینان یابند . وجود بنرهای رنگارنگ در سالن های  مدارس هم بر سهم پررنگ برخی والدین در کسب آراء فرزندانشان تایید می نهاد.
 
نمایشی از غلبه فرمالیسم بر عرصه آموزش و پرورش ! تهی کردن نظام آموزش رسمی کشور از ارزش های اخلاقی ، و اینکه به سادگی می توان اهمیت پول و تبلیغات را در نسل های آینده نهادینه ساخت . در کشوری که مسئولان بر مبارزه تمام عیار با سرمایه داری جهانی تاکید می ورزند ، نظام آموزش و پرورش همچنان به بازتولید منطق و مناسبات حاکم بر آن اهتمام می ورزد !
 
برای مطالعه نوشته های بیشتر به قلم مهران صولتی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما