تخریب یک خانه تاریخی دیگر در سبزوار / این بار کلنگ ها خانه پارسی را می کوبند

مسئول کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار از تخریب یک خانه تاریخی دیگر در یکی از محلات قدیمی این شهر خبر داد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مسعود پسندیده بعد از ظهر جمعه در تماسی تلفنی با خبرنگار این مجله، اظهار داشت: اگرچه هم اکنون در مسافرت تهران به سر می برد، اما از طریق منابع آگاه از آغاز تخریب خانه تاریخی پارسی در گذر گل افشانی این شهرستان با خبر شده که از دیروز پنجشنبه آغاز گردیده و امیدوار است رسانه ها و حامیان میراث فرهنگی سبزوار نسبت به این رویداد فاجعه بار فرهنگی بی تفاوت نباشند.
 
وی با بیان اینکه به طور کل مدیریت شهرستان درسال های اخیر نسبت به حوزه میراث فرهنگی منفعل بوده، گفت: اگرچه خود او به عنوان مسئول کمیسیون گردشگری شورای شهر و دکتر سلیمانی رئیس اداره میراث فرهنگی پیگیری هایی در راستای حفظ و حراست از خانه ها و سایر ابنیه تاریخی این شهر انجام داده اند، اما از آنجایی که نگاه حاکم بر فرمانداری و مدیران تحت امرش در سبزوار و همچنین در شهرداری بی تفاوتی نسب به حوزه میراث فرهنگی است، اداره میراث فرهنگی و کمیسیون گردشگری شورای شهر نیز نتوانسته اند به تنهایی کاری از پیش ببرند.
 
پسندیده در ادامه گفت: در این سال ها حتی در یکی از جلسات شورای اداری شهرستان هم درباره اهمیت میراث فرهنگی سخنی به میان نیامده و معاونت های فرمانداری نیز درخواست این عضو شورا برای تشکیل جلساتی پیرامون برخی ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی سبزوار را به تاخیر انداخته اند.
 
وی درباره تخریب خانه پارسی توضیح داد: احتمالا خانه پارسی به این دلیل تخریب می شود که شهرداری در اقدامی ناصحیح محدوده ای از گذر گل افشانی را که اتفاقا به غیر از خانه پارسی چند خانه تاریخی دیگر نیز در آن قرار دارد، نقطه گذاری تجاری کرده و همین موضوع باعث شده مالکان در پی تخریب خانه های خود و بازسازی تجاری آن ها به قصد بهره برداری اقتصادی بیشتر بیافتند. 
 
عضو شورای چهارم سبزوار تصریح کرد: ارزش محلاتی مانند گذر گل افشانی به خانه های تاریخی است که در آن ها وجود دارد و اگر با نگاه گردشگری به این مناطق از شهر نگریسته شود، علاوه بر حفظ میراث فرهنگی، درآمدزایی اقتصادی خوبی نیز به همراه خواهد داشت.
 
وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: علاوه بر خانه های تاریخی که تا به حال در سبزوار تخریب شده اند، خانه اولیا در خیابان اسرار و نیز چند خانه تاریخی دیگر در محدوده گذر گل افشانی و همچنین سفره خانه قیصریه در خیابان بیهق نیز در خطر تخریب توسط مالکان هستند و شهرداری می تواند با خرید این خانه ها و ابنیه تاریخی از مالکان، مانع تخریب این سرمایه های فرهنگی شود.
 
وی گفت علاوه بر شهرداری، اداره میراث فرهنگی و فرمانداری، نهادهای دیگری مانند دانشگاه های سبزوار نیز در قبال حفظ و حراست از ابنیه تاریخی این شهر نیز وظیفه دارند و می توانند موثر باشند. 
 
پسندیده در این زمینه توضیح داد: در شهرهای اصفهان و کاشان بسیاری از بناهای تاریخی توسط دانشگاه های این شهرها خریداری شده و بعضی از کلاس های درسی دانشجویان در این خانه ها برگزار می شود. این کار را دانشگاه حکیم سبزواری هم که در دانشکده معماری و شهرسازی خود، رشته های مرتبطی نظیر معماری و مرمت بناهای تاریخی را دارد ، می تواند انجام دهد و بدین ترتیب به نجات برخی ابنیه تاریخی بپردازد.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما