شاعر خمینی ای امام در غربت / استاد حمید سبزواری و حقی که ضایع شد

مجله اینترنتی اسرارنامه: این روزها دوباره سرود زیبا و خاطره انگیز خمینی ای امام بیش از هر سرود انقلابی دیگری بر سر زبان ها افتاده است. سرودی که در یکی از حساس ترین لحظات تاریخ معاصر ایران یعنی لحظه ورود حضرت امام خمینی (ره) پس از سال ها دوری از وطن در فرودگاه مهرآباد و در میان شور و شوق میلیون ها نفر از استقبال کنندگان خوانده شد.
 
در واقع می توان با اطمینان گفت در خاطرات ملت ایران 12 بهمن با سرود خمینی ای امام اثر جاودانه استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب پیوندی عمیق پیدا کرده و جاودانه شده است.
 
اما عظمت کار استاد حمید سبزواری فقط به خاطر سرایش همین یک شعر انقلابی نبود، بلکه وی در طول چندین سال قبل از انقلاب تا سالهای سراسر حماسه دفاع مقدس سرودهای مناسبتی بسیار پرمعنایی هم راستا با آرمان های انقلاب خلق کرد که به حق به خاطر همه این آثار ارزشمند، به عنوان پدر شعر انقلاب یاد کرد.
 
پدری که با وجود همه حق هایی که به گردن انقلاب و انقلابیون و به خصوص به گردن همشهریان سبزواری خود داشت، بسیار مظلوم واقع شد و حق های زیادی از وی ضایع شد.
 
شاید کمتر کسی بتواند باور کند که آرامگاه بزرگترین شاعر انقلاب یک کشور، ماه ها پس از وفاتش در یکی از مناطق مرکزی شهر زادگاهش در غربتی عمیق فرو رفته باشد. آرامگاهی که قرار بود بر روی آن بنای یادبودی زیبا و نمادین ساخته شود و در جوار آن فرهنگسرایی شامل موزه، کتابخانه، سالن های نمایشگاهی و تالار اجتماعات و .... تأسیس شود اما اکنون از آن همه قرارها تنها یک سنگ قبر محزون در میان پارکی کوچک، محصور در شلوغی های بی تفاوت شهر و خانه ها و مغازه ها و آپارتمان هایی تنگ و بی تناسب باقی مانده است.
 
زمانی که مرحوم استاد حمید سبزواری در خرداد 95 و در سن 91 سالگی پس از تحمل یک دوره بیماری، دعوت حق را لبیک گفت هیچ کس گمان نمی کرد، سطح تدبیر مدیران فرهنگی شهر زادگاهش آنقدر پایین باشد که تا سه روز پس از وفات پدر شعر انقلاب هنوز مکان تدفین این هنرمند متعهد و پر آوازه نامشخص باشد و گمانه زنی های مختلفی مطرح شود و سرانجام به انتخاب یکی از بدترین نقاط ممکن بیانجامد!
 
دلایل اینکه چرا پارک جانبازان در یکی از نقاط مرکزی شهر سبزوار محل مناسبی برای تدفین پیکر استادحمید سبزواری نبود قبلا در مطالب مفصلی در همین مجله مورد  بررسی قرار گرفته است :
 
 
 
 
 اما اکنون پس از انجام تدفین دیگر نقد کردن مکان انتخابی فایده ای ندارد. بلکه حرف در اینجاست که چرا مسئولان مربوطه، همان مکان انتخاب شده را به حال خود رها کرده اند؟ آیا نهایت کفایت و جهد و تدبیر مسئولان شهرستان سبزوار در ارتباط با پدر شعر انقلاب همین بود که تا چند ماه پس از وفات این شاعر پیشکسوت، فقط یک سنگ معمولی بر آرامگاه وی وجود داشته باشد؟ کاری در این حد را معمولی ترین اقشار جامعه برای معمولی ترین اموات خود از انجام می دهند پس بی جا نیست اگر از عالی ترین مسئولان اجرایی و مدیران شهرستانی نظیر سبزوار انتظار داشته باشیم در مدت چند ماه برای عزیز از دست رفته ای مانند استاد حمید سبزواری، آرامگاهی در خور شأن و شخصیت والای وی طراحی و اجرا کنند.
 
نکته تاسف برانگیز دیگر اینجاست که اگر به وبسایت اداراتی مانند شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری، میراث فرهنگی ، دانشگاه ها و دیگر دستگاه های مرتبط با حوزه فرهنگ در سبزوار مراجعه کنیم، خواهیم دید در روزهای منتهی به دهه فجر سال 95 هیچ مطلبی در ارتباط با حمید سبزواری و لزوم تکمیل سریعتر آرامگاه وی و یادآوری نقش و جایگاه این شاعر برجسته سبزواری در شعر و ادبیات بعد از انقلاب در این سایت ها منتشر نشده و از زبان مسئولان نیز شنیده نشده است.
 
این در حالی است که مثلا وبسایت شهرداری سبزوار درهمین روزها خبر پیشرفت 40 درصدی عملیات عمرانی در میدان سربداران و خبرهای دیگری از این دست را منتشر کرده است.
 
بی شک اگر فرصت وجود آرامگاه شاعری نظیر حمید سبزواری که تا واپسین ماه های حیاتش بسیار مورد توجه رهبر معظم انقلاب بود و رهبری پس از وفات این شاعر انقلابی در پیامی که صادر کردند، به مردم سبزوار نیز تسلیت گفتند، در هر شهر دیگری می بود، به سرعت در مسیر تبدیل شدن به یکی از ظرفیت های جدید و با اهمیت گردشگری و فرهنگی آن شهر قرار می گرفت. اما در سبزوار حمید سبزواری تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است حتی در ایامی که بیشتر از هر زمان دیگری درطول سال اشعار حماسی و انقلابی او مورد توجه قرار گرفته است!
 

هرچند حمید سبزواری به عنوان پدر شعر انقلاب شخصیتی ملی است و بنابراین وظیفه تجلیل از او و ساخت بنای یادمانی در خور شأن بر مزارش تنها برعهده مردم و مسئولان سبزوار نیست، اما به قول آن ضرب المثل قدیمی «حرمت امام زاده را اول باید متولی آن نگاه دارد» و بر این اساس تا زمانی که مردم و به خصوص مسئولان سبزوار رفتاری چنین منفعلانه نسبت به سرمایه ها و افتخارات مهم فرهنگی و سیایس خود داشته باشند، نمی توان از دیگران توقع بیشتری داشت.

یقیناً رها شدن غریبانه آرامگاه پدر شعر انقلاب در یکی از نقاط مرکزی و شلوغ شهر سبزوار از جمله موارد مهمی است که می توان با آن میزان کارآیی و درایت مدیران غرب خراسان رضوی از فرماندار و شهردار گرفته تا ریاست ادارات و آقایان نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر را محک زد.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

 

 

 

نظرت را بنویس
comments

حسام

استاد سبزواری به گفته حضرت آقا (ارواحنا فداه) پدر شعر انقلاب بوده و هستند. پس انتظار نداشته باشید مسوولینی که با انقلاب زاویه دارند به فکر بزرگداشت واقعی و باثبات افراد انقلابی باشند مخصوصا در حال حاضر در سبزوار بزرگ!!!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما