امام جمعه شهرستان سبزوار درگذشت / نگاهی به زندگینامه حجت الاسلام غلامحسین ابراهیمی

دقایقی قبل خبر درگذشت امام جمعه معزز سبزوار حجت الاسلام ابراهیمی در گروه ها و کانال های تلگرامی و فضای مجازی خبر شهرستان منتشر شد.
 
اسرارنامه به همین مناسبت ضمن عرض تسلیت این مصیبت، به بازنشر بیوگرافی امام جمعه فقید شهرستان سبزوار می پردازد:
 
 
نگاهی به زندگی نامه حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین ابراهیمی امام جمعه فقید شهرستان سبزوار
 
حجت ­الاسلام والمسلمین حاج­ شیخ غلامحسین ابراهیمی- نماینده ولی ­فقیه و امام جمعه سبزوار- درسال 1319 در کیذور از روستاهای آباد بخش ششتمد، دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی­ خود را در مکتب خانه زادگاهش وسپس حوزۀعلمیه سبزوار آغاز کرد.
 
در سال 1336 که قدم به 17سالگی نهاده بود، به مشهد مهاجرت کرد و علوم حوزوی را تا سطح عالی از محضر استادان آنجا فراگرفت. در ادبیات ازدرس حجت­ هاشمی وحاج میرزا احمد مدرس، معروف به «نهنگ ­العلما»، در علم کلام از درس مرحوم مجتهدزاده، در اصول از درس مرحوم­ مهدوی و اشکذری، در فقه از درس شیخ یعقوب واعظی و شهید سیدعبدالکریم­ هاشمی ­نژاد و آیت­ الله شیخ محمدتقی فلسفی و آیت­ الله سیدابراهیم عَلَم­ الهدی سبزواری و آیت­ الله محمدهادی میلانی و در تفسیر از درس آیت­ الله کجوری بهره برد.
 
ایشان درخلال تحصیل و اوقات تعطیلی­ حوزه علمیه و­ پس از آن، در برخی روستاهای مشهد، به فعالیت­ های تبلیغی و فرهنگی می­ پرداخت.
 
در سال 1350 و با وجود خفقان دوره حکومت محمدرضا پهلوی، به توزیع مخفیانه چندین رساله توضیح ­المسائل وکتاب حکومت ­اسلامی امام­ خمینی(ره) پرداخت و به سفارش حاج ­آقای محامی- نماینده امام(ره)- به امور طلاب و مردم نیازمند رسیدگی می­ کرد.
 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ازطریق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان، به مدت دو سال مسئول ائمه­ جماعات مشهد بود و درسال 1359 به ­همراه ده نفر از روحانیون آنجا، جهت فعالیت­های فرهنگی و تبلیغی، عازم جبهه شد و خود، به برگزاری نمازجماعت و جلسات سخنرانی در ستاد جنگ­ های نامنظم شهید چمران اهتمام ورزید.
 
پس از آن درسال 1360 به پیشنهاد مرحوم آیت­الله صالحی مازندرنی و حجت­الاسلام علی رازینی، به ریاست شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی منصوب شد.
 
پس از دوسال با حفظ سمت قبلی، به ­ترتیب مسئولیت دادگاه انقلاب وعمومی پاسداران و دادگاه انقلاب ارتش در مشهد نیز به وی محوّل شد و درسال 1364 با ادغام دو دادگاه نظامی در سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان، مدت 12سال مسئولیت آن نهاد قضایی را برعهده داشت.
 
پس از آتش ­بس جنگ تحمیلی، به اهواز مأمور شد و در شعبه یکم دادگاه نظامی نیروهای مسلح مشغول رسیدگی پرونده­ های نظامی شد.
 
در سال 1367 به مدت دوسال، مسئولیت دادگاه نظامی نیروهای مسلح سیستان وبلوچستان را نیز به عهده داشت.
 
حجت­ الاسلام والمسلمین ابراهیمی، از سال 1369 به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه سبزوار، انتخاب شد و همچنین، مدیریت حوزه علمیه این شهر را برعهده گرفت و باجذب استادان و مدرسان در حوزه، و گزینش طلاب جوان ومستعد، به ساماندهی نظام تدریس دروس حوزوی اقدام کرد.
 
ایشان از آن زمان تاکنون، علاوه بربازسازی مدرسه علمیه اهل­ البیت(ع) وتوسعه فیزیکی آن که بالغ بر11هزار مترمربع است، باحمایت ازساخت مساجد وحسینیه­ ها و نیز توسعه مدرسه علمیه «مکتب­ نرجس» ویژه بانوان طلبه، احداث بنای یادبود شهدای گمنام در کنار بلوار توحیدشهر، خرید و واگذاری 286 قطعه زمین (20هکتار) جهت طلاب بدون ­مسکن وحوزه علمیه شهرستان، برگزاری کنگرۀ حکیم حاج ­­ملاهادی سبزواری در سال 1372 وکنگره آیت­الله سیدعبدالاعلی­ سبزواری در سال 1389، نقش بارز و مؤثری در اجرای فعالیت­ های فرهنگی­، اجتماعی وعمرانی شهرستان ایفا کرده است.
 
*    *    *
 
حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی سرانجام در 25 آذر 95 پس از تحمل یک دوره بیماری در منزل شخصی خود در سبزوار دار فانی را وداع گفت.
 
روحش شاد و یادش گرامی...
 
*    *    *
 
گفتنی است نام و معرفی حجت الاسلام ابراهیمی در فهرست روحانیون و شخصیت های مذهبی سبزوار بزرگ که از سه سال قبل توسط مجله اینترنتی اسرارنامه در حال گردآوری است، درج شده است:
 

نظرت را بنویس
comments

روحش شاد..

استاجی

با سلام همه تون بدون تحقیق کار انجام میدین متولد روستای استاج بوده و تا 2 سالگی اونجا بوده و تغییر فامیلی داده
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما