دانشگاهیان سبزوار منشور حقوق شهروندی را اقدامی موثر برای جامعه ایرانی و مفید در تعاملات بین المللی می دانند

سبزوار- ایرنا- چند تن از دانشگاهیان سبزوار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا منشور حقوق شهروندی امضا شده توسط رئیس جمهوری را اقدامی موثر بر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و سیاسی جامعه و مفید در چارچوب تعاملات و روابط بین المللی جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کردند.
 
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه حکیم سبزواری در این خصوص گفت: منشور حقوق شهروندی بر تعاملات بین المللی موثر است و در صورت پیاده شدن در داخل کشور سبب جذب سرمایه گذاران خارجی می شود.
 
عباس برزویی افزود: منشور حقوق شهروندی با اصول و رویه متداول بین المللی منطبق است و البته در قوانین جزایی جمهوری اسلامی وجود داشت اما در مواردی به آن توجه کافی نمی شد.
 
وی ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی به دنبال امنیت در ابعاد قضایی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هستند و در مرحله نخست این امنیت باید برای شهروندان داخل فراهم شود تا مشوق سرمایه گذاری خارجی باشند و اجرای منشور در این خصوص کمک می کند.
 
استاد حقوق دانشگاه حکیم سبزواری گفت: منشور حقوق شهروندی منطبق با تعالیم مذهبی، تمدن دیرینه ایرانی و قانون اساسی است و در راستای اجرای برخی اصول مغفول مانده قانون اساسی است.
 
وی افزود: این منشور به عنوان یک برنامه جامع از حقوق شهروندی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، قضایی و اجتماعی است که در صورت اجماع می تواند موثر و مفید واقع شود.
 
برزویی ادامه داد: همچنین این منشور به هیچوجه در تقابل با قوه قضاییه نیست و اگر چنین تفسیر شود تفسیری تنگ نظرانه است. مواردی چون حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، رعایت اصل برائت، اصل برگزاری علنی محاکمات، اصل برخورداری از حقوق در دادخواهی و محاکمه و رعایت قوانین در هرگونه بازرسی منافاتی با دستگاه قضا ندارد.
 
وی گفت: این منشور بدون اینکه تقابل یا دخالت در حوزه قضایی باشد بر رعایت اصول و حقوق شهروندی تاکید دارد. 
 
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه حکیم سبزواری افزود: این منشور چون از طرف قوه مقننه و روال معمولی قانونگذاری کشور به ظاهر تصویب نشده از حمایت اجرایی قانونی مثل قوانین دیگر برخوردار نیست.
 
وی ادامه داد: ضمانت اجرای اصلی و حقیقی منشور حقوق شهروندی وفاق و اجماع همگانی به ویژه مسئولان قوای سه گانه را می طلبد که در مرحله نخست باید با رعایت انصاف، بیطرفی، دخالت ندادن منافع شخصی و مصالح حزبی، گروهی و جریانهای سیاسی به منطقی بودن و ضرورت اجرای این منشور اذعان شود. 
 
برزویی گفت: در این منشور حقوق متفرقه قوانین مختلف جمع آوری و در راستای برخی اصول قانون اساسی اجرای این حقوق یادآور شده که در نوع خود یک اثر بدیع ارزشمند و قابل تقدیر است.
 
 
* حقوق شهروندی نیاز امروز جامعه ایرانی است
 
مدیر گروه مطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: انتشار منشور حقوق شهروندی وفای عهد رئیس جمهوری به مردم است.
 
حسین قدرتی ادامه داد: برخی انتشار منشور در اواخر دولت یازدهم را تبلیغات صرف برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می دادند اما تهیه منشور امری است که به کارشناسی در زمان طولانی نیاز دارد و تهیه شتاب زده آن امکان نداشت.
 
وی ادامه داد: این منشور مستند به قانون اساسی و از مجموعه قوانین موجود است لذا رئیس جمهوری خود قانونی وضع نکرده است.
 
استادیار جامعه شناسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: حقوق شهروندی نیاز امروز جامعه ایرانی است و این منشور را می توان به عنوان آسیب شناسی به موقع جامعه تحلیل کرد زیرا مردم در ارتباط با نهادهای دولتی، غیردولتی و زندگی روزمره نبود و کمبود آن را حس می کنند. 
 
وی افزود: انتشار این منشور باعث می شود بار دیگر زمینه بحث حقوق شهروندی در سطح نخبگان فراهم شود و توجه آنها را به این موضوع جلب کند.
 
قدرتی ادامه داد: باید دانشگاهها، حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با محوریت گروههای حقوق در جهت تبیین منشور برنامه های میزگرد برگزار کنند تا اثر ملموس این منشور در بین دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و مردم ایجاد شود.
 
وی درباره ضمانت اجرایی منشور هم گفت: در صورت فعالیت سازمانهای مردم نهاد با همکاری نهادهای دولتی در راستای ترویج منشور می توان به گفتمانسازی در جامعه درباره موضوع حقوق شهروندی امیدوار بود.
 
این استاد دانشگاه افزود: در نظر گرفتن همه اقشار جامعه، گروههای قومی، مذهبی و گروههای در حاشیه در منشور حقوق شهروندی یکی از نکات مثبت آن تلقی می شود.
 
وی ادامه داد: برخی منشور را قانونگذاری تعریف می کنند در حالی که منشور حقوق شهروندی برنامه و خط مشی دولت برای رعایت و پیشبرد اهداف قانون اساسی است. 
 
 
* حقوق شهروندی، ارتقای سلامت روانی و اجتماعی 
 
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: منشور حقوق شهروندی عامل احساس اعتماد به نفس، عزت نفس و ارتقا سلامت روانی اجتماعی است.
 
علی کریمی افزود: این منشور از استانداردهای لازم در حقوق شهروندی برخوردار است، به نقش و حقوق مردم در نظام اسلامی تاکید دارد و بیانگر مردمسالاری دینی است.
 
این استاد روانشناسی تربیتی ادامه داد: این منشور حقوق شهروندی را در موضوعهای گوناگون بطور شفاف مشخص کرده و به سلامت روانی اجتماعی توجه ویژه ای دارد. 
 
وی گفت: دولت در این منشور به موضوع حل مشکلات اشتغال، ازدواج جوانان، رفع تبعیض و بی عدالتی در استخدامهای نهادهای دولتی توجه کرده که تلاش برای تحقق آن یاس و ناامیدی نسل جوان را به امید و نشاط اجتماعی تبدیل می کند. 
 
کریمی افزود: این منشور از عوامل معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی به جهانیان و نشانگر پایبندی ایران به حقوق بشر است.
 
وی گفت: منشور حقوق شهروندی قانونگذاری جدیدی نیست و همه دستگاههای نظارتی و قوای سه گانه باید برای عملیاتی شدن آن تلاش کنند. 
 
 
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، دوشنبه 29 آذر ماه 1395 'منشور حقوق شهروندی' را شامل 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن امضا و رونمایی کرد.
 
در این متن علاوه بر مقدمه به موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر پرداخته شده است.
 
'حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت و آمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن و حق مالکیت' دیگر حقوقی است که این منشور به آنها اشاره کرده است.
 
همچنین 'حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تامین اجتماعی، حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، حق آموزش و پژوهش، حق محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار و حق صلح، امنیت و اقتدار ملی' از دیگر حقوق مندرج در منشور حقوق شهروندی است.
 
گزارشگر: حمید دلاوری هروی
 
برای مطالعه گزارش های بیشتر از این خبرنگار هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما