قلعه زیرزمینی آزادوار راهی به قلب تاریخ غرب خراسان رضوی

چند روز قبل انتشار فیلمی ساده که توسط تعدادی از اهالی روستای آزادوار شهرستان جغتای گرفته شده بود و در گروه ها و کانال های تلگرامی دست به دست می چرخید، خبر از وجود یک سازه تاریخی در حوالی این روستای غرب خراسان رضوی می داد که به طور اتفاقی در جریان ایجاد کانال برای گازرسانی به روستای آزادوار کشف شده بود.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه صدای کارگرانی که این سازه آجری را برای اولین کشف کرده بودند، در فیلم منتشر شده، حکایت از تعجب و ذوق زدگی آن ها داشت که البته طی چند روز بعد با  اعلام نظر اولیه کارشناسان میراث فرهنگی خراسان رضوی مشخص شد، این ذوق زدگی کاملا به جا و صحیح بوده و بنای کشف شده، یک اثر تاریخی جدید و قابل توجه در شهرستان جغتای است که شاید چند قرن در دل زمین مدفون باقی مانده و از نظر اهالی پنهان شده بود. اما از این به بعد می تواند در صورت دریافت رسیدگی و اعتبارات کافی برای کاوش، تعمیر و آماده سازی برای بازدید، به یکی از جاذبه های مهم گردشگری غرب خراسان رضوی تبدیل شود و همچنین راهی به قلب تاریخ این منطقه باشد تا ابعاد تازه تری از تمدن و فرهنگ دیرینه مردمان خطه سربداران را آشکار سازد.
 
اسرارنامه در ادامه تصاویر و گزارش هایی که سایت های خبرگزاری صدا و سیما و باشگاه خبرنگاران جوان از این قلعه زیرزمینی تازه کشف شده تاریخی تهیه کرده اند، را منتشر می کند:
 
 
کشف قلعه قدیمی بر روی کهن دژ آزادوار
 
قلعه زیرزمینی بر روی کهن دژ آزادوار شهرستان جغتای پیدا شده است.
 
به گزارش خبرنگار خراسان رضوی، خبرگزاری صدا و سیما، معاونت میراث فرهنگی استان گفت: این قلعه در پی حفاری برای گازرسانی بهکشف قلعه قدیمی برروی کهن دژ آزادوار روستای آزادوار در کنار قلعه قدیمی کشف شد.
 
محمد رکنی افزود: یکی از افراد محلی با هماهنگی شورای اسلامی و نیروی انتظامی به این قلعه وارد شده و با گوشی خود تصاویری را ضبط کرده است.
 
او گفت: تصاویر ارسالی نشان می دهد این قلعه یک کانال عمودی حدود 8 متری دارد و یک کانال 30 متری به صورت افقی که به درب ورودی این قلعه می رسد، همچنین یک ستون افقی به ارتفاع 8 متر و قطر 3 تا 4 متر که 30 پله 30 سانتی متری به دور آن ستون چرخیده در تصاویر مشاهده می شود.
 
رکنی با اشاره به بسته بودن راهروهای این قلعه به علت ریزش، افزود: کارشناسان این اداره کل برای کاوش به شهرستان اعزام شدند تا تحقیقات مربوطه انجام شود و به منظور حفاظت و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده مردم روستا نیز با تشکیل ستاد مردمی همکاری لازم را با نیروهای انتظامی دارند.
 
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
 
جزئیات کشف قلعه تاریخی زیرزمینی+ تصویر
این کهن دژ با سازه آجری که در روستای آزادوار شهرستان جغتای کشف شده مربوط به دوران نخستین قرون اسلامی است.
 
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی حسن آبادی کارشناس باستان شناسی خراسان رضوی گفت: این اثر تاریخی با یک سازه قدیمی پلکانی مدون و آجری به ارتفاع 12 متر دارای 13 پله است که محور پلکان مارپیچی است.
 
جزئیات کشف قلعه تاریخی زیرزمینی
وی ادامه داد: این کهن دژ شامل یک سازه آجری است که چاه آب بوده و قلعه نشینان از این طریق به آب چاه دسترسی داشتند.
 
این کارشناس باستان شناسی افزود: عمق چاه 20 متر است که هشت متر آن بدنه و 12 متر دیواره های آجری است که از کارکردهای دیگر این دژ تامین عبور و مرور ساکنان روستا به هنگام محاصره دشمن بود.
 
علی حسن آبادی افزود: این کهن دژ مربوط به دوره غزنوی یا سلجوقیان است اما تا کاوش ها بیشتر و کارشناسی زمان دقیق آن را نمی توان حدس زد.
 
وی گفت: در صورت تخصیص اعتبار و ادامه کاوش ها این اثر یک جاذبه بی نظیر برای گردشگران تبدیل می شود.
 
این کارشناس باستان شناسی افزود: این بنا یک سازه غول پیگیری است که باید به دنبال ثبت مرمت و کاوش آن بود تا به عنوان یک بنای تاریخی گردشگری این منطقه را متحول کند.
 
گفتنی است: این اثر تاریخی چند روز پیش درپی ایجاد کانالی جهت گازرسانی به روستای آزادوار شهرستان جغتای کشف وشناسایی شده است.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما