شورايي شايسته شهروندانی شهير

محمد امین علیخانی مدرس دانشگاه :
 
شور شِكَرين شركت در شوراهاي شهر و روستا، شوريدگي شيفتگان قدرت و شرمندگي  داعيان خدمت را مضاعف كرده ، به گونه اي كه در آستانه سال نو تعداد ليست هاي انتخاباتي انصارِ وظيفه، گويِ سبقت را از ليست هاي خريد اعوان نظيفه ربوده و از هر روزني در كوي و برزن صلاي اصلاح مناسبات اجتماعي و بهبود خدمات و تغيير مبلمان شهري و ترميم و باز سازي شوارع و كاهش سوانح ، وديگر اقوال عقيم از افعال، گوش مستمعان خسته از تكرار، را سخت آزرده مي سازد.
 
حقيقتا عظيم ترين سرمايه يك جامعه اعتماد عمومي شهروندان به نهاد هاي تصميم سازا ست و اين مهم در فسحت مرزهاي جوامعي كه پوسته ي سنت، ستبر است به يك ضرورت قطعي تبديل مي شود.
 
حال سوهان سوالي كه  ستون ذهن را مي سايد آن است كه چه كساني شايستگي حضور در چنين نهاد خطيري را دارند؟
 
همانگونه كه مستحضريد امروزه  تصور اشتباهي كه در بين طيف وسيعي از مردم جامعه رواج پيدا كرده آن است كه مي پندارند تمامي وظايف اعضاي شوراي شهر، درانتخاب شهردار خلاصه مي شود و بس! و متاسفانه عملكرد ساليان اخير بسياري از شوراها نيز مويد آن بوده است. در صورتي كه هدف از تاسيس شوراها نهادينه شدن فرهنگ مردم سالاري در متن جامعه ومديريت جامع و هدفمند حوزه شهري است كه انتخاب شهردار مناسب تنها يكي از ابزار هاي نيل به اين مقصود است. 
 
باري اگر بزرگترين رسالت نهاد هاي مردم محور و در رأس آن شورا ها را، بستر سازي در راستاي تبديل نيروي انساني به سرمايه اجتماعي بدانيم، مي توان اعظم وظايفي را كه قانون گذار بر عهده شوراها گذاشته را بدین شرح تعریف کنیم: 
 
١- بررسی و شناخت کمبودها ، نيازها و نارساييهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابيه و تهيه طرحهاو پيشنهادهاي اصلاحي و راه حلهاي كاربردي در اين زمينه‌هاجهت برنامه‌ريزي و ارائه آن به مقامات مسئول ذيربط 
 
٢- نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا و طرحهاي مصوب در امور شهرداري و ساير سازمانهاي خدماتي در صورتي كه اين نظارت مخل جريان عادي اين امور نگردد٣- برنامه‌ريزي در خصوص مشاركت مردم در انجام خدمات اجتماعي، اقتصادي، عمراني، فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي با موافقت دستگاههاي ذيربط. 
 
بنا بر آنچه گفته شد، به نيكي درمي يابيم كه  شارعان شورا بايستي در حوزه نظر بصيرتي وسيع و در عرصه عمل كارنامه اي وزين داشته باشند.
 
بنابراین به نظر می رسد، دانشگاه ها مي توانند به عنوان يك نهاد قدرتمند و مطمئن براي انجام مطالعات عميق و پژوهش هاي دقيق به منظور تعيين وتبيين شاخصه هاي ذيل نقش به سزایی را ایفا کنند:
 
١- بررسي  و ريشه يابي علمي مشكلات و تشخيص نيازهاي اساسي شهروندان
٢- تشخيص و فهرست بندي اولويت هاي شهري  با نگاهي به نيازها و ظرفيتها
 ٣-علت يابي بنيادي و آسيب شناسي ناهنجاري هاي اجتماعي وكاستي هاي اقتصادي در حوزه اختيارات شهري
٤- كشف توانمندي هاي بومي
 ٥-ايجاد فرصتهاي  مختلف مبتني بر ظرفيت هاي ژئوپلیتیکي منطقه اي وملي
 ٦- ايجاد كارگروه هاي تخصصي با اختيارات خاص و اعطاي امتيازات ويژه به منظور جذب سرمايه هاي خارجي و تجميع سرمايه هاي سرگردان شهري و هزينه صحيح و هدفمند آنها
 ٧-بستر سازي مناسب براي رجعت نخبگان به موطن خويش و به كارگيري كارشناسان زبده در پروژه هاي شهري
 ٨-برنامه ريزي مدون در راستاي تسهيل و اجراي منظم موارد فوق
 ٩-تنظيم يك سند چشم انداز شهري همگام با برنامه توسعه كشور
 ١٠- ايجاد درآمد هاي پايداربراي تامين هزينه هاي جاري شهرداري ها به جاي فروش تراكم و ساير اقدامات مخرب 
 
با عنايت به موارد ذكر شده وتجربه نزدیک به دو دهه از شروع به كار اولين شوراي اسلامي شهرو روستا در ايران اسلامي پيشنهاد حقير آن است كه اعضاي شوراها را از اصحاب علم و دانشگاهياني انتخاب كنيم كه متصف به صفات ثلاثه زير باشند:
 
١-تسلط بر نفس و شفقت بر خلق 
٢-  مجالست با خواص و موانست با عوام
٣-اشتغال به مسائل تئوري و الطفات به موارد عملي
 
باري اگر توفيق رفيق بود و عمر برقرار در نوبت هاي آتي شاخصه هاي شوراي اينده شهرستان سبزوار را ميكاويم.
 
منبع: نشریه استانی ندای سربداران
 
برای مطالعه مطالب بیشتر به قلم محمد امین علیخانی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما