تاریخچه موسسه قرض الحسنه جاویدان در سبزوار

مردم متدین دارالمومنین سبزوار در طول تاریخ دیرینه این کهن شهر پر افتخار خراسان، همواره سابقه ای نیکو در انجام امور خیر و نیکوکاری در زمینه های مختلف داشته اند.
 
وجود صدها بنای تاریخی موقوفه نظیر مساجد، کاروانسراها، مدارس، کتابخانه های و ... در گوشه و کنار این شهر و در دهه های اخیر تأسیس چندین بیمارستان، درمانگاه، دانشگاه و ... نشانه هایی از سابقه دیرینه و رواج همیشگی فرهنگ خیرخواهی و نیکوکاری در بین مردمان این شهر تاریخی و تاریخ ساز ایران دارد.
 
اما یکی از روش های بسیار ارزشمند و پر فایده نیکوکاری، روش پسندیده قرض الحسنه است. روشی که در اسلام از امور مستحبي مؤكد است و ريشه قرآني و روايي دارد.
 
 موضوع قرض در قرآن، در چهارده آيه در سوره‏هاي مختلف مطرح شده است. نكته مهم در اين آيات آن است كه هر چند قرض‏دهنده، مال را به ظاهر به شخص قرض‏گيرنده مي‏دهد و نه به خدا تا گرفتاري فرد، خانواده يا جامعه‏اي را برطرف كند، ولي خداوند در قرآن، خودش را طرف قرض مي‏داند؛ گويا قرض مستقيم به او داده مي‏شود و اوست كه مال قرض را مي‏گيرد: اِنْ تُقْرِضُوا اللّه‏َ قرضا حَسنا يُضاعِفْهُ لَكُمْ وَ يَغْفِرْلَكُمْ وَ اللّه‏ُ شَكُورٌ حَلِيمٌ، عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشِّهادَةِ اَلْعَزيزِ الْحَكيم. (تغابن: 17 و 18) اگر به خدا وام نيكو بدهيد، آن را براي شما چند برابر مي‏كند و شما را مي‏آمرزد و خدا، سپاس‏گزار، بردبار، داناي نهان و آشكار، عزيز و استوار است.(منبع)
 
بنا بر آنچه گفته شد، به نظر می رسد، ثواب و ارزش قرض الحسنه به عنوان کاری که خداوند خود را طرف حساب آن می داند، از منظر دین مبین اسلام اگر بیشتر از ساخت مسجد و مدرسه و شفاخانه نباشد، کمتر از آن نیست و خوشبختانه مردم دارالمومنین سبزوار در زمینه قرض الحسنه نیز پیشینه ای موفق و دیرینه دارند و تأسیس صندوق قرض الحسنه جاویدان با حدود 6 دهه سابقه و با شهرت، اعتبار و محبوبیتی گسترده میان مردم شهر و روستاهای غرب خراسان رضوی نمونه ای واضح و رسمی از تجارب موفق نیکوکاران سبزواری در زمینه قرض الحسنه است.
 
البته پیشینه صندوق قرض الحسنه جاویدان در سبزوار بسیار قدیمی تر از 6 دهه است و شاید به حدود یک قرن قبل بر گردد. یعنی زمانی که عده ای از علما و بازاریان و متدینین سبزوار به نیت انجام عملی خیر در حدود سال 1330 دور هم جمع شدند و انجمنی تحت عنوان خیریه نیکوکاران را تأسیس کردند تا بتوانند خدمات مختلفی را به نیازمندان ارائه دهند.
 
فعالیت انجمن خیریه نیکوکاران سبزوار چندین سال ادامه یافت تا اینکه سرانجام صندوق قرض الحسنه جاویدان از سال های میانی دهه 1330 در سبزوار پایه گذاری شد.
 
در آن زمان تعدادی از بازاریان سبزوار متعهد شدند که هر کدام ماهانه مبلغی بین یک تومان تا 5 تومان (10 تا 50 ریال) پرداخت می کردند تا از محل این سرمایه های اندکی که جمع می شد، به متقاضیان وام پرداخت شود.
 
بعدها یکی از خیران ساکن تهران پولی به مبلغ 250 هزارتومان برای حاج آقا علوی از روحانیون معتمد سبزوار ارسال کرد تا به صورت بلاعوض بین جوانان بی بضاعتی که شرایط مالی ازدواج را نداشتند، توزیع شود. حاج آقا علوی نیز چند نفر را مأمور کرد که نیازمندان مستحق دریافت این کمک را پیدا کنند.

اما همان زمان در سبزوار به حاج آقا علوی و سپس به صاحب پول پیشنهاد شد، این سرمایه را به جای بلاعوض به صورت قرض الحسنه در اختیار جوانان قرار بدهند. زیرا اگر بلاعوض باشد فقط به ازدواج چند جوان منجر می شود و زود به پایان می رسد اما اگر به صورت قرض الحسنه باشد این پول باز بر می گردد و برای افراد بیشتری امکان وام گرفتن و تسهیل در امر ازدواجشان فراهم می آید. پس از طرح این پیشنهاد و پذیرفته شدنش از سوی حاج آقا علوی و آن خیر ساکن تهران، با همان سرمایه اولیه که بعدها افزایش هم پیدا کرد، حسابی ویژه برای ازدواج جوانان در صندوق جاویدان باز شد که اکنون نیز آن حساب پا برجاست.
 
بزرگترین رقم وامی که در سال های ابتدایی تأسیس صندوق جاویدان پرداخت می شد 100 تومان (هزارریال) با اقساط 10 ماهه بدون کارمزد بود.
 
فعالیت جاویدان هرچند در ابتدا با پرداخت وام هایی با مبالغ بسیار اندک و با روش های دستی و سنتی و البته کاملا منطبق بر موازین شرعی(بدون دریافت کارمزد) در میان تعدادی از بازاریان متدین سبزوار شروع شد، اما بعدها با برکتی که خداوند به این عمل خیر بخشید، کار صندوق آنقدر بالا گرفت که در حال حاضر (دی ماه 95) بالغ بر 115 هزار حساب در این صندوق وجود دارد.
 
 
نظرت را بنویس
comments

رجایی زاده

سلام کاملا رعایت دریافت وپرداخت اسلامی انجام میشوداما بابت بیست میلیون هشتاد ملیون ضمانت دور از انصاف است ودر توان وام گیرنده نیست لطفا این هم رارعایت فرملیید سپاس
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما