روند کاهشی حوادث چهارشنبه آخر سال در سبزوار طی سه سال گذشته

سبزوار- ایرنا- مسئولان سبزوار از روند نزولی حوادث و صدمات چهارشنبه آخر سال موسوم به 'چهارشنبه سوری' به خصوص در سه سال اخیر با فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم در این شهر خبر می دهند.
 
به گزارش ایرنا، اگر چه سال هاست آیین باستانی چهارشنبه آخر سال با انحراف به سمت انواع مواد محترقه؛ اضطراب را برای خانواده ها و آسیب های اجتماعی را برای جامعه ایرانی به وجود آورده است اما در سال های اخیر با فعالیت های مسئولان شهرستان سبزوار آسیب های ناشی از آن تحت کنترل در آمده و سال به سال روند نزولی را طی می کند.
 
** نقش فرهنگ سازی و آموزش در کاهش حوادث 
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت:با تلاش دستگاههای اجرایی و بر اثر برنامه های فرهنگی و آموزشی ،‌ در چند سال گذشته میزان صدمات ناشی از مواد محترقه بویژه در چهارشنبه پایان سال کاهش یافته است.
 
حسین میردشتی افزود: در راستای جلوگیری از هر گونه آتش سوزی در سطح شهر، قبل از چهار شنبه پایان سال تذکرات لازم توسط دستگاه های خدماتی و انتظامی به صنف لاستیک فروش و فروشندگان داده شد تا پایان سال بدون حادثه سپری شود.
 
وی ادامه داد: مردم بایستی در چهارشنبه پایان سال امور را به گونه ای برنامه ریزی و مدیریت کنند تا خطری متوجه کسی نشود.
 
میردشتی گفت: فلسفه چهارشنبه سوری صله رحم و جمع شدن خانواده ها کنار هم است و اینگونه رفتارهای فرهنگی برای از بین بردن کدورت و کینه بوده که نمونه زیبایی از آداب و رسوم گذشته است.
 
او افزود: امسال در پی حادثه پلاسکو و شهادت 16 تن از آتش نشانان، مردم سبزوار و به ویژه قشر جوان و نوجوان با حضور در پایگاه های آتش نشانی ضمن همدردی با آنان، عهد بستند تا در این روز به سمت مواد محترقه نروند تا حوادث ناگوار رخ ندهد.
 
** آمار کاهش محسوس حوادث
مدیر عامل سازمان آتش نشانی سبزوار نیز گفت: تعداد حوادث چهار شنبه آخر سال از 135 مورد در سال 1392 به 76 مورد در سال 1393 و درنهایت به 35 حادثه در سال گذشته رسید که امید می رود امسال با جو روانی که در اثر حادثه اسف بار پلاسکو ایجاد شده ، حادثه ای رخ ندهد.
 
مهدی احمدی افزود:‌ در راستای آگاه سازی عمومی با خطرات مواد محترقه،‌ دانش آموزان 60 مدرسه در سبزوار توسط آتش نشانان آموزش داده شدند.
 
افزود: همچنین با امضای پیمان نامه هایی توسط دانش آموزان، جنبه روانی موضوع مورد توجه قرار گرفت تا با ایجاد فرهنگ تعهد در بین آنان، آمار حوادث کاهش پیدا کند.
 
وی ادامه داد: آتش نشانی مخالف برگزاری آداب و رسوم کهن نیست اما مردم بایستی مراقب سلامتی خود و دیگران باشند واز رفتارهای پر خطر اجتناب ورزند.
 
احمدی گفت: در چهارشنبه آخر سال 12 اکیپ در 5 ایستگاه از آتش نشانی در کنار دیگر دستگاه های خدماتی و انتظامی آماده باش هستند و از 14 اسفندماه 500 حلقه لاستیک به همراه دیگر نخاله های اشتعال زا از سطح شهر جمع آوری شده است .
 
**کشف بیش از 20 هزار قلم مواد محترقه غیرمجاز در سبزوار
فرمانده انتظامی سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای اقدامات پیشگیرانه بیش از 20 هزار قلم مواد محترقه در دو هفته گذشته در سبزوار کشف شد که در این رابطه هشت نفر دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شدند.
 
سرهنگ سید محمد هاشمی افزود: نیروی انتظامی به منظور کنترل و امنیت ، تبلیغات پیشگیرانه ای در قالب نصب بنر و تابلو در سطح شهر انجام داده است. 
 
وی ادامه داد: پلیس با تمام توان و تجهیزات در برابر هرگونه بی نظمی و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم واکنش نشان می دهد و ضمن برخورد با افرادی که اعمال و رفتارهای ناهنجار دارند تمامی خودروهای شخصی متخلف را تا 15 فروردین ماه توقیف و به پارکینگ هدایت می کند. 
 
 
**سوختگی بالاترین آمار مراجعه به مراکز درمانی در چهارشنبه آخر سال 
 
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: سال گذشته سوختگی بالاترین آمار مراجعه به مراکز درمانی سبزوار در چهار شنبه پایان سال را داشت که 50 شهروند سبزواری دچار سوختگی شده بودند.
 
رضا فروزان با اشاره به آماده باش تمامی مراکز درمانی در پایان سال افزود: متاسفانه با وجود بسیج عوامل اورژانس، پیش بیمارستانی و آمادگی کامل بیمارستان به ویژه در بخش سوختگی، سالانه آسیب های جدی به سلامت جسمانی و روانی مردم وارد می شود.
 
وی ادامه داد: علاوه بر خطرات جسمی، روحی و روانی که در پی برگزاری جشن چهار شنبه آخر سال ایجاد می شود، خسارتهای اقتصادی نیز از دیگر موضوعاتی است که در جامعه کمتر به آن پرداخته می شود.
 
فروزان یادآور شد: استفاده از مواد محترقه نه تنها آسیب های جسمی و حرکتی چون سوختگی را برای افراد درگیر ایجاد می کند بلکه با پرتاپ ترکش های ناشی از مواد محترقه ممکن است آسیب هایی به ناحیه چشم، صورت و دیگر اعضا‌ وارد شود و علاوه بر آن برای بیماران قلبی نیز خطرناک است و ممکن است منجر به تشدید عارضه قلبی شود.
 
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: این آسیب ها ممکن در بلند مدت افراد را از کار آمدی خارج کند و حتی منجر به قطع اعضا و اختلالات بینایی و شنوایی فرد شود.
 
وی افزود: موضوع سلامت روان از جمله موارد حائز اهمیت در جامعه است که در چهار شنبه پایان سال خدشه دار می شود و آسیب های مکرری را به افراد وارد می کند .
 
فروزان ادامه داد: افراد مسن، بانوان باردار و بیماران مزمن نیاز به آرامش دارند اما آلودگی های صوتی و تنفسی که بر اثر اشتعال مواد محترقه ایجاد می شود برای آنان خطرناک است.
 
او ادامه داد: در پایان سال با وجود تلاش های متعددی که برای پیشگیری انجام می شود اما هوای منطقه به دلیل اشتعال مواد و لاستیک تا روزها آلوده و مملو از مواد آسیب زا برای تنفس است.
 
فروزان خاطرنشان کرد: مردم ضمن حفظ این سنت بایستی به طریقی این موضوع را مدیریت کنند تا میزان خطرات ناشی از مواد محترقه به صفر برسد.
 
شهرستان سبزوار واقع در غرب استان خراسان رضوی دارای دو بخش مرکزی و روداب است و حدود 320 هزار نفر جمعیت دارد.
 
*    *    *
 
گفتنی است، عکس های استفاده شده در این گزارش از سید رسول عزیزی است و اولین بار در سبزوارنیوز منتشر شده است.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما