جهش صنعتی سبزوار در سال های اخیر به خاطر عقب ماندگی های شدید گذشته دیده نمی شود/ دفتر سرمایه گذاری سبزوار فعال شده است

صنعتی شدن همواره یکی از نیازهای شهرستان سبزوار و از دغدغه های مهم جوانان این شهر بوده است. به خصوص وجود آمار بالای بیکاری در سبزوار و خشکسالی های اخیر که باعث شده شمار زیادی از روستاییان در جستجوی کار به شهر مهاجرت کنند، عوامل مهمی بوده که نیاز به وجود صنایع اشتغال زا در سبزوار و سایر نواحی غرب خراسان رضوی را تشدید کرده است.
 
با این حال انگار در اکثر سال های گذشته طلسمی سنگین بر سر راه ورود سرمایه گذاران دولتی یا خصوصی در بخش صنعت سبزوار کار گذاشته شده بود که با وجود همه نیازها و در عین حال با وجود همه ظرفیت های بالقوه این منطقه، خبری از سرمایه گذاری های چشمگیر صنعتی نبود و روز به روز بر آمار بیکاری و در نتیجه میل به مهاجرت جوانان سبزواری به دیگر شهرهای کشور افزوده می شد.
 
بیکاری اگرچه هنوز هم یکی از معضلات شهرستان سبزوار است، اما بعضی مسئولان و صاحب نظران حوزه صنعت و معدن دیار سربداران اعتقاد دارند در سال های اخیر گام های موثری در راستای ارتقاء شاخص های صنعتی این شهرستان برداشته شده و طلسم سرمایه گذاری های صنعتی در سبزوار شکسته شده است. خبرنگار نشریه ندای سربداران در همین رابطه به گفتگویی با علی امیدبخش رئیس اداره صنعت ومعدن سبزوار پرداخته و گزارشی مختصر از وضعیت پروژه های صنعتی این شهرستان را از این مقام مسئول جویا شده است.
 
امیدبخش که سال گذشته تقریبا در همین ایام با چالشی از سوی برخی همکاران خود در اداره و بعضی رسانه های محلی سبزوار مواجه شده بود که به نظر می رسید در آن مقطع تلاش زیادی برای زیرسئوال بردن عملکرد او و برکناریش ازاین سمت صورت می گرفت، اکنون یک سال پس از آن جریانات و پس فروکش کردن جنجال های مذکور که حتی پای بعضی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور را نیز به ماجراهای اداره صنعت و معدن و تجارت سبزوار باز کرد، همچنان در اتاق ریاست اداره مربوطه اش حضور دارد و در مقابل خبرنگار اسرارنامه نشسته و اوضاع صنعت و معدن شهرستان را به صورت زیر شرح داده است:
 
 
عقب ماندگی های شدید گذشته مانع دیده شدن دستاوردهای صنعتی فعلی است
رئیس اداره صنعت معدن و تجارت سبزوار گفت: در خصوص مسائل حوزه صنعت واقع مطلب این است که در سالیان نه چندان دور مثلا حدود 10 سال گذشته سبزوار واقعا در صنعت حرفی برای گفتن نداشت و عقب ماندگی منطقه در بخش صنعت برای مردم و به خصوص جوانان جویای کار این شهر بسیار آزاردهنده بوده است و به همین خاطر است که اکنون با وجود همه کارهای خوبی که انجام شده یا در حال انجام است، اما باز هم نمود آنچنانی ندارد زیرا محرومیت ها و نیازهای زیادی از دوران گذشته برای امروز به ارث رسیده است. 
 
امیدبخش ادامه داد در حدود 6 سال اخیر با همدلی و هم افزایی مسئولان و کمک نمایندگان مجلس اتفاقات بسیار خوبی در حوزه صنعت سبزواربزرگ شامل شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن افتاده است. البته وقتی به همه این شهرستان ها اشاره می کنم به خاطر این است که این ها حوزه کاری بنده هستند و من به هرحال حوزه کاری خودم را باید بگویم.
 
وی درباره بعضی تحرکات مثبت در حوزه صنعت سبزوار افزود: چندسال قبل شهرک صنعتی شماره یک تعداد زیادی زمین خالی داشت که در سال های اخیر پر شده است و فاز 2 شهرک صنعتی هم صرفا یک بیابان خالی بود که حالا شکل و شمایل یک شهرک صنعتی را گرفته که جای خوشحالی دارد.
 
 
نگاهی به وضعیت بعضی پروژه های صنعتی سبزوار
وی درباره بعضی طرح های در دست اجرای سبزوار نیز گفت: بعضی طرح های صنعتی که در سبزوار در دست اجرا بود، طی سال های سال با یک روند بسیار کند و لاک پشتی داشت حرکت می کرد و در بعضی مواقع کلا متوقف شده بود مثل طرح اسید سیتریک یا داروسازی طاها . اما روند اجرایی این پروژه ها سرانجام سرعت گرفت و خیلی خوشحالیم که طرح اسیدسیتریک پس از سال های زیادی که میلیاردهاتومان سرمایه  مملکت در آنجا افتاده بود و خاک می خورد، بالاخره موفق به اخذ پروانه بهره برداری شد و همین دو هفته قبل توسط آقای نعمت زاده وزیر صنعت ومعدن و با دستور ریاست جمهوری از طریق یک ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.
 
 
داروسازی طاها به بهره برداری رسیده است
امیدبخش همچنین اظهار داشت: در شهرستان سبزوار هم داروسازی طاها مدت ها درگیر یک سری مسائل و کمبود نقدینگی بود که حتی برخی رسانه ای ها آنجا را به عنوان تخت جمشید سبزوار یاد می کردند چون مدت های زیادی به حال خود افتاده بود و فقط چندتا ستون سیمانی در آن دیده میشد. اما الان خوشبختانه پروانه بهره برداری آن صادر شده و در حال تولید است و منتظریم انشاالله باحضور مقامات رسمی کشوری آن را به طور رسمی افتتاح کنیم.
 
 
برای افتتاح رسمی داروسازی طاها و آغاز طرح توسعه منتظر حضور مقامات کشوری هستیم.
وی تأکید کرد ما برای افتتاح رسمی طاها همین الان هم آمادگی داریم اما ترجیحمان این است که افتتاح با حضور مسئولان ارشد کشوری در حد مقام عالی وزارت یا معاونان رئیس جمهوری صورت بگیرد که بتوانیم در حاشیه این حضور، تسهیلاتی برای طرح توسعه شرکت داروسازی طاها نیز بگیریم که در حال حاضر جوایز تأسیس آن هم صادر شده و آن هم باز جداگانه قابل گزارش دهی است. لذا این افتتاحیه رسمی موکول به زمانی شده است که مسئولان ارشد شهرستانی و استانی و نمایندگان این هماهنگی را انجام دهند و زمینه حضور مقامات کشوری را فراهم سازند. 
 
 
پروژه ابزاریراق سبزوار نمونه ای کم نظیر در خاورمیانه
 وی ادامه داد: پروژه ابزاریراق نیز طرح بسیار بزرگی بود که می شود گفت، در خاورمیانه  پروژه کم نظیر یا بی نظیری است واخیرا در شهرک صنعتی سبزوار به بهره برداری رسید.
 
 
افتتاح بتن سبک AAC و بوستان الیاف پارت احتمالا تا پایان سال 95
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار سپس درباره بعضی طرح های صنعتی در دست اجرای سبزوار هم توضیحاتی داد و گفت: کارخانه بتن سبک AAC درحال حاضر با سرعت خوبی در حال اجراست. مشکلات مالی آن ها برطرف شده و در مرحله نصب تجهیزاتند و کارشناسان خارجی در رفت و آمد هستند.
وی همچنین گفت: طرح بوستان الیاف پارت نیز در مرحله نصب تجهیزات توسط کارشناسان خارجی است و خیلی سریع این کار ها در حال انجام است و ما امیدواریم تا پایان سال هر دو طرح بتن سبک AAC و بوستان الیاف پارت به بهره برداری برسند.
 
 
شاهد جهش صنعتی در سبزوار هستیم
امیدبخش در ادامه اظهار داشت: تا همین حالا با کارهایی که طی چند سال اخیر در حوزه صنعت منطقه انجام شده، طراز صنعتی سبزوار بزرگ نسبت به گذشته تغییر محسوسی پیدا کرده که از آن می توانیم نه بعنوان رشد بلکه حتی به عنوان جهش یاد کنیم. در حالی که 10 سال قبل سبزوار حرفی برای گفتن نداشت. 
 
 
تولید 60 نوع محصول در کابل خودرو سبزوار که کسی نمی داند
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار در ادامه گفت: شرکت کابل خودرو چون از قدی به تولید چند نوع کابل خودرو می پرداخته است به این نام معروف شده است اما واقعیت اینجاست که الان بیش از 60 نوع محصول مختلف تولید می کند ولی این را شاید خیلی ها ندانند. 
حتی این شرکت به تازگی طرح توسعه گرفته که جوایز توسعه آن صادر شده و امیدواریم با تأمین نقدینگی بتوانیم آن را هم گسترش بدهیم.
در بحث صنایع شیمیایی، در قطعه سازی و صنایع فلزی سبزوار هم کارهای خوبی شده که اکنون می توانیم ادعا کنیم سبزوار قطب قطعه سازی استان است. با این حال هنوز هم جای کار داریم.
 
 
کدام را باور کنیم؟ آمار مسئولان یا مشاهدات و اظهارات مردم و صنعتگران را ؟
امید بخش در ادامه این گفتگو وقتی با سئوال خبرنگارما مبنی بر اینکه با وجود وضعیت امیدوارکننده ای که از سوی او و سایر مسئولان درباره صنعت سبزوار ترسیم می شود، اما بسیاری از فعالان بخش صنعت شهرستان و حتی کسانی که به هر دلیلی به محل شهرک های صنعتی این شهر رفت و آمد دارند می گویند اوضاع خوشایندی بر صنعت سبزوار حاکم نیست و بعضی واحدها که قبلا فعال بوده در حال تعطیلی یا نیمه تعطیلی است، پاسخ داد: البته رکود متاسفانه در همه بخش های اقتصادی کشور در حال حاضر وجود دارد و فقط مختص به سبزوار نیست. این را کسی نمی تواند انکار کند و بالاخره شرایط یک مقدار برای تولید کنندگان سخت شده است و به دلیل همین رکود و مشکلاتی که بوده دولت تصمیم گرفته برای رونق بخشی و فعال سازی واحدهای صنعتی موجود و سرعت دادن به طرح هایی که با پیشرفت فیزیکی مناسب بالای 60 درصد در حال احداث هستند ساز و کاری تعریف کند و به همین خاطر سایتی به نام بهین یاب را راه اندازی کرده است که پروژه های نیمه تمام با پیشرفت بالا را شناسایی و ثبت نام کرده و الان خیلی از واحدها در مرحله دریافت تسهیلات هستند که انشاالله بخشی از کمبود نقدینیگی در واحدهای صنعتی جبران شود و مجدداً رونق به بخش تولید بازگردد.
 
 
رکود در بخش ساختمان عامل رکود در صنعت
امیدبخش ادامه داد: اما این رکودی که شما می فرمایید در بخش صنعت و فضای اقتصادی سبزوار و کشور وجود دارد در بخش ساختمان خودش را خیلی بیشتر نشان می دهد. به طوری که همه کارشناسان و صاحب نظران به این رکود اذعان دارند و از آنجایی بسیاری از صنایع به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به حوزه ساختمان وابسته اند، به تبع با رکود شدیدی که بر پروژه های عمرانی و ساخت و ساز کشور حاکم شده آن دسته از واحدهای صنعتی هم که به طور مستقیم و غیر مستقیم با ساختمان سازی سر و کار دارند متاثر از این عامل قرار گرفته اند. 
 
 
کمبود نقدینگی همه مشکلات واحدهای صنعتی کشور نیست
وی درباره راهکارهای دولت برای جبران کمبود نقدینگی دربخش صنعت گفت: البته اذعان داریم که همه مشکلات واحدهای صنعتی کمبود نقدینگی نیست اما بالاخره بخشی از مشکلات عمده شان کمبود نقدینگی است که دولت با سیاستی که اتخاذ کرده و تزریق نقدینگی به واحدهای صنعتی نیمه فعال و راکد تلاش می کند بخشی از مشکلات را حل کند.
 
 
تعداد شاغلان شهرستان سبزوار در صنعت:
این مسئول سپس درباره تعداد شاغلان شهرستان سبزوار بخش صنعت گفت: در حال حاضر در شهرستان سبزوار حدود 5 هزارنفر شاغل در بخش صنعت داریم که این رقم بدون احتساب شاغلان بخش معدن است.
 
 
از سیاه نمایی و دمیدن روح نا امیدی بپرهیزیم
امیدبخش در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: چیزی که من دوست دارم عرض کنم این است که باید به شدت پرهیز کنیم از سیاه نمایی و دمیدن روح یاس و نا امیدی در مردم. بالاخره شرایط فعلی، شرایط سختی است و همه باید تلاش کنیم و روحیه امید را پمپاز کنیم به جامعه و در حوزه سبزوار بدانیم سرمایه گذاری که قصد سرمایه گذاری دارد و می خواهد سرمایه اش را بیاورد به بخش صنعت شهرستان به دقت همه چیز را رصد می کند. اگر دائماً بخواهیم با یأس و نا امیدی به مسائل نگاه کنیم، باعث یأس و نا امیدی متقاضیان سرمایه گذاری می شویم.  البته انتقاد به جا و سازنده بسیار خوب است اما بالاخره باید داشته هایمان را هم معرفی کنیم . یعنی هم کاستی ها را ببینیم و عنوان کنیم و هم از بزرگنمایی و گزافه گویی درباره مشکلات پرهیز کنیم و اجازه بدهیم که داشته هایمان نیز دیده شود.
 
 
دفتر سرمایه گذاری شهرستان سبزوار فعال شده است
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار در ادامه افزود: دفتر سرمایه گذاری شهرستان فعال شده و به طور مداوم جلسات کمیته های مختلف آن با حضور و مسئولیت دکتر پارسی پور معاون برنامه ریزی و اداری مالی فرمانداری برگزار می شود. بسته های سرمایه گذاری آماده شده و ما تا هر جا که در توان مسئولان شهرستان و پیگیری نمایندگان باشد، با آغوش باز از سرمایه گذاران حمایت می کنیم. 
 
 
فعالیت صنعتی، کاری سخت و دیربازده اما گریز ناپذیر است
امیدبخش در انتهای اظهاراتش گفت: کار صنعت کار بسیار سخت و دیربازدهی است اما بسیار مفید است و چاره ای جز اینکه به این سمت برویم نداریم. باید منطقه را صنعتی کنیم و خوشبختانه پتانسیلش را دارد. و خوشحالم که عرض کنم افراد متعددی داریم  که در مدت های اخیر پولشان را از حوزه های دیگر به سمت صنعت سوق داده اند. حتی پزشک متخصصی را در همین سبزوار داریم که آمده و در بخش صنعت دارد کار می کند و کسانی هستند که در حوزه های بازرگانی فعالیت داشتند و در بازار پولشان فعال بوده اما الان سرمایه شان انتقال داده شده به بخش صنعت که این بسیار جای خوشبختی و خوشحالی است و امیدواریم بتوانیم سرمایه ها را جذب کنیم و جاذبه مان بیشتر از دافعه مان باشد.
 
*     *    *
 
هر چند نمی توانیم منکر زحماتی باشیم که در سال های اخیر در حوزه صنعت سبزوار کشیده شده و منصفانه نیست که پروژه های مختلفی را که دراین مدت به ثمر رسیده است، نادیده بگیریم اما به هرحال همانطور که در اظهارات رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان سبزوار نیز مشهود بود، هنوز بیکاری یکی از مشکلات مهم جوانان سبزواری و عدم توسعه یافتگی صنعتی یکی از دردهای این شهرستان و موانع اصلی رسیدن سبزوار به توسعه پایدار است. لذا با وجود پذیرش رکود کلی حاکم بر صنعت و اقتصاد کشور در سال های اخیر و پذیرش عقب ماندگی های صنعتی انباشته شده از سال های دور در غرب خراسان رضوی، در نهایت باز هم این حق مردم است که همچنان از مسئولان خواهان تلاش بیشتر و برداشتن گام های بزرگ تر و موثرتر و به کار بردن روش های ضربتی و  همچنین شیوه های خلاقانه در جذب سرمایه گذاران بیشتر و حمایت عملی از آن ها تا نقطه به ثمر رسانیدن ایده های اقتصادی و صنعتیشان باشند.
 
نظرت را بنویس
comments

ذره بین

اقای امیدبخش عزیز شما که فقط دراین مصاحبه به پروزه های مثبتی که به ثمر رسیده اشاره کردید خوب معلومه اینطوری همه چیز خیلی عالی به نظر میرسه ولی کاش پروزه های دیگری مثل به پالایشگاه و پتروشیمی ستاره خراسان و نیروگاه برق که همینطور بلاتکلیف مانده و به زیاندهی کارخانه سیمان لار وبه تعطیل شدن فولاد جوین و پروزه های دیگری که بلاتکلیف و نیمه تمام رها شده اند هم اشاره میکردید به نظرمی رسههخبرنگار محترمی که این مصاحبه را انجام داده هم تبحرکافی نداشته و فقط ملابنویسی کرده هرچی شما گفتیدنوشته

خدا قوت جناب ا قای امیدبخش شما از مدیران جهادی سبزوار در اینسالها هستید که با فاصله گیری از هرنوع حاشیه با همه مدیرانی که درسبزوار روی کارامدند از شعبانی اصولگرا تا برادران اصلاحطلب در فرمانداری و محسنی و بروغنی اصولگرا تا سبحانی اصلاح طلب در نمایندگی خوب کنار امدیدو دیدگاه های سیاسی و جناحی را به کارتان وارد نکردید خوب بود برگزاری جلسات ستاد تسهیل درسبزوارر را هم عنوان میکردید که انصافا تاثیرشگرفی بربازشدن گره های بسته کار بسیاری از صنعتگران و پیشرفت پروزه ها شد

سبزوار بزرگ

برو خدا روزیت رو جای دیگه بده آقاجان. حالا شما بعد 4سال زبون باز کردی که همه چیرو بندازی گردن گذشته؟؟؟!!!! ضمنا خود شما این 4سال جزو ضعیف ترین مدیران شهرستان بودی که فقط و فقط مثل خیلی از مدیران سبزوار بزرگ بخاطر حضرت سبحانی سرکار هستی و موندی....!!!! سبزوار جهش زیاد داشته تو این مدت اما تقریبا همه جهش ها از چاله به چاه بوده جناب رئیس.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما