از قاب دوربین محمود امیری:

پلاسکو در آخرین عکس ها / مروری بر یادهای ساختمانی که کلاه از سر می انداخت

محمود امیری هنرمند عکاس سبزواری به تازگی در صفحه اینستاگرام خود عکسی از ساختمان معروف پلاسکو در چهارراه استانبول تهران را، منتشر کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این عکس در اسفند 92 یعنی در یکی از آخرین سال های عمر ساختمانی گرفته شده است که یکی از نمادهای هویتی شهر تهران بود و از آن به عنوان اولین ساختمان مدرن و بلندمرتبه خاورمیانه یاد می شود.

در این عکس تکنیکی به کار رفته است که باعث شده نوری که از پنجره طبقات بالایی دیده می شود ذهن تماشاچیان را به یاد حادثه غم بار آتش سوزی این ساختمان بیاندازد طوری که انگار پلاسکو از سه سال قبل می دانسته است، سرانجامش سوختن خواهد بود.

خود امیری در بخش کامنت های این پست، گفته است به خاطر حوادث اخیر ساختمان پلاسکو در نورهای این تصویر کمی اغراق شده است.

حسین خسروجردی نویسنده فرهیخته سبزواری که از دنبال کنندگان صفحه اینستاگرامی محمود امیری است در بخش نظرات، این پست به مرور خاطرات خود از سال های قبل از انقلاب که ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از بلندترین برج های ایران شهرت زیادی پیدا کرده بود و در میان جوانان شهرستانی درباره آن صحبت می شد، پرداخته است.

وی همچنین ابراز افسوس کرده است که ساختمانی که می توانست اکنون به موزه ای برای زنده نگاه داشتن یادها و خاطرات قدیمی ایران تبدیل شود، چنین به دست ویرانی سپرده شده است.

بخش هایی از متن نظر و خاطرات حسین خسروجردی درباره ساختمان پلاسکو با اندکی ویرایش به شرح زیر است:

یادم میاد آن دورهای پیش از انقلاب موقعی که ساختمان پلاسکوشوکت و جلالی داشت و تو شهر کوچکی مثل سبزوار بنام بود من هنوز نوجوانی بودم و از پدرم می شنیدم که وقتی به بالای ساختمان می نگرند کلاه از سر می افتد. راستش وقتی به تهران آمدم برای استخدام جایی عکس می خواستند و من عکس فوری را آنجا گرفتم.
 
هرچه بودم من شهرستانی را حیرت زده کرد این ساختمانی که استخوان استوار و محکمی داشت ولی دیگر می توانست موزه ای برای یادهای دیر و دور ما باشد ، ولی توی آن را اینقدر جنس الیاف و تریکو و مواد نفتی آتش زا تپانده بودند که شد آنچه نباید می شد .
 
 
 
گفتنی است نام و معرفی محمود امیری پیش از این در فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ که از مدتی قبل توسط مجله اینترنتی اسرارنامه گردآوری می شود، درج شده است:
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما