در ادامه غفلت سبزواری ها از مفاخر برجسته خود:

عیادت معاون وزیر بهداشت از دکتر بسکی پدر سبزواری طبیعت ایران

در روزهایی که مسئولان سبزوار و طیف های هوادارانشان به شدت درگیر دعواها و اختلافات سیاسی و جناحی خود هستند و در طول هر هفته چند بیانیه تند و تیز علیه یکدیگر صادر می کنند و خلاصه حسابی درگیر جنجال هایی از این دست شده اند و از امور اصلی تر به ویژه در زمینه مسائل فرهنگی دیار سربداران از همیشه غافل تر شده اند، خبرگزاری ایرنا، روز گذشته خبر از عیادت معاون وزیر بهداشت از دکتر غلامعلی بسکی پدر سبزواری طبیعت ایران در گنبدکاووس داد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه هرچند دکتر بسکی سال هاست که از سبزوار مهاجرت کرده و ابتدا در تهران و سپس درگنبدکاووس ساکن شده است، اما ارتباط خود را با شهر و منطقه زادگاهش سبزوار

و ششتمد هرگز قطع نکرد و در طول این سالها چندین مرتبه به سبزوار سفر  کرد و در جمع طبیعت دوستان سبزواری قرار گرفت و حتی پروژه هایی را نیز در سبزوار و شهر و روستاهای اطراف آن در دست اجرا داشت(منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4) که متاسفانه از زمانی که به بیماری دچار شد، ظاهرا دیگر پروژه هایی که وی برای سبزوار مد نظر داشت، متوقف شده است.

با این حال از آنجایی که دکتر بسکی به 
هرحال از چهره های ماندگار و فرزندان پرافتخار دیار سربداران است که هربار بیوگرافی ایشان در هر نشریه، کتاب، فیلم مستند تلویزیونی یا همایش و سخنرانی مطرح شود، ناگزیر نام شکوهمند سبزوار نیز به عنوان زادگاه پدرطبیعت ایران همراه آن برده خواهد شد، بسیار ضروری به نظر می رسد  که سبزواری ها هم (اعم از مسئولان و مردم و فعالان محیط زیست سبزوار) در این ایام ناخوشی این فرزند شایسته شهر و دیار خود اقدامی موثر جهت عیادت رسمی و حتی برگزاری مراسم بزرگداشت و یا ساخت تندیس یا المانی در شأن دکتر بسکی و امور دیگری از این دست باشند، تا باز هم مانند آنچه درباره دکتر حسین قندی سلطان تیتر ایران اتفاق افتاد (منبع)، درباره دکتر بسکی هم تکرار نشود.
 
اسرارنامه در ادامه متن گزارش ایرنا درباره عیادت معاون وزیر بهداشت از دکتر بسکی را منتشر می کند:
 
معاون وزیر بهداشت از دکتر غلامعلی بسکی پدر طبیعت ایران عیادت کرد
 
گنبدکاووس - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس از عیادت و دیدار دکتر رضا ملک زاده معاون پژوهشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 'غلامعلی بسکی' که به پدر طبیعت ایران شهرت دارد، خبر داد.
 
دکتر رسول صلاحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: دکتر ملک زاده که هر چند هفته یکبار به صورت سرزده به گنبدکاووس سفر می کند، امروز علاوه بر عیادت از دکتر بسکی که چند سالی است در بستر بیماری به سر می برد، از مرکز مطالعات کوهورت و بخش تازه تاسیس وی آی پی بیمارستان شهید مطهری این شهرستان نیز بازدید نمود.
 
*   *   *
 
به گزارش ایرنا، دکتر غلامعلی بسکی معروف به پدر طبیعت و محیط زیست ایران متولد بهمن ماه سال 1310 در سبزوار و یکی از هواداران برجسته محیط زیست. 
 
دکتر بسکی در سال 1345 بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تاسیس کرد اما در سال 1349 زندگی شهری را رها کرد و به مرور تبدیل به یک گیاه خوار کامل شد و زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست و تبلیغ گیاه خواری کرد. 
 
وی پس از به پایان رساندن تحصیلات متوسطه، در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و درسال 1345 در رشته جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد. 
 
دکتر بسکی در سال 1331 ازدواج کرد و اکنون چهار فرزند و 6 نوه دارد و به مدد کوه پیمایی و پیاده روی های زیاد در میان جنگل ها و دره های پردرخت و پر از چشمه سار، خلق و خوی طبیعت دوستی را دنبال کرد و به این ترتیب بر بیماری های مزمنی از قبیل آب مروارید، دیسک کمر و حساسیت های پوستی خود غلبه کرد. 
 
وی درچند دهه اخیر فعالیت های گسترده ای را در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست انجام داد که راه اندازی بنیاد جهانی دکتر بسکی با عنوان مکتب حرمت حیات باهدف حفظ محیط زیست از آن جمله است. 
 
دکتر بسکی تاکنون بسیاری از اموال خود را صرف امور خیریه کرده است، تاسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تاسیس مدرسه تیزهوشان و نیز خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف 6 باب منزل مسکونی در مشهد از دیگر فعالیتهای این پزشک طرفدار طبیعت است. 
 
دکتر بسکی در اواخر مهرماه 92 در جریان سفر با زادگاهش سبزوار دچار سکته خفیف مغزی شد و از آن زمان تاکنون در بستر بیماری به سر می برد.
 
شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان واقع است.
نظرت را بنویس
comments

م.ذ

تشکر . خدارحمت کنه

از اين غفلت ها زياد داريم تا دلت بخواهد. مثلا اين هم يک نمونه ديگر اين اثر بايد در سبزوار رونمايي بشود اما کو مسئولان فرهنگي و غير فرهنگي ما؟ کجايند و چه مي کنند؟ ___________ «گیاه‌شناسی» دکتر شریعتی رونمایی می‌شود کتاب کتاب دوزبانه «گیاه‌شناسی» اثر دکتر علی شریعتی ویژه کودکان و نوجوانان با حضور خانواده او رونمایی می‌شود. به گزارش ایسنا، کتاب «گیاه‌شناسی» داستانی برای کودکان و نوجوانان است که به قلم دکتر علی شریعتی و با تصاویر شادی تاکی منتشر شده است. در این کتاب سه گیاه پیچک، کدو تنبل و درخت سپیدار با هم مقایسه شده‌اند اما نه مقایسه‌ای مثل بقیه مقایسه‌هایی که ابتدایی باشد بلکه مقایسه‌ای توام با شخصیت‌شناسی. شاید بتوان گفت دسته‌بندی آدم‌ها در سه دسته. بنا بر اعلام، قرار است در مراسم رونمایی از این کتاب محمد توسلی و غلامرضا امامی سخنرانی کنند و پوران شریعت‌رضوی همسر دکتر شریعتی و فرزندان او احسان، سوسن و سارا شریعتی حضور و بیان خاطره داشته باشند. مراسم رونمایی از این کتاب با همکاری انتشارات قلم و خانه کتاب دف جمعه ۱۷ دی‌ماه ساعت ۱۷ تا ۱۹ در خانه کتاب دف واقع در زیر پل سیدخندان، شماره ۶۴ برگزار می‌شود.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما