نصب تندیس ملاحسین واعظ کاشفی نویسنده روضه الشهدا در زادگاهش سبزوار

نصب تندیس نویسنده «روضة الشهداء» در زادگاهش
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با نزدیک شدن به سال جدید و در راستای بزرگداشت مشاهیر سبزواری، تندیس و مجسمه نویسنده کتاب روضةالشهدا «ملاحسین واعظ کاشفی» در زادگاهش، سبزوار نصب شد.
 
این اثر هنری که توسط مجتبی مومن در مدت ۱۸ ماه ساخته شده است به ارتفاع ۷ متر  و ۱۵ سانتیمتر و از جنس فایبرگلاس بر روی پایه ای از جنس بتن ساخته شده و اولین مجسمه حجمی در شهرستان سبزوار محسوب می‌شود.
 
این تندیس هنری در ۲۹ اسفند همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت در کنار میدان لاله سبزوار در بخشی از محوطه اداره ارشاد که با عقب نشینی آزاد شد نصب گردید.
 
یاد آور می‌شود به نوشته منابع تاریخی، کمال‌الدین حسین بن علی سبزواری مشهور به حسین واعظ کاشفی در سال ۸۴۰ هجری قمری در سبزوار متولد و علوم دینی، ریاضی، و خوش‌نویسی را در دوران جوانی یاد گرفت و پس از آنکه مدتی را در زادگاهش به وعظ و سخنرانی گذراند به نیشابور و سپس مشهد نقل مکان کرد. 
 
این عالم نویسندهٔ پرکار، منجم، مفسر قرآن، ریاضی‌دان و واعظ تأثیرگذار در عصر تیموریان بود که عمده شهرت او به واسطهٔ نگارش مقتل روضة الشهدا است که در دوران صفویه برای اجرای تعزیه و روضه‌خوانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. 
 
کاشفی به دلیل اینکه به وعظ و نصیحت مردم می‌پرداخت به واعظ مشهور شد وکسی که در زمینهٔ تفسیر قرآن تخصص خاص داشته بعد از رحلتش در هرات تدفین و در زمان محمد رضا پهلوی بنای یاد بودی در سبزوار ساخته شد و در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

هنرمند

با وجود هنرمندان بسیار خوب درشهرستان این مجسمه بسیار ناموزون ساخته شده ونصب آن درمحل مجتمع اسرارکه محل تردد اهالی هنر است به دلیل ساخت نامناسب بسیار تامل برانگیز

همشهري

بيشتر به كاريكاتور كاشفي ميمونه تاتنديس اش.البته كاريكاتورعمو نوروز هم بگيم بد نيست.حالا شما حساب كن رييس فعلي ارشاد فوق ليسانس هنر دارند و اگرحداقل اكابر بصري رو رو هم داشتند از تناسبات ناهمگون اين تنديس سر در مي آوردند .مجتبي مومني دو سال پيش با اون مشك آبي كه ساخت و وسط همين ميدان لاله گذاشتند نشان دادكه در سايه ماستياني بوده است كه اجراهاي او چشم گير ميشود و به هنوز خود او به تنهايي تا بخواهد تنديس سازي به كمال شود خيلي راه در پيش دارد .نميدونم چه اصراريه كه دوباره همون اشتباه رو تكرار كردند و كاري بزرگتر به او سپرده اند شايد زورش خيلي زياده و از طرف ديگه ام حتماً دوستان عزيز در شهرداري تو ايام نوروز خيلي به فكر خنده همشهريان و مسافرين محترم بودند بهشون بشارت ميدم كه خوشحال باشند چون به كمك رييس هنرمند ارشاد به اين هدف رسيدند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما