دکتر محمود فیروزی مقدم:

تاریخ بیهقی قابلیت بازنویسی 25 داستان تاریخی برای کودکان و نوجوانان را دارد / جای خالی روز نثر فارسی در تقویم ملی ایران حس می شود

گزارش از مجله اینترنتی اسرارنامه: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه گفت: روایت های تاریخ بیهقی قابلیت بانویسی 25 داستان تاریخی ویژه کودکان و نوجوانان را دارد.
 
 دکتر محمود فیروزی مقدم که روز دوشنبه 3 آبان برای شرکت و سخنرانی در ششمین بزرگداشت ملی خواجه ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی به سبزوار سفر کرده بود افزود: البته داستان هایی که می توان از متن تاریخ بیهقی برای کودکان و نوجوانان استخراج کرد، به این شکل نیستند که الان بتوانیم دقیقا و به تفکیک از این 25 حکایت نام ببریم، اما مثلا اگر به همین ماجرای حسنک وزیر نگاه کنیم می بینیم صاحب دختری است به نام مستوره و این دختر چشم انتظار پدر است و زمانی که حسنک در زندان به سر می برد، گفتگوهایی بین علی رایض زندان حسنک با دختر حسنک در می گیرد.
 
وی که مقاله ای با عنوان «بررسی قابلیت های تاریخ بیهقی در خلق داستان های کودکان و نوجوانان با تکیه بر نظریه های روایت شناسی گِرِماس» را در این مراسم ارائه کرد، در ادامه اظهار داشت: جزئیات این گفتگوها بین دختر حسنک و زندانبان او، البته در تاریخ بیهقی مورد اشاره قرار نگرفته است اما بعداً بازنویسی شده است.
 
فیروزی مقدم ادامه داد: اگر بخواهیم برای کودکان و نوجوانان داستان های تاریخی خلق کنیم نیازی نداریم که عیناً تاریخ را بیان کنیم .
 
وی همچنین گفت: شخصیت های دیگری نظیر علي رايض، حاجب بزرگ، بوسهل زوزني و ... نیز می توانند هر یک سوژه های خوبی جهت بازنویسی داستان های تاریخی برای کودکان و نوجوانان باشند.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه ادامه داد: افرادی را که بیهقی در کتاب خود نام برده و به نقل ماجرای آن ها پرداخته، آنقدر خوب شخصيت پردازي کرده که ما می توانیم از لابه لای سخنان او برای هر فرد داستان های زیبایی خلق کنیم.
 
فیروزی افزود: بیهقی در کتابش به شگردهاي روايي و زباني متوسل مي شود و واقعيت را به يک امر سيال تبديل مي کند و ما هم مي توانيم از همين شگرد بيهقي استفاده کنيم و در خلق داستان هاي کودکان سيال عمل کنيم.
 
وی توضیح داد: بيهقي گاه از کنار يک حادثه گذر کرده و به آن نپرداخته و گاه در يک واقعه ديگر  چنان به جزئیات توجه کرده که همه چيز را زنده و تصويري کرده است. در خلق داستان هاي کودکان نیز می توانیم گاهي بخشي از تاريخ او را برگزينيم و بخشي را ناديده بگيريم.
 
وی در بخش دیگری از صحبت هایش به ضرورت ثبت اول آبان به نام روز بیهقی و نثر فارسی اشاره کرد و گفت: ثبت روز بیهقی  هم مهم است و هم قابل پیگیری است زیرا هم اکنون جای روزی به نام نثر فارسی و یکی از نویسندگان بزرگ تاریخ ادبیات این سرزمین در تقویم ملی ایران خالی است و این کمبود می تواند با ثبت اول آبان برطرف گردد.
 
فیروزی  همچنین اظهار داشت، اگر این اتفاق میمون و مبارک بیافتد، زمینه توجه بیشتر به متون تاریخی فارسی فراهم می آید و چه بسا اگر اين روز ثبت شود در دل آن بتوانيم مقايسه بين متون تاريخي را هم داشته باشيم و کم کم کتاب هاي ديگر تاريخ هم مورد توجه قرار بگيرند.
 
وی در پایان گفت:  تاريخ موجب مي شوند ما در گهواره تکرار نمانيم و مجبور به تجربه کردن همه چيز نباشيم و از تکرار نجات پيدا کنيم.
 
برای مشاهده گزارش تصویری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما