عضو هیات مدیره فرهنگسرای فردوسی:

ابوالفضل بیهقی معمار کاخ نثر پارسی است / بیشترین واژگان کهن زبان فارسی را مرهون بیهقی هستیم

عضو هیات مدیره فرهنگسرای فردوسی گفت: بیشترین واژگان کهن زبان فارسی مرهون ابوالفضل بیهقی و شاهنامه فرودسی است
 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مهدی سیدی، شب گذشته، در مراسم پایانی همایش ملی ابوالفضل بیهقی در تالار کاشفی سبزوار برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: ابوالفضل بیهقی معمار کاخ نثر پارسی دری است و وی خدمت ارزشمندی در حفظ و احیای زبان فارسی نمود.
 
وی ادامه داد: در دوران نخستین قرون اسلامی که ایران در قلمرو جهان اسلام بود و زبا ن فارسی دستخوش تغییر بود بیهقی بن‌مایه ادبیات فارسی و زبان مادری و فارسی دری را زنده کرد.
 
سیدی گفت: بیهقی علاوه بر علاقه به زبان فارسی در پی بازنویسی و احیای تاریخ مظلوم هم وطنان و مملکت خود نیز بوده تا حقیقت تاریخ را آشکار سازد.
 
این شارح و مصحح تاریخ بیهقی عنوان کرد: تواریخ عمومی آن دوران از زبان فاتحان عرب و اسلام  و عمدتا به زبان عربی نوشته شده بود و بیهقی با واقعیت گویی وصداقت شیون نوی از تاریخ نگاری را معرفی کرد.
 
وی افزود: گرچه تاریخ بیهقی بیان وقایع سلطنت 10 ساله مسعود غزنوی از 421 تا 431 هجری قمری است، اما مروری به همه وقایع و رویدادهای مهم ایران و خراسان در چهار قرن اول دوره اسلامی می نماید.
 
عضو هیات مدیره فرهنگسرای فردوسی اظهار کرد: مطالبی مربوط به امام حسین(ع)، قیام  زید و یحیی، ذکر خاندان ایرانی در دربار خلفای عباسی همچون برمکیان  و شرح  دلاوران ایرانی مانند ابومسلم در کتابش آمده است.
 
سیدی با بیان اینکه در کتاب تاریخ بیهقی به بنیانگذاران تاریخ نوین ایران در دوره اسلامی که علم استقلال برابر خلفای عباسی برداشتند، که به حکومت‌های طاهریان، صفاریان، سامانیان و آل‌‌بویه پرداخته شده و اطلاعات بیهقی منبع گرانقدری برای شناخت این حکومت‌ها است.
 
این پژوهشگر افزود: نکته مهم درباره تاریخ بیهقی، مغفول ماندن عموم مردم ایران از این کتاب بود چنانکه قدیمی ترین نسخه های خطی بیهقی مربوط به سده‌های نهم و دهم هجری قمری به بعد است.
 
وی گفت: آثار فراوانی در نظم و نثر فارسی از بیهقی تاثیر پذیرفتند از جمله آنها  ترجمه کلیله دمنه نصرالله منشی  است که حدود صد سال بعد بیهقی نگاشت شد.
 
سیدی با تحسین از برگزاری همایش بیهقی طی شش سال اخیر در زادگاهش سبزوار تصریح کرد: برای درک بهتر تاریخ بیهقی ایجاد کرسی های بیهقی خوانی در سبزوار یک ضرورت است و همچنین از مسئولان شهرستان سبزوار خواست  جهت  ثبت روزی به نام بیهقی در تقویم ملی کشور تلاش کنند.  
 
اختصاص سه مکان برای بیهقی‌خوانی در سبزوار
 
در ادامه، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار، مهدی مقصودی با اشاره به اینکه بیهقی خوانی نقش مهمی در روانخوانی و درک کتاب تاریخ بیهق دارد، عنوان کرد: با هماهنگی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی، اداره میراث فرهنگی و شورای اسلامی شهر سبزوار، سه مکان برای بیهقی خوانی در سبزوار تعیین شده‌است.
 
وی همچنین درباره ایجاد المان بیهقی در زادگاهش، روستای حارث آباد سبزوار اظهار کرد: پیگیری زیادی در این باره صورت گرفته و با انتخاب مکان، ساخت این المان نیازمند اعتبارات دولتی و ملی است.
 
مقصودی همچنین درباره پبگیری ثبت اول آبان‌ماه به نام بیهقی در تقویم رسمی کشور افزود: این موضوع در شورای فرهنگ عمومی تایید شده و در انتظار رای شورای انقلاب فرهنگی است.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار با اشاره به برگزاری شش ساله همایش ابوالفضل بیهقی از سوی دانشگاه حکیم سبزواری، شهرداری و شورای  اسلامی شهر سبزوار اظهار کرد: این همایش ها تاثیر بزرگی در شناخت اندیشه، فکر و شخصیت بیهقی و نیز معرفی کتاب تاریخ بیهقی نزد پژوهشگران و محققان علاقمند زبان و ادب فارسی داشته است.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما