ادامه اختلاف نظرها پیرامون یک جاذبه گردشگری/ آبشار نورآباد یا زعفرانیه؟

مگر می شود آبشار و کوه را خرید؟/ سندسازی چرا؟

در پی انتشار مطلب مرکز پژوهش های اداره میراث فرهنگی سبزوار درباره مالکیت روستای زعفرانیه بر آب و آبشار موجود در روستای نورآباد که روز گذشته در اسرارنامه منتشر شد(برای مطالعه آن مطلب هم اکنون روی اینجا کلیک کنید)، یکی از مخاطبان گرامی اسرارنامه با نام علیرضا پاسخ انتقادی زیر را به تحریریه ا ین مجله ارسال داشته است:
 
1- راستش ما از جزئيات ماجرا خبر نداريم اما تا جايي که ما ديده ايم اين آبشار ادامه رودخانه اي است که از چند روستاي بالاتر از جمله روستاهاي (طالبي، روکي، زرقي، فوجي و در نهايت نورآباد) سرچشمه مي گيرد. رودخانه از وسط دشت هاي اين روستاها عبور مي کند. به گونه اي که رودخانه دشت نورآباد را دقيقا به دو نصف تقسيم مي کند و آبشار دقيقا در انتهاي دشت نورآبادي و پاي کوه بلندي به نام کوه پير واقع است. بنابراين آبشار و کوه پير هر دو در محدوده اين روستا هستند. براي همين از قديم اين کوه و آبشار هر دو به آبشار نورآبادي معروفند. هيچ کدام از اهالي منطقه آبشار را به اسم زعفرانيه نمي شناسند. بنابراين بهتر است که بگوييم: "ابشار موسوم به زعفرانيه". چون هيچ کس اين آبشار را به اسم آن روستا نمي شناسد. اساسا زعفرانيه يک روستاي کويري است کوير چگونه ممکن است که آبشار داشته باشد؟؟؟ علاوه بر اين بر فرض که آن شخص آب رودخانه را هم خريده باشد (که چنين چيزي بعيد است)، آبشار بدون شک در محدوده روستاي نورآباد قرار دارد و مال اين روستا است. يعني آب با آبشار دو چيز کاملا متفاوت است؛‌حتي اگر آب رودخانه را آنها خريده باشند آبشار را که نمي توانند بخرند؟ مگر آنکه اهالي محترم زعفرانيه ادعاي عجيبي بکنند که آبشار و کوه را هم مي تواند خريد و آنها خريده و به اسم خودشان سند زده اند!!!! 
که اگر اين کار را بکنند سندسازي کردند.
 
2- اين آبشار ادامه رودخانه است. رودخانه الان آبي ندارد به جز همان آب اندکي که در نزديکي آبشار است. اما چگونه ممکن است کسي رودخانه را بخرد؟ 
 
3- در کنار اين روخانه، چند آسياب قديمي آبي هست که آن آسياب ها همه از قديم (بيش از 100) مال اهالي روستاي نورآباد بوده اند. و اهالي همه روستاهاي اطراف که در بالا ذکر شده گندم هاي شان را براي آرد کردن به اين آسياب ها مي آوردند. هنوز هستند پيرمردهايي که در اين آسياب ها گندم آرد کردند. برويد از آنها بپرسيد. با اوجود اين چطور ممکن است رودخانه و آبشار مال رعفرانيه باشد و اهالي نورآباد در آسيابهاي آن گندم آرد کنند؟ 
 
4- در همه مطالبي که تا کنون نوشته و منتشر شده است از اين آبشار به اسم آبشار نورآباد نام برده شده است. از جمله مطالب تحقيقي که آقاي آزاد نوشتند. در هيچ کدام از اين مطالب اسم "آبشار موسوم به زعفرانيه" نيامده است. اگر اين آبشار از آن روستا بود قطعا در آثار و مطالب محققان هم با اين اسم مي آمد. 
 
5- با همه اينها چون اقامتگاه روستاي زعفرانيه الحمدلله راه افتاده است و مسئولان رسمي از جمله مسئولان ميراث فرهنگي حمايت مي کنند دليل نمي شود که دوستان آثار طبيعي روستاي ديگري را به اسم خودشان بزنند؟ درست است که آنها از طريق مسئولان ميراث فرهنگي نفوذ دارند اما اينها دليل نمي شود اين طور در حق روستاي ديگر ظلم کرد؟ اي کاش اهالي روستاي نورآباد هم در ادارات دولتي نفوذي داشتند و اي کاش مسئولان ميراث از آنها هم حمايت مي کردند؟ 
 
ارسال شده توسط: علیرضا
نظرت را بنویس
comments

سلام حسن چرا اختلاف و دعوا؟ چرا چرا از ظرفيت ها بجاي اين که فرصت سازي کنيم، فرصت سوزي مي کنيم؟ اگر نورآباد هم ظرفيت گردشگري دارد که ظاهرا با وجود آبشار و آثار ديگر دارد، اين روستا را هم مثل زعفرانيه احيا کنيم. با اختلاف و دعوا که چيزي حل نمي شود و به جايي نمي رسيم. ميراث فرهنگي مي تواند نورآباد را هم با گردشگري احيا کند. مي تواند اين روستا را هم بيشتر معرفي کند و از سرمايه گذارها حمايت کنند تا در روستا هم سرمايه گذاري کنند. هنر و زرنگي و تدبير مسئولان همين جاها معلوم مي شود. چه اشکالي دارد، اين طوري يک روستاي ديگر هم به روستاهاي گردشگري منطقه بزرگ سبزوار اضافه مي شود. آيا به نظرتان اين طوري بهتر نيست؟

فرهاد ادارات دولتي از جمله ميراث فرهنگي بايد منشا همدلي و همکاري باشند نه اين که به اختلافات بيهوده دامن بزنند. ميراث فرهنگي بايد با درايت و حوصله اگر اختلافي هم هست به صورت اصولي و مبنايي حل کند نه اين که طرف يک فرد يا روستايي را بگيرد و بيشتر به اختلافها دامن بزند. اين اختلافها سم است و به فضاي کاري آسيب مي زند و براي خود اين روستاها هم ضرر دارد.

سلام فکر کنم خود اهالي نورآباد هنوز از ماجرا خبر دار نشدند و گرنه آنها هم قطعا به اين سندسازي و تحريف اعتراض خواهند کرد. آيا مسئولان ميراث فرهنگي اصلا تا کنون به روستاي نورآباد رفتند و از نزديک روستا و محيط و آبشار را ديدند؟ اصلا رفتند از آنها هم تحقيق کنند و نظرشان را بپرسند؟ اين آبشار اصلا درست داخل زمين هاي اهالي نورآباد است که الان صاحب دارد و کشت و کار مي شود. دوستان ميراث فرهنگي مواظب باشند و دقت کنند که به اختلافات بيشتر دامن نزنند و از بي خبري اهالي روستايي خداي نکرده سوء استفاده نکنند.

Ú©

با سلام .چطور میشود اراضی واملاک یک روستا را با کارشناسی مهندسی ازاهالی نور اباد به اهالی روستای از منطقه دیگر شهرستان واگذار کرد .ولی حالا که آبشاری را که در انتهای مسیر اب کشاورزی واشامیدنی روستای واقع شده نمی شود .قدر ی واقع نگر باشید اگر ان میشود پس این هم میشود . اگر ان کار درست نیست این کارهم نباید درست باشد.والسلام
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما